سیمان

مجموع فروش ۳۴ تولیدکننده بزرگ سیمان کشور در بهار ۱۴۰۳ معادل ۱۲,۷۰۵ میلیارد تومان بود. درآمد این شرکت‌ها به طور متوسط نسبت به بهار ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۱ درصد افزایش یافته‌ است. پیش‌بینی می‌شود روند صعودی بهار برای تولیدکنندگان سیمان در فصل تابستان نیز ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، درآمد تولیدکنندگان سیمان به طور سنتی در نیمه گرم سال افزایش پیدا می‌کند. با گرم شدن هوا و رونق ساخت و سازها تقاضا برای سیمان بیشتر از نیمه گرم سال می‌شود و در مقابل شش ماه دوم هر سال با سرد شدن هوا تقاضا برای سیمان کاهش می‌یابد. از این‌رو بهار و تابستان فصول پر درآمدی برای تولیدکنندگان داخلی سیمان است. بررسی آخرین صورت‌های مالی منتشر شده از تولیدکنندگان سیمان نیز نشان می‌دهد آنها بهار پرفروشی سپری کردند.
مجموع فروش ۳۴ تولیدکننده سیمان در بهار ۱۴۰۳ برابر با ۱۲,۷۰۵ میلیارد تومان بود. نمودار فروش هر یک از این تولیدکنندگان در فصل بهار به صورت نمودار زیر است:


فروش ۱۲۷۰۵ میلیارد تومانی تولیدکنندگان سیمان در فصل بهار
ستران با درآمد ۸۲۰ میلیارد تومانی در فصل بهار پرفروش‌ترین شرکت سیمانی بود. سآبیک و ساوه نیز به ترتیب با درآمد ۸۰۷ و ۷۹۴ میلیاردی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. چهار شرکت سهرمز، سصوفی، سمازن و ساروم با فروش بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. درآمد ۲۲ شرکت سیمانی در فصل بهار کمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بود و درآمد هیچکدام از آنها کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان نیست.
درآمد بهار سیمانی‌ها از زمستان بیشتر است ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تولیدکنندگان سیمان در بهار ۱۴۰۳ درآمد به مراتب بالاتری نسبت به بهار ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند. به طور متوسط درآمد تولیدکنندگان سیمان در بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش یافته است. نسبت درآمد این ۳۴ تولیدکننده در بهار ۱۴۰۳ به بهار ۱۴۰۲ به صورت نمودار زیر است:
فروش ۱۲۷۰۵ میلیارد تومانی تولیدکنندگان سیمان در فصل بهار
درآمد ۶ تولیدکننده سیمان در بهار ۱۴۰۳ کمتر از بهار ۱۴۰۲ بود. سصفها با افت ۳۸ درصدی درآمد میان این ۶ تولیدکننده در صدر قرار می‌گیرد. سدور و سنیر نیز به ترتیب با ۲۶% و ۱۷% افت درآمد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در مقابل درآمد ۲۸ تولیدکننده سیمان در فصل بهار افزایش یافت.
بیشترین افزایش درآمد بهار ۱۴۰۳ به بهار ۱۴۰۲ توسط سهرمز به ثبت رسید. درآمد این شرکت ۷۲ درصد رشد کرده است. سبزوا با افزایش ۶۷ درصدی درآمد در رتبه دوم قرار می‌گیرد. سقاین، سباقر و سصوفی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند. به طور کلی درآمد بسیاری از تولیدکنندگان سیمان در بهار ۱۴۰۳ رشد کرد و فعالان این صنعت پیش‌بینی می‌کنند همین روند صعودی درآمد در تابستان ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد. اگرچه این صنعت در فصل تابستان با چالش‌های زیادی مواجه است ولی انتظار می‌رود مانند بهار متوسط درآمد تولیدکنندگان سیمان رشد پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =