خودرو

واردات خودرو از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ در ایران متوقف شد ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد امروز تعداد زیادی خودری صفر کیلومتر در نمایشگاه‌های سطح شهر عرضه می‌شوند. مانند خودروی تویوتا کمری مدل ۲۰۰۶ که به قول فروشنده صفر و خشک است!

به گزارش خبرنگار ایراسین، واردات خودروی صفر کیلومتر پس از توقف چند ساله در سال گذشته آغاز شد و خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی در تعداد کم یکی پس از دیگری وارد بازار می‌شوند ولی بررسی آگهی‌های مندرج در پلت‌فرم‌های آنلاین و یا جست‌وجوی نمایشگاه‌های سطح شهر نشان می‌دهد تعداد زیادی خودروی خارجی صفر کیلومتر در مدل ۲۰۱۷ به قبل برای فروش آگهی شده‌اند. مالکان این دسته از اتومبیل‌های وارداتی سال‌ها قبل خودروی خارجی خریده‌اند و به دلایل مختلف تا امروز هیچ استفاده‌ای از آنها نکرده‌اند. پیدا کردن این خودروها در نمایندگی‌های خارجی نیز ممکن نیست ولی تعدادی از اصفهانی‌ها این دسته از اتومبیل‌ها را برای فروش آگهی کرده‌اند.

یک نمایشگاه‌دار در خیابان مرداویج مدعی شد فردی ۲ عدد خودروی کمری مدل ۲۰۰۶ برای فروش آگهی کرده‌است. این دو خودرو صفر کیلومتر هستند. فروشنده این دو کمری در تماسی تلفنی به خبرنگار ایراسین گفت: سال ۲۰۰۶ دو خودرو وارد پارکینگ مسقف شد، یک شب بعد با یکی از آنها بیست دقیقه در شهر دور زدم و هیچکدام را تا به امروز حرکت نداده‌ام. قیمت پیشنهادی فروشنده برای هر کدام از این دو اتومبیل بیشتر از قیمت تویوتا کمری مدل ۲۰۱۷ است. در محله‌های مختلف شهر به ویژه محله‌های حاشیه زاینده‌رود تعداد زیادی مرسدس‌بنز با شرایطی شبیه به دو تویوتای قبلی برای فروش آگهی شده‌اند. یکی از این مرسدس بنزها مدل ۲۰۰۷ است و عدد درج شده روی کیلومتر آن به ۱۰۰۰ نمی‌رسد. قیمت پیشنهادی برای بنزهای قدیمی زیاد نیست زیرا هزینه نگه‌داری از آنها بالاست و قطعات آنها به ندرت در بازار توزیع می‌شود ولی اتومبیل‌های تویوتای قدیمی محبوبیت بالاتری دارند.

چند خودروی لندکروز در مدل‌های مختلف به صورت صفرکیلومتر نگه‌داری می‌شوند. تعداد لندکروزهای ۲۰۱۳ به مراتب بالاتر از سایر مدل‌هاست. کارکرد این لندکروزها به هزار کیلومتر نیز نمی‌رسد ولی قیمت پیشنهادی فروشنده به تعبیر نمایشگاه‌داران بالاتر از قیمت واقعی است. یک نمایشگاه‌دار در این باره گفت: لندکروز خودروی پرطرفداری در بازار اصفهان نیست به خصوص اینکه لندکروز صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۳ را آنقدر بالا قیمت می‌دهند تا هر کسی زیر بار خرید آنها نرود.

تعداد اتومبیل‌های خارجی با مدل ۲۰۱۳ به بعد زیاد است. درصد بسیاری از این خودروها بی‌ام‌دابلو مدل ۷۳۰ هستند. نمونه صفر کیلومتر یا مشابه با صفر کیلومتر این خودرو به کرات در نمایشگاه‌های سطح شهر وجود دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مالکان این اتومبیل از ترس هزینه‌های ثابت ۷۳۰ حاضر به حرکت دادن آن نیستند. در نتیجه به صورت صفر کیلومتر در پارکینگ یا نمایشگاه‌های سطح شهر نگه‌داری می‌کنند. یکی از این مالکان که صاحب ۲ بی‌ام‌دابلو ۷۳۰ صفر کیلومتر است به ایراسین گفت: هزینه‌های ثابت این خودرو در سال به اندازه قیمت یک شاسی‌بلند لوکس چینی است، اگر همین‌جا در پارکینگ بماند هزینه کمتری دارد.

بی‌ام‌دابلو ۷۳۰ یا خودروهای لوکس هم‌رده هزینه استهلاک سنگینی دارند و یک تصادف ساده با آنها هزینه میلیاردی روی دست مالک می‌گذارد. به همین دلیل تعداد زیادی از این اتومبیل به صورت صفر کیلومتر در نمایشگاه‌های سطح شهر آماده برای فروش است. بعضی از آنها کمتر از ۲۰۰ کیلومتر راه رفته‌اند.

مدل ۲۰۱۳ به بعد اتومبیل‌های صفر کیلومتر زیادی برای فروش آگهی شده‌اند. به خصوص در مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ اتومبیل‌های صفر کیلومتر یا با کارکرد پایین، زیاد هستند. مانند خودرو اپتیما جی‌تی لاین یا سانتافه ۲۰۱۶ با کارکرد زیر ۲ هزار کیلومتر؛ این خودروها تا چند ماه قبل پرفروش بودند ولی اکنون سطح تقاضا برای آنها پایین است و به سختی کسی راضی به خرید آنها می‌شود. به خصوص اینکه قیمت پیشنهادی فروشندگان در بسیاری از آگهی‌ها بیشتر از قیمت واقعی است و راضی به ارائه تخفیف نمی‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =