آپارتمان فول خام

آپارتمان‌های نوساز فروشی سطح شهر به تازگی با عنوان “فول خام” آگهی می‌شوند. این آپارتمان‌ها فاقد هرگونه تجهیزات مانند پریزبرق، آیفون، درب، روشور، شیرآلات، کابینت و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی هستند. سازندگان در تلاشند با حذف تمام آپشن‌ها قیمت نهایی آپارتمان را کاهش دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، عبارت "آپارتمان فول خام" به تازگی در آگهی‌های خرید و فروش آپارتمان به ویژه آپارتمان‌های نوساز به چشم می‌خورد. پیش از این فعالان بازار مسکن به آپارتمان‌های نوساز بدون امکانات " خام" یا "خام شرکتی" می‌گفتند ولی به تازگی عبارت جدیدی به نام " فول خام" استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این دسته از آپارتمان‌ها به جز دیوار، سقف و پنجره هیچ امکانات دیگری ندارند و تجهیز تمام اجزای داخلی بر عهده خریدار است. فروشندگان عقیده‌دارند آپارتمان به صورت فول خام تحویل داده می‌شود تا خریدار به سلیقه خودش تجهیزات مختلف را خریداری کند، از طرفی هزینه‌های تجهیز یک آپارتمان گاهی به بیش از ۱ میلیارد تومان می‌رسد و حذف این موارد قیمت خرید و فروش آپارتمان را کمتر می‌کند.

آپارتمان‌های خام یا فول‌خام هیچ‌کدام کابینت، سیستم سرمایشی و گرمایشی، شیرآلات و مواردی شبیه به این را ندارند. هزینه خرید کابینت برای یک واحد بسته به کابینت انتخابی از ۱۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود و هزینه یک کابینت ساده های‌گلاس برای واحدهای کوچکی تا ۵۰۰ میلیون تومان پیش‌می‌رود. استعلام از چند کابینت‌ساز سطح شهر نشان می‌دهد قیمت کابینت ساده برای یک واحد از ۲۵۰ میلیون تومان آغاز می‌شود. تجهیزات گرمایشی و سرمایشی نیز حدود صد میلیون تومان هزینه دارند.

در واحدهای نوساز گرمایش به واسطه سیستم پکیج و رادیاتور انجام می‌شود و قیمت یک پکیج همراه با ۴ رادیاتور از ۴۰ میلیون تومان آغاز می‌شود. برای واحدهای بزرگ‌تر این هزینه به صورت تصاعدی رشد می‌کند. سیستم سرمایش بسته به سیستم کولر گازی، کولر آبی یا کولر سلولوزی بستگی دارد. در بسیاری از واحدهای نوساز کانال کولر در نظر گرفته نشده است و خریدار باید از اسپیلت استفاده کند. قیمت اسپیلت‌های ایستاده برای واحدهای بزرگ از ۸۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.

شیرآلات در مرحله بعدی قرار دارند. در واحدهای فول خام، واحد فاقد روشور، لامپ، پریزهای برق، رنگ آمیزی و درب اتاق یا حمام و دستشویی، هر گونه آیفون، زنگ و کناف هستند. این موارد اگرچه جزئی به نظر می‌رسند ولی هزینه تکمیل آنها با توجه به متراژ واحد گاهی چند صد میلیون تومان است. به طور متوسط یک واحد فول خام نسبت به واحد خام تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه بیشتری برای تکمیل نیاز دارد. خریدار برای زندگی در این واحدها باید چند صد میلیون تومانی بیشتر هزینه کند به همین دلیل قیمت واحدهای فول خام به مراتب کمتر از واحدهای تکمیل است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اکنون درصد بالایی از واحدهای نوساز شهر خام یا فول خام هستند و سازندگان تمایلی برای تکمیل آنها ندارند.

در آپارتمان‌های فول خام، هیچ چیزی قابل حذف کردن نیست وگرنه به عنوان آپشن از امکانات حذف می‌شد. حذف این آپشن‌ها قیمت فروش واحد را برای فروشندگان کاهش می‌دهد و به خریداران اجازه می‌دهد داخل واحد را به سلیقه خود طراحی کنند ولی باید با هزینه‌های چند صد میلیون تومانی جدیدی دست و پنجه نرم کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =