سنگ آهن

معاملات محصولات سنگ‌آهن در بورس کالا طی تیرماه نشان می‌دهد سطح تقاضا پایین بود و حجم عمده‌ای از عرضه‌ها به فروش نمی‌رسد. نتیجه این اتفاق نیز کاهش فروش بسیاری از شرکت‌های معدنی در تیرماه و به دنبال آن ۴ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، رکود در بازارهای مختلف جهان مانند محصولات فولادی با کاهش قیمت مواد اولیه همراه بود و نتیجه این اتفاق در صورت مالی بسیاری از تولیدکنندگان جهان به خصوص معدن‌کاران اثر منفی برجای گذاشت. داده‌ها نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان سنگ‌آهن در استرالیا کاهش پیدا کرد زیرا قیمت سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ کاهش شدیدی داشت. تولیدکنندگان داخلی نیز در گزارش‌های تیرماه فروش کمتری نسبت به بازه‌های زمانی قبل‌تر اعلام کرده‌اند. به طور کلی فروش تعدادی از تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در ۴ ماه ابتدایی سال جاری کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

فروش چهار تولیدکننده داخلی سنگ‌آهن در بازه‌های زمانی مختلف به صورت نمودار زیر است:

کاهش فروش تولیدکنندگان معدنی / سنگ‌آهن در تیرماه کم فروش بود

فروش کنور، کگهر و کچاد از سال ۱۴۰۲ روند نزولی دارد. برای مثال میانگین ماهانه فروش کگهر در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲,۰۴۲ میلیارد تومان بود، این عدد با افزایش ۳.۹ درصدی در سال ۱۴۰۱ به عدد ۲,۱۲۳ میلیارد تومان رسید. سپس در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۸ درصد افزایش پیدا کرد و به سقف ۳۷۸۰ میلیارد تومانی رسید ولی میانگین فروش ماهانه در سال ۱۴۰۳ با کاهش ۵.۶ درصدی به ۳,۵۶۸ میلیارد تومان کاهش یافت و در تیرماه نیز با یک سقوط به عدد ۲۵۸۸ رسید. این کاهش درآمد در صورت‌های مالی کچاد نیز مشاهده می‌شود. در صورت‌های مالی کنور میانگین فروش ماهانه در سال ۱۴۰۳ نسبت به دو سال قبل روند صعودی دارد ولی فروش تیرماه کاهش چشم‌گیری داشت.

در مقابل فروش کگل در تیرماه ۱۴۰۳ به مراتب بالاتر از میانگین ۳ سال گذشته بود. فروش کگل از سال ۱۴۰۱ روند صعودی داشت و در تیرماه به رکود بالایی دست پیدا کرد. فروش این چهار تولیدکننده در تیر ۱۴۰۳ به تیر ۱۴۰۲ و همچنین چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل به صورت نمودار زیر است:

کاهش فروش تولیدکنندگان معدنی / سنگ‌آهن در تیرماه کم فروش بود

درآمد تیرماه ۱۴۰۳ برای کچاد، کگهر و کنور کمتر از تیرماه ۱۴۰۲ بود ولی کگل موفق شد فروش بالاتری در تیرماه ۱۴۰۳ به ثبت رساند. رشد درآمد کگل در این بازه زمانی ۳۲ درصد بود در مقابل درآمد کگهر در تیر ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد کاهش پیدا کرد. درآمد کگهر در ۴ ماه ابتدایی سال جاری نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کمتر بود. کچاد مانند کگهر در ۴ ماه اول ۱۴۰۳ نزدیک به ۶ درصد فروش کمتری داشت ولی فروش کگل در این بازه زمانی ۱۹ درصد افزایش یافت.

کنور بهترین عملکرد در ۴ ماه اول سال را داشت. درآمد این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافت. در طول تیرماه بسیاری از محصولات زیر مجموعه سنگ‌آهن در بورس کالا کم تقاضا بودند و حجم عمده‌ای از عرضه‌ها به فروش نمی‌رسید. این شرایط دست‌کم در دو هفته ابتدایی مردادماه نیز ادامه داشت و پیش‌بینی می‌شود فروش مردادماه این شرکت‌ها مانند تیرماه روند نزولی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =