قهوه

تعداد قهوه‌فروشان سطح شهر روز به روز در حال افزایش است. تا چند سال قبل فقط در مراکز هر محله قهوه فروش بود ولی امروز گاهی در یک خیابان بیش از ده‌ها قهوه‌فروش فعالیت می‌کنند. مگر یک کاپ قهوه اسپرسو تک با قیمت ۲۵ هزار تومان چقدر سود دارد؟

به گزارش خبرنگار ایراسین، تعداد قهوه فروشان سطح شهر روز به روز افزایش می‌یابد. آنها در اواسط دهه ۹۰ انگشت‌شمار بودند ولی امروز در تعدادی از خیابان‌های شهر ده‌ها قهوه‌فروش فعالیت می‌کند. مغازه‌های خوش‌جا و گران‌قیمت شهر خیلی سریع به تصرف آنها درآمدند و روند افزایش تعداد آنها همچنان ادامه دارد. قهوه‌فروشان گاهی دیوار به دیوار یکدیگر کار می‌کنند، اجاره‌های چند ۱۰ میلیونی می‌پردازند و از کاسبی خود رضایت دارند. یک کاپ قهوه ۲۵ هزار تومانی چقدر سود دارد که این بازار هر روز بزرگ‌تر می‌شود؟

یک کاپ قهوه تک یا سینگل در قهوه فروشی‌های شهر دست‌کم ۲۵ هزار تومان قیمت دارد، قیمت قهوه دوبل نیز ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بیشتر است. در کافه‌های شهر این قیمت‌ها تا مرز ۲۰۰ هزار تومان نیز پیش‌می‌رود. تعدادی از کافه‌های خیابان نظر یا مجتمع پرواز یک کاپ قهوه دوبل را با قیمتی بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان سرو می‌کنند.

دستگاه‌های اسپرسوساز ایتالیایی به طور متوسط برای هر شات تک به ۷ گرم پودر قهوه نیاز دارند، این مقدار در شات دوبل به ۱۴ گرم افزایش پیدا می‌کند. در مقابل قهوه قیمت مشخصی ندارد، زیرا در انواع مختلفی به فروش می‌رسد. به طور متوسط کف قیمت قهوه از کیلویی ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا بیش از ۱ میلیون تومان پیش‌می‌رود. اگر کف قیمت هر کیلوگرم قهوه ۵۰۰ هزار تومان تعیین شود هزینه قهوه برای هر شات تک و دوبل به صورت جدول زیر است:

قیمت ۱ کیلوگرم قهوه (تومان)

قیمت پودر قهوه تک (تومان)

قیمت پودر قهوه دوبل (تومان)

۵۰۰۰۰۰

۳۵۰۰

۷۰۰۰

۶۰۰۰۰۰

۴۲۰۰

۸۴۰۰

۷۰۰۰۰۰

۴۹۰۰

۹۸۰۰

۸۰۰۰۰۰

۵۶۰۰

۱۱۲۰۰

۱۰۰۰۰۰۰

۷۰۰۰

۱۴۰۰۰

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد کاپ‌های قهوه در قهوه‌فروشی‌ها ترکیبی از ۴۰ تا ۵۰ درصد عربیکا و مابقی روبوستا هستند. فروشگاه‌ها همین قهوه را با قیمت کیلویی ۶۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. هزینه هر کاپ قهوه تک و دوبل این قهوه به ترتیب کمتر از ۵ هزار و کمتر از ۱۰ هزار تومان است.

قهوه به طور معمول درون یک کاپ یک بار مصرف کاغذی سرو می‌شود. قیمت هر عدد از این کاپ‌ها بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان است. در کنار کاپ قهوه نیز باید یک عدد کاکائو قرار بگیرد و قیمت این کاکائو به هزار تومان نمی‌رسد. در بسیاری قهوه‌فروش‌ها کنار کاپ قهوه از کاکائوهای ارزان‌قیمتی استفاده می‌کنند که کمتر از ۵۰۰ تومان قیمت دارند. با این حساب مجموع هزینه یک کاپ قهوه تک و دوبل به ترتیب ۶ هزار تومان و ۱۱ هزار تومان است. البته قیمت‌های محاسبه شده بر اساس قیمت مصرف‌کننده است در حالی که این مواد اولیه دست‌کم با ۲۰ درصد بهای کمتری به دست مغازه‌دار می‌رسد. قیمت قهوه کیلویی ۷۰۰ هزار تومانی در عمده‌فروشی‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان کمتر است.

هر کاپ قهوه تک ۲۵ هزار تومانی نزدیک به ۱۹ هزار تومان و هر کاپ قهوه دوبل ۴۰ هزار تومانی حدود ۲۹ هزار تومان سود دارد و اگر یک قهوه فروش در طول روز تنها ۱۰۰ کاپ قهوه تک بفروشد، در واقع روزی ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان سود کرده‌است و در ماه به سود ۵۷ میلیون تومانی می‌رسد. اگر قهوه فروشی روزی ۵۰ کاپ تک و ۵۰ کاپ دوبل بفروشد، در ماه به سودی بیشتر از ۷۰ میلیون تومان می‌رسد. ضمن اینکه فروش بعضی از قهوه‌فروشان خوش‌جای شهر به مراتب بالاتر از ۱۰۰ کاپ در طول روز است. آنها حتی اگر روزی ۵۰ کاپ قهوه تک بفروشند در پایان ماه حدود ۳ برابر حقوق یک کارگر سود کرده‌اند. این تنها سود فروش کاپ قهوه است در حالی که قهوه فروشان سطح شهر محصولات دیگری مانند قهوه خام، آب معدنی، نوشابه‌های انرژی‌زا و انواع آب‌میوه نیز می‌فروشند.

البته باید در نظر داشت قهوه‌فروشان هزینه‌های سنگینی مانند اجاره مغازه یا قبوض آب و برق دارند. تعدادی از آنها مغازه‌های خوش‌جایی با اجاره ماهانه چند ده میلیونی قرارداد بسته‌اند. ضمن اینکه برای حفظ رطوبت قهوه باید از اسپیلت استفاده کنند. هزینه‌های ثابت قهوه فروشان با افزایش تعداد آنها در سطح شهر رشد کرد زیرا امروز مجبورند برای جذب مشتری و رقابت با سایر قهوه‌فروشان دکور جذاب‌تری داشته‌باشند یا خدمات بیشتری عرضه کنند. با این حال تعداد قهوه فروشی‌های شهر در یک روند صعودی در حال افزایش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =