• ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
  • کد خبر: 58048
  • readingTime: ۲ دقیقه
جلسه

نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق گفت: عراق یکی از کشورهای مقصد کالاهای ایرانی است و در بسیاری از بخش‌ها بازار بزرگی برای محصولات و کالاهای تولیدی کشورمان محسوب می‌شود.

به گزارش ایراسین، فرزاد پلیتن در جلسه توسعه مراودات تجاری با کشور عراق که به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: اما تراز صادراتی ما با این کشور هنوز بالفعل نشده و جا برای کار بسیار است.

وی ادامه داد: ظرفیت تجارت ایران با عراق بسیار زیاد است اما محصولات ما رقبایی نیز در این بازار دارند که این مهم نیازمند حضور هوشمندانه تجار و بازرگانان ما در بازار این کشور همسایه است.

وی اظهار کرد: نکته قابل توجه در تجارت با کشور عراق این است که علاوه بر رقبای قدیمی ایران در این بازار، برخی از کشورهای عربی نیز در کنار کشورهای اروپایی به عنوان یک رقیب جدید در حال ورود به بازار عراق هستند که این مساله به ویژه در حوزه صادرات برخی از بخش‌ها می‌تواند به چالشی برای کشورمان تبدیل شود.

نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق گفت: نکته مهم در خصوص رقبای بازرگانان ایرانی در بازار عراق این است که تجار کشورهای دیگر علاوه بر حمایت‌های دولتی، از عدم وجود محدودیت‌های تحریمی برخوردار هستند که این موضوع مسیر تجارت را برای آنها هموارتر از مسیر تجارت برای تجار ما کرده است.

پیلتن، ضمن تاکید بر لزوم برنامه ریزی بخش خصوصی کشورمان برای توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق افزود: برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق نیاز است که به سمت متوازن سازی تجارت دوجانبه گام برداریم.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز، با اشاره به روابط تجاری دیرینه این استان با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه کشور عراق گفت: از جمله این کشورها عراق است که بازار آن برای کالاها و تولیدات فارس شناخته شده است.

علی عوض پور افزود: سال‌هاست که بازرگانان استان فارس حضور مستمری در بازار کشور عراق داشته‌اند و به رغم همه تلاش‌ها و روابط مثبت تجاری و اقتصادی که با این کشور داشته‌ایم اما حجم و میزان مراودات رضایت بخش نیست.

وی، با اشاره به وجود اشتراکات بسیار بین استان فارس و کشور عراق ادامه داد: فارس در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدن، فنی و مهندسی، صنایع غذایی و گردشگری از استان‌های پیشرو کشور است که در هر یک از این بخش‌ها ظرفیت‌های منحصر به فردی در اختیار دارد و می‌تواند سرفصل افزایش مراودات با کشور عراق باشد.

وی اظهار کرد: بیشترین مبادله اقتصادی بین استان فارس و کشور عراق در حوزه‌های پزشکی و گردشگری است که انتظار داریم علاوه بر این بخش‌ها، در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز مبحث صادرات و واردات مورد توجه تجار و بازرگانان قرار گیرد.

بر اساس گزارش ایرنا، دبیرکل اتاق بازرگانی فارس، بر لزوم تخصصی و به روز بودن بازرگانان استان برای حضور مؤثرتر در بازار کشور عراق گفت: ظرفیت‌های اقتصادی فارس و عراق بیانگر این است که می‌توانیم در سایر حوزه‌ها تعاملات خوبی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =