یزدیان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پنل تخصصی «چالش‌های زیرساخت و انرژی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» گفت: نقشه راه آب کشور نشان می‌دهد که در افق ۱۴۲۰ مصرف سرانه کشاورزی کاهش می‌یابد و سهم صنعت بیشتر می شود چرا که در کشورهای در حال توسعه با توجه به منافع اقتصادی صنایع، باید آب بیشتری به این بخش تخصیص یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حامد یزدیان در پنل تخصصی «چالش‌های زیرساخت و انرژی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» اظهار کرد: موضوع آب و مباحث آن ابعاد مختلفی دارد که برنامه هفتم توسعه در این موضوع سنجش‌های کمی خوبی را بیان و از کلی گویی اجتناب کرده و در واقع به مهم‌ترین بحث یعنی بهره‌وری پرداخته است.

وی تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه فصلی برای بهره‌برداری آب و تکالیفی را برای دولت تعریف کرده و طبق آمار مصرف آب در سال ۱۳۹۹، درصد آب کشاورزی ۸۷ درصد، صنعت ۴ درصد و شرب ۹ درصد است.

یزدیان ادامه داد: نقشه راه آب کشور نشان می‌دهد که در افق ۱۴۲۰ مصرف سرانه کشاورزی کاهش می‌یابد و سهم صنعت بیشتر می‌شود چرا در کشورهای در حال توسعه با توجه به منافع اقتصادی صنایع، باید آب بیشتری به این بخش تخصیص یابد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همچنین در برنامه هفتم توسعه بیان شده که صنایع برای استفاده از آب‌های سطحی و خام منع شوند اما در مقابل باید از پساب استفاده کنند، البته نمی‌توان برای کل کشور راه‌حل‌های مشترک مطرح کرد زیرا عملاً در آینده برای برداشت از پساب مجدد دچار چالش خواهیم شد.

وی معتقد است که حتی برای طرح‌های انتقال آب نیز برق مصرف می‌شود و برآورده شده که حتی به ازای هر متر مکعب آبی که انتقال داده می‌شود یک دهم متر مکعب برق مصرف می‌کنیم.

یزدیان یادآور شد: اگر قرار است که در بخش کشاورزی میزان مصرف به ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد باید در ساختارهای بودجه‌ریزی آن تغییرات ایجاد شود که این نقطه مغفول مانده و حتی در فلسفه مسئولیت اجتماعی صنایع می‌توان موضوع سرمایه‌گذاری در بهره‌وری‌ها را گنجاند که با نگاه هدفمند انجام شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در افکار عمومی صنایع متهم اصلی مصرف آب هستند و حساسیت بالایی به ویژه در حوزه زاینده رود وجود دارد، گفت: هرچند که با اعداد و ارقام می‌توان خلاف آن را اثبات کرد اما متأسفانه عدم شفافیت در آمار و اطلاعات باعث این اتهامات شده است.

وی افزود: از سویی دیگر حقوق مالکیت آب یکی از چالش‌های جدی است که صنایع باید برای برداشت از حق آبه‌داران با آنها مذاکره و تفاهم کند که ما به ازای پرداخت لازم را به آنها بدهد که قبل از برداشت آب، تفاهم با حقابه‌داران انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =