تامین اجتماعی

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه از حدود ۱۱ میلیون مستمری‌ بگیر، تاکنون پنج میلیون نفر نرم‌افزار «تأمین من» را نصب کرده‌اند، گفت: این سازمان در راستای توسعه هوشمندسازی تلاش دارد تا دو جریان پول و اطلاعات را به صورت شفاف ارائه دهد.

به گزارش ایراسین، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه از حدود ۱۱ میلیون مستمری بگیر، تاکنون پنج میلیون نفر نرم افزار "تأمین من" را نصب کرده اند، گفت: تأمین من جزو محبوب ترین نرم افزارهای های دولتی است.

دامون خدابنده درباره برنامه سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از هوش مصنوعی اظهار داشت: با هوش مصنوعی برخورد شعاری می‌شود و آن را به یکی دو محصول خاص تقلیل می‌دهند و در نهایت هم برخورد برخورد عمیق و درستی تا به امروز با آن نشده است.

وی ادامه داد: در رابطه با هوش مصنوعی ابتدا باید شما یک سازمان و انباری از داده‌های هوشمند داشته باشید و فرآیندها هوشمند و تمرکز داده‌ها تمیز باشد تا بتوانید در راستای هوشمندسازی کار کنید.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی یک پروژه نیست بلکه یک پروسه و مسیر است، یادآور شد: اکنون تمامی پروژه‌هایی که در سازمان تأمین اجتماعی در حال پیاده سازی و توسعه است و برنامه‌ای که برای یک سال و نیم آینده داریم، در راستای ایجاد تمرکز و دسترسی به داده‌ها در زمان واقعی است.

خدابنده ادامه داد: همچنین تلاش داریم تا داده‌های اضافی را حذف و داده‌های تمیز را جذب کنیم و الگوریتم‌هایی برای توسعه استفاده از این داده‌ها ایجاد کنیم که همان مسیر هوش مصنوعی است در حقیقت هوش مصنوعی چیزی نیست که بگوییم امروز به آن می‌رسیم بلکه یک مسیر ترسیم شده است.

وی اظهار داشت: هوشمندسازی لیست بیمه‌ها، دریافت اسناد بیمارستانی به صورت بر خط و رسیدگی به آنها، صدور نسخه الکترونیک همگی در راستای توسعه هوش مصنوعی است که با گسترش آنها می‌توانیم به جایی برسیم که داده‌های غنی و سالمی از سازمان تأمین اجتماعی داشته باشیم و پس از آن بتوانیم به کمک ماشین، تصمیمات بهتری برای مدیریت سازمان و ایجاد ارتباط با جامعه مخاطب بگیریم که به آن بلوغ هوش مصنوعی گفته می‌شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی اضافه کرد: هوش مصنوعی قرار است کمک کند که ما از داده‌ها در زمان واقعی بهترین استفاده را برای مدیریت سازمان با منابع کمتر ببریم به این معنا که هزینه‌ها را کمتر و آورده را بیشتر کنیم تا رضایت مخاطب هم بالاتر رود.

خدابنده در رابطه با موقعیت تأمین اجتماعی با حجم داده‌ها با اشاره به اینکه ۴۶ میلیون نفر زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، گفت: مدیریت این سازمان با وجود دارا بودن ۵۰۰ لوکیشن درمان سازمانی، ۲۰۰ هزار پزشک و ارتباط با ۱۳ هزار داروخانه و میلیون‌ها نفر حقوق بگیر و چند میلیون نفر به ما حقوق پرداخت می‌کنند، کار ساده‌ای نیست.

وی در ادامه و در تشریح برنامه سازمان تأمین اجتماعی در برنامه توسعه هفتم، با تاکید بر اینکه ادعای ما بر این است که هوشمندسازی باید به صورت کامل انجام شود و بعد به سمت هوش مصنوعی برویم، اظهار داشت: اگر قرار است این هوشمندسازی کامل انجام شود تا جایی که ممکن است باید دخالت انسان را در تصمیم گیری کم کنیم و ارائه سرویس‌ها را در مدت زمان خودش توسعه دهیم و شفافیت را به حداکثر برسانیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: فناوری اطلاعات یک رسالت دارد در هر جای دنیا که باشد باید دو جریان را بتواند شفاف نشان دهد جریان پول و جریان اطلاعات.

خدابنده اضافه کرد: فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی باید بتواند این دو جریان را به صورت شفاف ارائه دهد ما هر برنامه برنامه هفتم، هشتم تا هر تعداد برنامه که باشد فکر نمی‌کنم رسالتی غیر از این داشته باشیم ما از برنامه‌ها جلوتر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یک سازمانی که شبیه سازمان تأمین اجتماعی دولتی باشد را مثال بزنید که این تعداد سرویس هوشمند داشته باشد و این تعداد ارائه خدمات بدهد و این حجم محبوبیت نرم افزار داشته باشد و چنین مرکز کنترل امنیتی داشته باشد و این تعداد سرویس‌ها را بتواند با این حجم و گستردگی ارائه دهد که البته باید در پاسخ گفت که واقعاً کم است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی بیان داشت: این تعداد سرویس هوشمند البته در بانک‌ها وجود دارد اما بانک‌ها سرویس تک منظوره است چراکه هر بانکی مشتری‌های خود را دارد و سرویس‌ها شبیه هم هستند اما شبیه کسب و کار بیمه این سازمان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد و صرفاً ویژه سازمان تأمین اجتماعی است و ارائه سرویس‌هایی به این شکل دردسرها و جذابیت‌های خود را دارد.

زمینه حضور دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ را در تأمین اجتماعی تقویت می‌کنیم

خدابنده در رابطه با اینکه آیا به حدنصاب انتظارات رسیده اید؟ گفت: هر چند تا کنون اقدامات گسترده ای در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است اما انتظار ما بیش از این است، هر چند آن چیزی که بقیه از ما می‌بینند در مقایسه با دیگران از خیلی‌ها جلوتر هستیم اما برای آنچه که باید به آن برسیم راه طولانی در پیش داریم و انتظارات سازمانی ما بیشتر از این اقداماتی است که انجام شده است البته با کمک خودمان به تنهایی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و امروز به سمت و سویی می‌رویم تا فرآیندها را تسهیل کنیم و بتوانیم زمینه حضور دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ را در سازمان تأمین اجتماعی تقویت کنیم.

وی یادآور شد: انتظار ما این است که هر دستگاهی به نوبه خود یک جایی می‌تواند به ما کمک کند از جمله این دستگاه‌ها دولت است که به عنوان اولین مسئولیت باید زیرساخت‌ها را توسعه دهد و وضعیت دسترسی به زیرساخت‌ها را راحت‌تر کند تا ما بتوانیم از تجهیزات به راحتی استفاده کنیم. رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: با توجه به اینکه مباحث فرایندی و قوانین بسیار دست و پاگیر است، دولت باید کاری کند که قوانین را برای دسترسی به اطلاعات بهبود دهد، فضای کسب و کار توسعه پیدا کند و قوانینی ایجاد شود که دانش بنیان‌ها و استارت‌آپ به راحتی بتوانند با سازمان‌های بزرگ هماهنگ شوند که برای تحقق این موارد لازم است مباحث دست و پاگیر قوانین حقوقی اصلاح و قانون حداقلی برای آنها وضع شود.

خدابنده در ادامه از همه بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درخواست کرد که نرم افزار تأمین من را نصب و از خدمات آن استفاده کنند، گفت: این یک صندوق بین نسلی است و متعلق به هیچ شخص و دولت و جریان خاصی نیست و باید کمک کنیم که این صندوق برای نسل‌های بعد حفظ شود، باید کاری کنیم درآمدها به روز شود و به منابع دسترسی داشته باشند و بهترین تصمیم گرفته شود.

وی بیان داشت: فناوری اطلاعات در این زمینه بسیار می‌تواند کمک کند و درهای سازمان تأمین اجتماعی به روی تمامی دانشگاه‌ها، دانش بنیان‌ها و استارتاپ‌ها باز است و از آنها درخواست دادیم هر راه حلی دارند برای توسعه سیستم‌ها و الگوریتم‌های جدید ارائه دهند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: هر جای کشور و هر مجموعه‌ای که می‌تواند به ما در کسب و کار درمان، بیمه و افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها کمک کند، این آمادگی را داریم که از تجربیات آنها استفاده کنیم.

خدابنده با بیان اینکه به صورت تاریخی یک سری موانع در تأمین اجتماعی وجود دارد که به راحتی اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: اکنون در زمینه نسخه الکترونیک اقدامات خوبی انجام شده است اما باز هم آن چیزی که مد نظر سازمان تأمین اجتماعی است اتفاق نیفتاده و باید یک سری قوانین اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش سرمایه‌گذاری هم شرکت شستا مسئولیت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌داری سازمان تأمین اجتماعی را بر عهده دارد، ادامه داد: اکنون دوران اقتصاد دیجیتال است این نگاه باید در نگاه این سازمان تقویت شود که شاید یک روزی بیمه‌گذارها بزرگترین منبع درآمد بودند و املاک و مستغلات و شرکت‌های سرمایه گذاری شستا مهم بود از نظر بنده مهم‌ترین دارایی داده‌های سازمان تأمین اجتماعی در آینده مهمترین منبع درآمد سازمان خواهد بود باید برنامه ریزی شده و هولدینگ ها به این شکل ایجاد شود و اقتصاد دیجیتال جدی گرفته شود و استارتاپ‌ها وارد میدان شوند و الگوریتم ارائه و برنامه بدهند و خودشان درآمدزایی کنند از درآمد آنها تأمین اجتماعی هم بهره‌مند شود آینده پیشرو آینده اقتصاد دیجیتال است نه فقط در این تأمین اجتماعی بلکه در خیلی از جاها که باید ما هم در این مسیر حرکت کنیم.

خدابنده در رابطه با تأثیر نسخه الکترونیک در جلوگیری از برخی تخلفات احتمالی اظهار داشت: اکنون اگر یک پزشک از یک آی پی که در یک لوکیشن خاص است با یک دستگاه دیگر نسخه‌ای صادر کند مشخص می‌شود که این پزشک در دو لوکیشن متفاوت این کار را انجام می‌دهد که تخلف است و با او برخورد و جریمه می‌شود.

وی افزود: در زمینه اقتصاد سلامت اتفاقات خوبی افتاده است و به طور طبیعی مدیریت در همه جا هزینه دارد و هر جا که پول هست تخلف هم زیاد است و صرفاً فناوری می‌تواند به کمک بیاید که اکنون این مسیر در سازمان تأمین اجتماعی آغاز شده و هر به میزان که از فناوری استفاده کنیم جلوی سو استفاده‌ها گرفته خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =