بورس

دادها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران با قیمت سکه امامی و دلار بازار آزاد همبستگی مثبت دارد و اگر الگوی همیشگی اتفاق بیافتد بورس باید پیش از مهر ۱۴۰۳ حرکت به سوی شاخص ۳ میلیون واحد را آغاز کند. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: ارزش ذاتی شاخص کل بورس، سه تا سه میلیون و ۵۰۰ واحد است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته حمایت روانی ۲ میلیون واحد را از دست داد تا بورس به روند نزولی خود در ماه‌های گذشته ادامه دهد. شاخص کل بازار سرمایه تنها در طول ۳ هفته گذشته بیش از ۶ درصد کاهش یافته است. میانگین ارزش معاملات خرد نیز در هفته سوم مرداد ماه به ۱,۴۰۳ میلیارد تومان رسید. از هفته اول خردادماه به بعد تنها در دو هفته میانگین ارزش معاملات خرد به بالاتر از ۳ هزار میلیارد تومان رسید و هفته گذشته نیز به پایین‌ترین سطح در طول ۲ سال گذشته سقوط کرد.

با این حال کارشناسان بسیاری عقیده دارند بازار سرمایه اکنون در شرایط ارزندگی قرار دارد. فردین آقابزرگی، کارشناسان بازار سرمایه دراین‌باره می‌گوید: اگرچه عدد این شاخص بر روی تابلو حدود دو میلیون واحد است ولی ارزش ذاتی آن بیشتر از این رقم برآورد می‌شود. ارزش شاخص کل بازار سرمایه حوالی سه تا سه میلیون و ۵۰۰ واحد است. در حقیقت فعالان بازار با تغییر این فاکتور انتظار رشد بازار سرمایه را دارند، همانطور که ما انتظار داریم با رشد قیمت دلار، بهای سکه نیز بالا رود زیرا تمامی بازارها در اقتصاد با یکدیگر مرتبط هستند.

اکنون بازدهی بورس نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌ای منفی شد و به خصوص از اردیبهشت ۱۴۰۲ به بعد بورس به رشد قیمت در سایر بازارها مانند سکه و دلار واکنش مثبتی نشان نداد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال‌های اخیر بورس تهران با سکه امامی همبستگی مثبتی داشت.

شاخص کل بورس تا مهرماه ۱۴۰۳ به ۳ میلیون واحد می‌رسد؟

در یک بازه زمانی ۲۰ ساله پس از هر مرحله رشد قیمت سکه و نرخ ارز در بازار آزاد، شاخص کل بورس نیز روند صعودی پیدا کرده است. به طور معمول روند صعودی قیمت‌ها در بازار سکه آغاز می‌شود و بورس پس از مدت کوتاهی بر مدار صعود قرار می‌گیرد. اردیبهشت ۱۴۰۲ ابتدا موج صعودی قیمت سکه تمام شد و سپس در نیمه اردیبهشت ماه شاخص کل نزولی شد ولی بورس تهران هنوز واکنش مثبتی به آخرین موج صعودی قیمت سکه و دلار نداشته است.

شاخص کل بورس تا مهرماه ۱۴۰۳ به ۳ میلیون واحد می‌رسد؟

سکه پس از ریز اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، موج صعودی جدیدی در مهر ۱۴۰۲ آغاز کرد و در این مدت بیش از ۶۰ درصد رشد کرد ولی شاخص کل بورس تهران واکنشی به این موج صعودی نداشت. در بازه‌های زمانی قبل‌تر بورس تهران بین ۱ ماه تا ۱ سال پس از آغاز روند قیمت سکه، واکنش مثبت نشان می‌داد و اگر همین الگو در ۱۴۰۳ نیز تکرار شود انتظار می‌رود بورس تهران پیش از مهر ۱۴۰۳ حرکت به سمت هدف اول ۳ میلیون واحد را آغاز کند و پس از آن به اهداف بالاتری برسد. گفت‌وگو با کارشناسان بازار سرمایه نشان می‌دهد همگی به ارزندگی قیمت سهام عقیده دارند ولی شرایط کلان را دلیلی برای عقب افتادن روند صعودی بورس می‌دانند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =