کاکائو

افزایش قیمت کاکائو در بازارهای جهانی از ۲ سال قبل آغاز شد و در مدت ۱ سال گذشته نرخ کاکائو تا بیش از ۵ برابر رشد کرد. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد تولیدکنندگان داخلی هفته گذشته قیمت بسته‌های شکلات و کاکائو را بین ۲ تا ۵ برابر افزایش داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مشاهدات میدانی و گفت‌وگو با شرکت‌های پخش نشان می‌دهد، قیمت انواع کاکائو در بازار اصفهان طی هفته گذشته دست کم ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در مواردی برای بعضی از انواع شکلات افزایش تا ۴ برابری قیمت گزارش می‌شود. افزایش شدید قیمت کاکائو از حدود ۱ سال قبل در بازار داخلی آغاز شد و پیش‌بینی می‌شد موج این افزایش قیمت دیر یا زود به بازار داخلی سرایت کند.

قیمت کاکائو در اواسط سال ۲۰۲۲ یعنی ۲ سال قبل کمتر از ۲۵۰۰ دلار به ازای هر تن بود، اواسط سال ۲۰۲۳ به بالاتر از ۳۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۱ هزار دلار در هر تن افزایش یافت. در معاملات هفته گذشته قیمت هر تن کاکائو ۸۸۴۵ دلار بود.

انفجار قیمت کاکائو در بازار داخلی / افزایش شدید قیمت جهانی کاکائو با تاخیر به بازار ایران رسید

عواملی مانند آفت غلاف سیاه و تغییر در الگوی آب و هوایی دو کشور ساحل عاج و غنی خسارت جبران ناپذیری به مزارع کاکائو زد و بخش عمده‌ای از درختان کاکائو را خشک کرد. برخی از تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت کاکائو به زودی مرز ۲۰ هزار دلار به ازای هر تن را عبور خواهد کرد و برای دست‌کم ۵ سال در این سطح معامله می‌شود. موجودی کاکائو در بنادر بزرگ جهان مانند بنادر آمریکا به پایین‌ترین مقدار در طول تاریخ کاهش یافته است و گزارش‌ها نشان می‌دهد افزایش شدید قیمت کاکائو در بازارهای جهانی از سال گذشته آغاز شد ولی در ایران با وجود رکوردشکنی قیمت کاکائو افزایش قیمت‌ها با حدود یک سال تأخیر در معاملات هفته گذشته آغاز شد.

گزارش‌های میدانی از رشد ۲ تا ۵ برابری قیمت انواع کاکائو خبر می‌دهد. تا پیش از این کاکائو و شکلات از جمله ارزان‌ترین خوراکی‌ها بودند ولی با قیمت‌های جدید اکنون ۱ کیلو کاکائو قیمت به مراتب بالاتری نسبت به گز، شیرینی و حتی آجیل دارد. قیمت یک کیلو کاکائو برخی از برندهای داخلی از ۱ کیلو پسته با بهترین کیفیت نیز پیشی گرفته است و پیش‌بینی می‌شود به روند صعودی خود ادامه دهد، زیرا با وجود افزایش تا ۵ برابری، هنوز قیمت کاکائو در بازار داخلی کمتر از بازارهای جهانی است.

گفت‌وگو با یکی از مدیران پخش شکلات‌های باراکا و فرمند در بازار اصفهان نشان می‌دهد آنها ارزیابی دقیقی از سطح تقاضا برای کاکائو پس از افزایش قیمت ندارند ولی پیش‌بینی می‌کنند تقاضا به طور جدی کاهش پیدا کند. بسیاری از فروشگاه‌ها از قبل کاکائو دارند و هنوز خرید جدیدی انجام نداده‌اند. یکی از مدیران پخش کاکائو باراکا در این باره می‌گوید: هیچ سفارشی با قیمت جدید کاکائو به ثبت نرسیده است، فروشگاه‌داران شوکه هستند، آنها نمی‌دانند با قیمت فعلی برای کاکائو مشتری وجود دارد یا خیر؟ بسته‌های ۳۳۰ گرمی شکلات‌های ۸۰ درصد فرمند تا هفته گذشته با قیمت ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسید ولی این هفته برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت ۳۷۰ هزار تومان می‌فروشند. قیمت ۱ بسته کاکائو ۴۲ هزار تومانی نیز به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده‌است. تعدادی از فروشگاه‌های اینترنتی موجودی کاکائو خود را به حالت " ناموجود" یا "در حال تأمین" تغییر داده‌اند. هنوز قیمت کاکائو در تعدادی از برندها و فروشگاه‌های سطح شهر اصلاح نشده‌است ولی انتظار می‌رود قیمت کاکائو در بازار داخلی دست کم ۵ برابر افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =