فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: محدود نمودن دامنه نوسانات در بازار سرمایه نتیجه‌ای جز کاهش نقد شوندگی و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را به همراه نخواهد داشت. به نظر بنده با اتخاذ این چنین تصمیم‌هایی اصل و اساس فرمول‌های آکادمیک و قواعد سرمایه‌گذاری تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جریان معاملات بازار سرمایه در طول هفته گذشته باوجود تعطیلات به نحوی پیش رفت تا کام سهام‌داران شیرین شود و در پایان معاملات سیزدهم شهریور ماه ۱۴۰۳ حدود ۵۴ درصد از نمادها مثبت شدند. بدین ترتیب شاخص کل بازار سرمایه در دومین هفته از شهریور ماه در سطح دو میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۰۰ واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن به ایستگاه ۶۵۹ هزار و ۷۱۲ واحد رسید.

اهالی بازار سرمایه بر این باورند جریان معاملات بورس در طول سال ۱۴۰۳ کم‌جان است و اکنون بورس زیر منگنه نوسان دو درصدی قرار دارد، به طوری که بازار سرمایه راهی جز حرکت در مسیر خنثی و متعادل ندارد. البته طبق اطلاعیه سازمان بورس، از امروز دامنه نوسان یک درصد افزایش یافته و به مثبت و منفی سه درصد خواهد رسید. با این حال به اعتقاد سرمایه‌گذاران محدودیت دامنه نوسانات در تالار شیشه‌ای دست و پای بازار سرمایه را بسته است. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره محدودیت دامنه نوسانات در بازار سرمایه به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اعمال دامنه نوسانات در بازار سرمایه در شرایط غیرمترقبه، استثنایی و غیر قابل پیش‌بینی در کشور ما نمود یک فرهنگ متداول نادرست است. اگرچه اعمال محدودیت نوسان برای مقاطع زمانی کوتاه و خاص مشکلی ندارد. ولی متأسفانه برخی تصمیمات برای بازار سرمایه ما به صورت غیر کارشناسی و غیر حرفه‌ای به منظور کنترل قیمت‌ها و شاخص کل اتخاذ می‌شود.

آقابزرگی ادامه می‌دهد: در واقع سیاست‌گذار ما با اعمال محدودیت نوسان در بازار سرمایه در تلاش است شرایط خارجی تأثیری بر روند بورس نداشته باشد تا سهام‌دار آزرده خاطر نشود. در نهایت نقد شوندگی فدای نوسان ذاتی بازار سرمایه خواهد شد و بکارگیری این تصمیم چه در مواقع منفی و چه مثبت صحیح نیست.

این کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد محدود کردن دامنه نوسانات در بازار سرمایه منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود، آقابزرگی در این رابطه توضیح می‌دهد: ابتدا دامن نوسانات بازار سرمایه در اواسط مردادماه در پی اتفاقات سیاسی به شش درصد محدود شد و سپس طی تصمیمی دامنه نوسانات از شش درصد به یک درصد کاهش یافت که این نحوه تصمیم‌گیری نشان می‌دهد تسلط بر این زمینه‌ها در سطوح مدیریتی کم است. اعمال محدودیت دامنه نوسانات در بازار سرمایه در بلندت مدت نتیجه‌ای جز کاهش نقد شوندگی و افزایش ریسک سرمایه‌گذری در بورس را به همراه نخواهد داشت و به نظر بنده این تصمیم نادرست هر روز بیش از روز قبل بر بازار سرمایه اثرات منفی می‌گذارد.

در انتها این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به نظر بنده هرگونه تغییر در دامنه نوسانات بورس باعث افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار می‌شود و نباید اصل و اساس فرمول‌های آکادمیک و قواعد سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار داد. توصیه من این است که مسئولان باید هرچه زودتر در این تصمیم خود بازنگری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =