بازار خودرو

فروشندگان در بازار خودرو قیمت‌های پیشنهادی خود را نسبت به چند هفته قبل تا چند صد میلیون تومان کاهش داده‌اند ولی همچنان تقاضایی وجود ندارد. نمایشگاه‌داران عقیده دارند امروز فروش خودروهایی با قیمت کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان آسان نیست چه برسد به خودروهای چند میلیارد تومانی!

به گزارش خبرنگار ایراسین، مسئولان اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو و فعالان این حوزه در هفته‌های گذشته بارها از رکود شدید حاکم بر بازار خودرو خبر دادند. تعداد معاملات کاهش یافته است و تعداد خریداران در بازار زیاد نیست. در طرف مقابل هر روز بر تعداد فروشندگان اضافه می‌شود. مسیح فرزانه کارشناسان بازار خودرو در این باره به خبرنگار ایراسین گفت: اکنون رکود در بازار خودرو مضاعف شده و طبق تحلیل بنده این رکود تا پایان شهریور ماه در بازار ماندگار است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد خرید و فروش اتومبیل‌های ارزان قیمت مانند پراید نیز متوقف شده است و شرایط در بازار خودروهای میلیاردی به مراتب بدتر است، به خصوص پس از انتشار خبر آزادسازی واردات خودرو از سال آینده، بازار خودروهای میلیاردی قفل شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هیوندای، تویوتا، بی‌ام‌و و یا کیا در مدل‌های مختلفی برای فروش آگهی شده‌اند، قیمت مندرج در آگهی‌ها نسبت به ۱ ماه قبل کاهش یافته است و بسیاری از فروشندگان از ارائه تخفیف چند صد میلیونی پای معامله خبر می‌دهند ولی در طرف مقابل خریداری در بازار حضور ندارد. یک نمایشگاه‌دار اصفهانی دراین‌باره گفت: امروز برای فروش یک پراید ده تماس می‌گیریم، فروش خودروهای میلیاردی در این بازار غیرممکن است. فروشندگان برای غلبه بر رکود از تخفیف‌های چند صد میلیون تومان می‌گویند.

فروشنده یک اپیتما مدل ۲۰۱۶ قیمت پیشنهادی خود را از ۳ میلیون و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کاهش داده‌است. فروشنده یک مزدا ۳ مدل ۱۳۹۷ مدعی است خودروی او اردیبهشت ماه با قیمت بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ میلیون تومان مشتری داشت ولی امروز با قیمت ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان نیز فروش نمی‌رود. تعدادی از فروشندگان اتومبیل‌های خارجی نیز با پافشاری بر سقف قیمت‌های چند ماه قبل، راضی به کاهش قیمت پیشنهادی نمی‌شوند. با این حال نمایشگاه‌داران تعداد خریداران حاضر در بازار را انگشت شمار توصیف می‌کنند. یک نمایشگاه‌دار معروف اصفهانی در خیابان امام خمینی به خبرنگار ایراسین گفت: حدود ۷۰ درصد از فروشنده‌ها در طول ۲ هفته گذشته قیمت پیشنهادی خود را بیش از چند صد میلیون تومان کم کردند ولی حتی یک نفر برای قیمت گرفتن خودرو نیز با ما تماس نمی‌گیرد.

سطح تقاضا در بازار اتومبیل‌های چینی به مراتب پایین‌تر از وارداتی‌هاست. افت شدید تقاضا دلیلی شد تا نمایندگی‌ها از طرح‌های فروش اقساطی بلندمدت رونمایی کنند. ضمن اینکه نمایندگی‌ها برای فروش نقدی و تحویل فوری نیز طرح ارائه داده‌اند و دلیلی برای خرید خودروی چینی در بازار آزاد وجود ندارد. تعدادی از فروشندگان خودروهای چینی قیمت پیشنهادی خود را بر اساس سقف اردیبهشت‌ماه اعلام می‌کنند و تعدادی از آنها خودروهای صفر کیلومتر را با قیمتی کمتر از نمایندگی برای فروش آگهی کرده‌اند ولی تقاضا برای آنها کمتر از حد انتظار است.

فروشندگان خودروهای وارداتی و چینی در حالی برای کاهش قیمت و ارائه تخفیف از یکدیگر سبقت می‌گیرند که تقاضایی در بازار وجود ندارد. در طرف مقابل گفت‌وگو با فروشنده‌ها نشان می‌دهد، آنها در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند و عقیده دارند با آزاد سازی واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار خودرو به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. چشم‌انداز افت قیمت خودرو به ویژه برای خودروهای خارجی به مراتب بیشتر از خودروهای داخلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =