آهن آلات

آهن فروشان شهر از افت تقاصا در بازار آهن‌آلات خبر می‌دهند. قیمت میلگرد و تیرآهن نیز به دنبال سطح پایین تقاضا کاهش یافته‌ است ولی قیمت‌ها در بازار پروفیل تا ۱ درصد افزایش یافت. یک آهن فروش به خبرنگار ایراسین گفت، متقاضیان به بهانه کاهش بیشتر قیمت‌ها خرید خود را به تاخیر می‌اندازند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، گزارش‌های میدانی از ضعف شدید تقاضا در بازار آهن‌آلات حکایت دارد. آهن‌فروشان سطح شهر مدعی‌اند فروش آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است و هر هفته بر شدت رکود افزوده می‌شود. ضمن اینکه از ۱۰ تیرماه به بعد شایعاتی در مورد کاهش احتمالی قیمت آهن‌آلات به ویژه میلگرد منتشر شد. بخشی از بازاریان عقیده دارند خریداران تا کاهش بیشتر قیمت‌ها، خرید را تأخیر می‌اندازند. گزارش‌ها نشان می‌دهد ضعف تقاضا برای آهن‌آلات به خصوص میلگرد نه تنها در بازار ایران و اصفهان بلکه بازار بسیاری از کشورهای جهان مانند ترکیه و چین نیز دردسرساز شده است.

قیمت بسیاری از آهن‌آلات نیز در هفته گذشته ثابت بود ولی برخی از تولیدکنندگان قیمت محصولات خود را کمی کاهش دادند. بیشترین کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد دیده شد. محصولات میلگرد ابهر بیشترین کاهش قیمت را در هفته گذشته تجربه کردند. قیمت هر کیلوگرم میلگرد ۱۰ این تولید کننده از کیلویی ۲۶,۶۳۰ تومان تا کیلویی ۲۵,۷۳۰ تومان کاهش پیدا کرد. قیمت محصولات میلگرد فایکو نیز ۰.۵ درصد کاهش داشت ولی میلگرد هیربد برخلاف جریان بازار افزایش قیمت به ثبت رساند. هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۴ هیربد از ۲۴۱۸۰ تا ۲۵,۰۹۰ تومان افزایش یافت. البته قیمت میلگرد هیربد دو هفته قبل از کیلویی ۲۶ هزار تومان ریزشی شده بود.

اکنون کف قیمت میلگرد در بازار آزاد از کیلویی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز می‌شود و در موارد محدودی به بیش از کیلویی ۲۹ هزار تومان می‌رسد. در بازار تیرآهن نیز کمترین قیمت هر کیلوگرم تیرآهن در کانال ۲۶ هزار تومان قرار دارد و در معاملات شاخه‌ای قیمت‌ها حدود ۱ درصد کاهش یافته است. آخرین روز معاملاتی هفته گذشته قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۶ حدود ۵ میلیون تومان تعیین شد. در بازار نبشی نوسانات طی دو هفته گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.

قیمت هر کیلو نبشی در بازار آزاد از حدود ۲۵ هزار تومان آغاز می‌شود و تا بیش از ۲۸ هزار تومان پیش می‌رود. این قیمت‌ها طی دو هفته گذشته ثابت بود و نوسان خاصی نداشت. در مقابل قیمت‌ها در بازار پروفیل صعودی بود و قیمت بعضی از محصولات تا ۱ درصد افزایش یافت. برای مثال قیمت پروفیل سایز ۲ از ۳۶,۴۵۴ تومان به ۳۶,۸۱۸ تومان در هر کیلوگرم رسید. کم‌ترین قیمت هر کیلوگرم پروفیل در بازار آزاد حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان است.

متوسط قیمت انواع آهن‌آلات نسبت به اواسط اردیبهشت‌ماه کاهش یافته است ولی همچنان سطح تقاضا بالا نیست. فعالان بازار مدعی‌اند متقاضیان خرید خود را به تأخیر انداخته‌اند تا قیمت‌ها بیش از این کاهش پیدا کند ولی افت بیشتر قیمت‌ها بعید به نظر می‌رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =