• ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
  • کد خبر: 57968
  • readingTime: ۲ دقیقه
آهن الات

دومین ماه از فصل تابستان آغاز شد ولی همچنان خبری از افزایش تقاضا در بازار آهن‌آلات نیست. اگرچه این افت تقاضا در بازار کشورهای مختلف جهان از جمله چین و ترکیه وجود دارد. به دنبال افت تقاضا، قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، دومین ماه از تابستان با ریزش قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی آغاز شد. در روزهای ابتدایی هفته گذشته وقتی نرخ دلار در بازار غیررسمی به کانال ۵۷ هزار تومان رسید قیمت آهن‌آلات ثابت بود و سپس با رشد نرخ دلار به محدود ۵۸ هزار تومان، قیمت آهن‌آلات به ویژه میلگرد نزولی شد. فعالان بازار ضعف شدید تقاضا را دلیل اصلی افت قیمت‌ها عنوان می‌کنند. به طور معمول تقاضا برای آهن آلات در فصل تابستان افزایش می‌یابد ولی در تابستان امسال تقاضا برای آهن‌آلات پایین بود. گزارش موسساتی مانند فست مارکت نشان می‌دهد تقاضا برای آهن آلات در بازار داخلی بسیاری از کشورهای جهان پایین ارزیابی می‌شود.

قیمت انواع میلگرد در معاملات هفته اول مردادماه تا ۳ درصد کاهش پیدا کرد. سنگین‌ترین ریزش قیمت در میلگرد میانه و میلگرد کوثر اهواز وجود داشت. قیمت هر کیلوگرم میلگرد سایز ۱۴ میانه از ۲۵,۴۵۰ تومان به ۲۴,۳۶۰ تومان رسید. میلگرد ۱۴ کوثر اهواز نیز از کیلویی ۲۴,۸۲۰ تومان به ۲۴,۵۴۵ تومان رسید. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد میلگرد بسیاری از شرکت‌ها در کانال ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

میلگرد شاهین بناب در معاملات هفته اول مردادماه در کانال ۲۳ هزار تومان برای هر کیلوگرم قرار داشت و گران‌ترین میلگرد بازار نیز محصول شاهرود بود. فعالان بازار قیمت فعلی میلگرد را مناسب ارزیابی می‌کنند و عقیده دارند افت بیشتر قیمت‌ها در این بازار بعید به نظر می‌رسد. در بازار تیرآهن قیمت‌ها نسبت به نرخ دلار در بازار غیررسمی پایین ارزیابی می‌شود. هفته گذشته قیمت تیرآهن در انواع مختلف کاهش پیدا کرد ولی بعضی از تولیدکنندگان نیز محصولات خود را بدون تغییر نسبت به دو هفته قبل عرضه کردند.

هر شاخه تیرآهن ۱۴ بدون تغییر نسبت به تیرماه با قیمت ۵ میلیون تومان معامله شد. کف قیمت‌ها در معاملات کیلویی نیز ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود و تا نزدیک ۲۸ هزار تومان پیش‌می‌رود. مرداد ۱۴۰۲ متوسط قیمت تیرآهن در معاملات کیلویی ۲۸ هزار تومان بود ولی نرخ دلار در بازار غیررسمی کمتر از ۵۰ هزار تومان بود. در بازار نبشی و پروفیل نیز قیمت‌ها کمی عقب نشینی کرد. به خصوص در بازار نبشی پس از ثبات در طول تیرماه، قیمت‌ها با آغاز مردادماه تا ۱ درصد کاهش پیدا کرد. کف قیمت نبشی با این کاهش به ازای هر کیلوگرم به کانال ۲۴ هزار تومان رسید، اگرچه بسیاری از شرکت‌ها همچنان نبشی خود را با قیمتی بیشتر از کیلویی ۲۶ هزار تومان می‌فروشند.

در بازار پروفیل نیز قیمت تا ۱ درصد کاهش یافت. اکنون قیمت پروفیل بسیاری از تولیدکنندگان در کانال ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان معامله می‌شود. کاهش قیمت این هفته نیز بیشتر مربوط به محصولات پروفیل تهران بود. با این حال سطح تقاضا برای پروفیل به مراتب بالاتر از سایر آهن آلات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =