فلز آلومینیوم

همزمان با افزایش قیمت جهانی فلز مس و آلومینیوم، درآمد تولیدکنندگان داخلی آنها نیز افزایش یافت. بررسی آخرین صورت‌های مالی نشان می‌دهد درآمد بهار ۱۴۰۳ فمراد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲۶ درصد افزایش یافته‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت فلزات پایه به ویژه مس و آلومینیوم در بازارهای جهانی از زمستان ۱۴۰۲ صعودی شد و در فصل بهار به سقف‌های قیمتی مهمی رسید. قیمت فلز مس سقف تاریخی خود را پشت سر گذاشت و آلومینیوم به بالاترین قیمت یک سال گذشته رسید. اگرچه در خردادماه قیمت فلزات پایه کمی کاهش یافت ولی برآیند قیمت آنها در فصل بهار مثبت بود و با افزایش تقاضا به ویژه از سوی چینی‌ها تولیدکنندگان مس و آلومینیوم روزهای پرفروشی را تجربه کردند. صورت‌های مالی تعدادی از تولیدکنندگان محصولات مس و آلومینیوم در داخل کشور نیز نشان می‌دهد فروش آنها در ۳ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ رشد کرده است.

درآمد تعدادی از تولیدکنندگان مس و آلومینیوم در خرداد و بهار سال جاری به صورت نمودار زیر است:

بهار مس و آلومینیوم با افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی

درآمد فملی و فایرا به عنوان دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان مس و آلومینیوم در داخل کشور طی خردادماه به ترتیب برابر بار ۱۳,۰۷۴ و ۲,۱۴۹ میلیارد تومان بود. فملی در فصل بهار به فروش ۳۴,۴۰۰ میلیارد تومانی رسید. فروش فایرا نیز ۵,۳۹۱ میلیارد تومان بود. فباهنر یکی دیگر از بزرگان این دسته نیز در خرداد و بهار ۱۴۰۳ به ترتیب ۱,۶۰۳ و ۳,۹۷۰ میلیارد تومان فروش داشت. سایر تولیدکنندگان این گروه از نظر ظرفیت به مراتب کوچک‌تر از فملی، فایرا و فباهنر هستند ولی درآمد آنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشم‌گیری داشت.

بهار مس و آلومینیوم با افزایش فروش تولیدکنندگان داخلی

درآمد فمراد در خرداد و بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش سنگینی داشت. این شرکت فعال در زمینه محصولات آلومینیومی در خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۶۳ درصد درآمد بالاتری نسبت به خرداد ۱۴۰۲ کسب کرد و مجموع درآمد فصل بهار ۲۲۶ درصد بیشتر از بهار ۱۴۰۲ بود. فالوم نیز دیگر تولیدکننده محصولات آلومینیومی در خرداد و بهار ۱۴۰۳ به ترتیب ۱۳۸% و ۱۳۵% درآمد بالاتری نسبت به بازه زمانی مشابه با سال گذشته کسب کرد.

درآمد خرداد و بهار ۱۴۰۳ در صورت‌های مالی فنوال نیز ۲۲ درصد رشد کرد. بزرگان داخلی در زمینه مس و آلومینیوم نیز از رشد درآمد جا نماندند و رکوردهای بالایی به ثبت رساند. درآمد خرداد و بهار فملی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۵ درصد افزایش یافت. این افزایش در صورت‌های مالی فباهنر به بیش از ۷۲ درصد می‌رسد و فایرا به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات آلومینیوم نیز در خرداد و بهار ۱۴۰۳ به ترتیب ۵۶% و ۴۸% درآمد بالاتری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت. با این حساب تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم بهار پرفروشی را سپری کردند ولی برای ادامه این روند در فصل تابستان با چالش‌های مختلفی مانند افت قیمت جهانی مس و آلومینیوم یا چالش‌های تأمین انرژی مواجه هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =