• ۲۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
  • کد خبر: 57471
  • readingTime: ۲ دقیقه
عرضه ماشین آلات کشاورزی

عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته با قطع برق چاه‌های کشاورزی، عملکرد تولید ۳۰ تا ۳۵ درصد در بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

به گزارش ایراسین، عضو اتاق اصناف کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان در خصوص قطعی برق چاه‌های کشاورزی و تأمین نهاده‌های مورد نیاز از جمله کود، بذر و سم با مشکلات اساسی روبرو هستند.

محمدشفیع ملک زاده گفت: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی در روز، تولید را با محدودیت و چالش‌هایی روبرو کرده که این موضوع خلاف قانون است چراکه بر اساس قانون، وزارت نیرو ملزم به تأمین ۲۴ ساعته برق بخش کشاورزی است و در صورتی که شرایط تأمین برق بحرانی و حساس باشد، اولویت آخر باید قطع برق چاه‌های کشاورزی باشد.

موجودی انواع کود کمتر از نیاز بخش کشاورزی است

ملک زاده در واکنش به قطعی یارانه بذر و کور افزود: هم اکنون یارانه بذر و کود بخش کشاورزی را قطع کردند و از طرفی با کمبود کود کشاورزان روبرو هستند. بنابر آمار از مجموع ۳۵۰ هزار تن کود پتاس مورد نیاز ۱۳۰ هزار تن، از ۶۰۰ هزار تن کود فسفات حداکثر ۹۰ هزار تن و از ۸۰۰ هزار تن کود اوره مورد نیاز ۱۷۰ هزار تن موجودی داریم.

عضو اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه دولت بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد سهمیه کود سال گذشته را نداده است، گفت: گرچه قرار بود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کود برای توزیع در بین کشاورزان در اختیار وزارت جهاد قرار بگیرد، اما حداکثر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کود تحویل داده شد که بر این اساس ۷۰۰ هزار تن مربوط به سال قبل داده نشده است.

وی با اشاره به دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان گفت: تأخیر در پرداخت مطالبات گندم کاران از دیگر چالش‌های جدی در این بخش محسوب می‌شود چراکه به رغم تحویل گندم تولیدی از فروردین به مراکز خری، تنها چند درصد پول کشاورزان پرداخت شده است که با این وجود چطور می‌توان انتظار داشت که به خودکفایی رسید. بدیهی است با استمرار نادیده گرفتن حقوق کشاورزان، سطح زیرکشت گندم کاهش می‌یابد.

رایگان شدن ۱۹ ساعته برق کشاورزان سیاست مناسبی برای جبران خسارت وارده به آنها نیست

ملک زاده درباره تأثیر قطع برق چاه‌های کشاورزی در عملکرد تولید افزود: قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به عملکرد تولید ضربه می‌زند و از طرفی خسارت‌های ناشی از قطع یکباره برق به دستگاه‌های برقی و ژنراتورها وارد می‌شود که کشاورز ناچار است بخشی از درآمد خود را صرف تعمیر آن کند، درحالیکه طبق قانون خسارت وارده ناشی از قطعی برق باید پرداخت شود.

عضو اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که با قطع برق چاه‌های کشاورزی ۳۰ تا ۳۵ درصد عملکرد تولید دچار آسیب می‌شود و از طرفی با قطعی برق یکباره دوباره کاری و هدر رفت منابع آبی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال قبل از قطعی برق ممکن است آب به وسط مزرعه رسیده باشد که با قطع برق و آمدن آن از ابتدا باید آبیاری صورت بگیرد که این امر منجر به هدر رفت منابع آبی یا نرسیدن آب به تمام مزرعه می‌شود.

ملک زاده با بیان اینکه رایگان شدن ۱۹ ساعته مابقی برق کشاورزان سیاست مناسبی برای قطعی برق ۵ تا ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی نیست، گفت: کشاورز با قطعی ۵ تا ۶ ساعته برق چاه‌های کشاورزی حداقل یک میلیون تومان دچار خسارت می‌شود، درحالیکه ممکن است پول کل برق مصرفی کشاورز در ۱۹ ساعته مابقی ۱۰۰ هزار تومان باشد که بر این اساس کشاورزان به هیچ عنوان این طرح را قبول ندارند، لذا وزارت نیرو مکلف به اجرای قانون و تأمین برق از طریق انرژی خورشیدی یا عدم صادرات به دیگر کشورهاست چراکه در شرایط کنونی تنها کشاورزان از حیث صادرات برق و قطعی برق چاه‌های کشاورزی دچار زیان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =