به گزارش ایراسین، توسعه خدمات غیرحضوری یکی از اولویتهای سازمان تأمین اجتماعی است؛ اکنون ۵۹ خدمت از مجموعه خدمات این سازمان بهصورت غیرحضوری و در بسترهای مختلف الکترونیکی ارائه میشود که بستر اصلی آن درگاه رسمی خدمات سازمان تأمیناجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir است.
از این تعداد خدمات غیرحضوری، ۵۳ خدمت در برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه «تأمین من» نیز پیادهسازی شده و این برنامه تاکنون بیش از چهار میلیون بار روی تلفنهای همراه نصب شده است.
اجرایی شدن طرح لیست هوشمند حق بیمه در کل کشور، اقدامی مهم و گامی بزرگ در مسیر راهبرد هوشمندسازی تأمین اجتماعی است که با پیادهسازی آن، همه فرآیندهای دستی کاربران در زمان تنظیم و ارسال لیست بهصورت مکانیزه و اتوماتیک اعمال و قابل بهرهبرداری شده که موجب کاهش خطاهای کاربری و همچنین وصول به هنگام پرداختها و ارائه تعهدات قانونی سازمان تأمیناجتماعی به بیمهشدگان به صورت برخط شده است.
در این راستا دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی و شرکت در یک نشست خبری پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران ایرنا در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی در خصوص ارائه خدمات این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات و همچنین نحوه اجرا و مزیت بکارگیری خدمات الکترونیک در تأمین اجتماعی بود که به شرح زیر است:
خدابنده در خصوص فعالیت سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: این سازمان در سه حوزه بیمه، درمان و سرمایهگذاری اقتصادی فعالیت داشته و بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی حدود ۴۶ میلیون نفر را تحت پوشش دارد.
وی با بیان اینکه مرکز فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی باید از تمامی ارکان و فعالیتهای این سازمان پشتیبانی کند و بنابراین مسئولیت تولید، پشتیبانی و اطلاع رسانی در هر سه حوزه بیمه، درمان و سرمایه گذاری را بر عهده دارد، افزود: این مرکز با بیش از ۵۰۰ شعبه تأمین اجتماعی و حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه پرداخت حق بیمه و همچنین چندین میلیون مستمری بگیر در ارتباط است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به جامعه آماری مخاطبان و دریافت کنندگان خدمات در حوزه فناوری اطلاعات این سازمان گفت: تأمین اجتماعی ۸۳ بیمارستان ملکی و حدود ۵۰۰ مرکز درمانی در اختیار دارد و با چند صد هزار نفر پزشک در ارتباط است که میبایست مباحث مربوط به پروژههای نسخه الکترونیکی و سیستمهای بیمارستانی آنها و نیز مباحث مالی تأمین اجتماعی را پوشش دهد.
خدابنده ادامه داد: در حقیقت مرکز فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی مباحث مربوط به قراردادها و نیروی انسانی شاغل در تأمین اجتماعی را نیز پوشش میدهد.
همکاری با ۲۷ شرکت خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه برای پوشش کامل خدمات، بالغ بر ۲۷ شرکت خصوصی با این مرکز همکاری میکنند، افزود: اکنون بخشی از سیستمها به صورت غیرمتمرکز در مراکز استانی فعالیت دارند که در حال تغییر و بررسی آنها هستیم.
خدابنده با بیان اینکه اطلاعات مربوط به استانها به صورت منظم به ستاد مرکزی انتقال مییابد، از تدوین برنامه زمان بندی برای متمرکز شدن آن ظرف یک سال و نیم آینده خبر داد تا کل سیستم تأمین اجتماعی به صورت متمرکز درآید.
وی هدف از این کار را ایجاد وحدت رویه در امور، استفاده مناسب از دادهها توسط مدیران و یکپارچه سازی اطلاعات و دادهها عنوان کرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی درباره آخرین وضعیت نسخه الکترونیک اظهار داشت: نسخه الکترونیک یکی از پروژههای بسیار بزرگ مرکز فناوری اطلاعات بیمه تأمین اجتماعی محسوب میشود که قبل از دوران مدیریت ما در این سازمان وجود داشت و اجرای آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت کرده بود.
خدابنده با بیان اینکه نسخه الکترونیک سرآغاز پروژه پرونده سلامت محسوب میشود، افزود: در این دوره نیز پیشرفتهای خوبی در این حوزه با وجود پیچیدگیهای آن صورت گرفت.
وی از این پروژه به عنوان سختترین و بزرگترین طرح در نوع خود یاد کرد که با موفقیت تاکنون پیش رفته است.
خدابنده با بیان اینکه این پروژه اکنون ۹۹ درصد پیشرفت دارد و تقریباً تکمیل شده است، افزود: تمهیداتی اندیشیده شده که بتوانیم از این سیستم در بخش خصوصی هم استفاده کنیم.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت یکپارچه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک میتواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد و دادههای مناسبی در اختیار سازمان قرار دهد بطوری که بتوان در آینده پیشبینیها را برای آینده داشته باشیم.
این مسئول در سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد که قصد داریم تجربیات خود را در زمینه ایجاد این سیستم به سایر کشورها از جمله کشورهای شرق اروپا یا حتی کشورهای پیشرفته انتقال دهیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه نسخه پیچی الکترونیک سبب جلوگیری از بسیاری از تخلفات شده است، گفت: این توانایی را داریم که نسخه پیچی الکترونیک را در سایر کشورها بخصوص کشورهای منطقه اجرا کنیم.
صدور ۴۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در یک سال
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با ارائه آماری از عملکرد این سازمان در حوزه نسخه الکترونیک گفت: سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی صادر شد.
خدابنده با یادآوری اینکه تمام دانش انجام این کار توسط مهندسان داخلی و شرکتهای نرمافزاری ایرانی انجام شده است، اظهار داشت: سال گذشته در سفری به مالزی متوجه شدیم که در این کشور سیستمی شبیه به سیستم ما را خریداری کردهاند در حالی که خودشان فقط پشتیبانی آن را انجام میدهند در حالی که امروز ما نزدیک به ۱۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که خواهان مشارکت در انجام این پروژه هستند.
وی با بیان اینکه در پروژه نسخه الکترونیک اطلاعات افراد بر پایه کدملی و شماره تلفن همراه فرد رهگیری میشود و به راحتی میتوان جلوی تخلف و یا سوءاستفاده را گرفت، افزود: با کدرهگیری میدانیم که یک پزشک چه تعداد نسخه را برای یک بیمار صادر کرده است و یا تخلفات در چه مواردی است.
وی ادامه داد: در یک مورد با تخلفی برخورد کردیم که یک پزشک در ۵ دقیقه ۵۰ نسخه را صادر کرده بود و یا یک پزشک ظرف ۱۰ دقیقه یک نسخه در استان اردبیل و یک نسخه در یک استان دیگر صادر کرده بود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه با سیستم نسخه الکترونیک این اطمینان به بیمهگذار داده شده است که تخلفاتی از این دست صورت نگیرد، اظهار داشت: اگر پرونده الکترونیک سلامت برای افراد تشکیل شود، پزشکان به سوابق بیمار در استفاده از داروها دسترسی خواهند داشت.
خدابنده به برنامه کاربردی «تأمین من» اشاره کرد و گفت: در این برنامه حتی میتوان ساعت و زمان مصرف دارو را مشاهده کرد.
وی ادامه داد: در مورد بیماریهای خاص این قابلیت وجود دارد که دیگر نیاز نیست فرد پرونده خود را انتقال دهد بلکه از طریق همین سیستم میتواند به راحتی داروهای مربوط به خود را دریافت کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی در ادامه این گفتوگو به بیان مزیت ارسال لیست هوشمند حق بیمه اشاره کرد و گفت: این پروژه در دو بخش دنبال شد؛ نخست ارسال پیامک به افراد درباره سوابق بیمه بود و بخش دوم به دریافت لیست هوشمند حق بیمه به صورت متمرکز اختصاص داشت.
خدابنده با بیان اینکه این لیست هوشمند باید از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه دریافت شود، اظهار داشت: با این اقدام همه افرادی که برای آنها حق بیمه پرداخت میشود فارغ از اینکه در چه کارگاهی مشغول کار هستند، میتوانند به راحتی از طریق اینترنت لیست حق بیمه خود را دریافت کنند.
وی ادامه داد: اکنون ۳۲ مورد کنترل به صورت همزمان و خودکار اتفاق میافتد در لیست بیمه انجام میشود و فرد بیمه گذار میتواند به صورت برخط وارد سیستم شود و اطلاعات خودش را دریافت کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی افزود: امروز به راحتی میتوانیم تشخیص دهیم که کدام کارگاه حق بیمه کارکنان خود را پرداخت نکردهاست؛ میتوانیم تمهیداتی را در نظر بگیریم که چرا کارگاهها حق بیمه را به صورت منظم پرداخت نکردهاند و حتی میتوانیم با آنها برخورد کنیم.
طرح لیست هوشمند حق بیمه در تمام استانها انجام شده است
خدابنده گفت: این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در یک استان اجرا و سپس به استانهای بیشتری تسری داده شد به طوری که امروز طرح لیست هوشمند حق بیمه در سراسر کشور اجرایی شده است و کارگاهها میتوانند حق بیمه خود را به صورت آنلاین مشاهده و ارسال کنند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی توضیح داد: این طرح باعث شد ۱۸ درصد از معوقات سازمان تأمین اجتماعی شناسایی و پیگیری شود که باعث افزایش درآمد سازمان به همین میزان نیز شد.
وی شفافیت را از دیگر دستاوردهای این طرح برشمرد که سبب شده تا مطالبهگری در جامعه افزایش یابد و افراد خودشان بتوانند از طریق سیستمهای موجود در تأمین اجتماعی حق خود را مطالبه کنند.
ارسال حق بیمه توسط کارفرمایان به پایان ماه موکول نشود
خدابنده گفت: یکی از مشکلات ما این است که کارفرمایان همیشه در لحظه آخر حق بیمه کارکنان خود را پرداخت میکنند؛ از آنها میخواهیم که در طول ماه حق بیمه را پرداخت کرده و به پایان ماه موکول نکنند، چرا که زیرساختها تا حدی معوقات را جواب میدهد.
وی یادآور شد: در سه روز پایان هر ماه ما سونامی واریز حق بیمه را داریم که باعث شلوغی در سیستم میشود.
وی افزود: اگر لیست حق بیمهها در ۱۰ روز نخست هر ماه ارسال شود، بهتر است؛ تعجیل در ارسال حق بیمه توسط کارفرمایان باعث میشود که ما بتوانیم بهتر لیست حق بیمه را تهیه کنیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات تأمین اجتماعی با بیان اینکه برنامه کاربردی «تأمین من» با بیش از ۵ میلیون کاربر یکی از ابزارهای مهم برای بیمه گذاران است، گفت: این برنامه بیش از ۵۰ خدمت ارائه میدهد و ۸۵ درصد کاربران از نصب آن رضایت دارند.
وی با یادآوری اینکه این برنامه حدود ۶ ماه است که مورد استفاده کاربران قرار گرفته است، افزود: تأمین من یکی از بهترین برنامههای دولت همراه محسوب میشود که تهیه آن بیش از ۹ ماه زمان برد و امروز بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
ارسال نظر