لامین یامال

این روزها یک نام را بیش از همه در دنیای فوتبال می‌شنوید، حتی بیش از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو و آن نامِ کسی نیست جز لامین یامال!

به گزارش خبرنگار ایراسین، نام لامین یامال با یورو ۲۰۲۴ پیوند خورد. ستاره‌ای نوجوان که خبرسازترین چهره این دوره از رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بوده است. او با گلزنی در نیمه نهایی این تورنمنت نام خود را به عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ یورو ثبت کرد، و با حضور در فینال تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال شد که در فینال تورنمنت‌های بزرگ بین‌المللی حاضر می‌شود و رکورد پله را پشت سر گذاشت.

آدرین ربیو قبل از مسابقه نیمه نهایی گفته بود که یامال برای اینکه بتواند جلوی ما مقاومت کند باید تلاشش را بیشتر کند. یامال هم با گلزنی درس خوبی به ربیو داد تا دیگر استعدادهای ویژه او را کوچک نشمارد.

یامال در لاماسیا تحصیل کرده و در آنجا با ظرافت و اهمیت پاسکاری دقیق و صبورانه آشنا شد. خیلی‌ها او را مسی آینده می‌دانند اما بسیاری از افراد نیز سعی کردند برای جلوگیری از آسیب دیدن او از چنین مقایسه‌هایی اجتناب کنند. رافا مارکس، مربی تیم ذخیره‌های بارسلونا قبلاً به موندو دپورتیوو گفته بود که «او هنوز بچه است» و ژاوی هرناندس، زمانی که هنوز مربی بارسلونا بود، عنوان کرده بود که «زیاد تند نروید!». هرچند ژاوی بعداً نتوانست جلوی خود را در تحسین این اعجوبه بگیرد و گفت: «تصمیم‌گیری لامین تقریباً همیشه درست است. این موضوع برای یک فرد به این سن واقعاً شگفت‌انگیز است، امیدوارم او سال‌های زیادی در بارسا بماند زیرا فکر می‌کنم او بازیکنی است که می‌تواند تاریخ‌ساز باشد.»

لامین یامال؛ اعجوبه تاریخ‌ساز دنیای فوتبال

در یورو هم ثابت شد که واقعاً همینطور است؛ لامین مشغول تاریخ‌سازی است. او فقط جوان‌ترین بازیکن یورو ۲۰۲۴ نیست، بلکه بهترین است. هیچکس در یورو ۲۰۲۴ بیشتر او پاس گل (۴ گل)، موقعیت (۱۸) یا فرصت بزرگ (۸) خلق نکرده است. این آمار واقعاً فوق‌العاده است. این بچه که یک روز قبل از فینال بزرگ تولد ۱۷ سالگی‌اش را جشن گرفت، در آمار نیز با مسی برابری می‌کند: فقط دو بازیکن در طول دو دوره اخیر یورو / جام جهانی بیش از ۱۵ شانس گلزنی ایجاد کردند، بیش از ۱۵ شوت داشتند و بیش از ۱۵ دریبل زدند: مسی در جام جهانی ۲۰۲۲ و یامال در یورو ۲۰۲۴.

واقعاً ساده نیست که کسی هیجان خود را از تماشای بازی‌های یامال پنهان کند و او را با برخی از بزرگترین ستاره‌های روی زمین مقایسه نکند. همانطور که ناچو پس از پیروزی ۲-۱ مقابل فرانسه به یوفا گفت: «ما می‌دانستیم که بازیکنان نابغه‌ای در تیم فرانسه وجود دارند… اما اگر در مورد نابغه صحبت می‌کنیم، شاید اسپانیا نیز یکی از آنها را داشته باشد.»

همانطور که ربیو درس خوبی در مونیخ گرفت، بقیه نیز به این باور رسیدند که کسی که در کودکی توسط مسی غسل تعمید داده شده و در یورو ۲۰۲۴ نگاه‌ها را به خود خیره کرده، بی شک ستاره آینده دنیای فوتبال خواهد بود و نام خود را در کتب تاریخ ثبت خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =