بورس

هفته سوم شهریورماه شاخص کل بورس ۱.۲۵ درصد کاهش یافت ولی شاخص کل هم‌وزن ۲.۰۳ درصد افزایش یافت. میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه نیز با کاهش ۲.۵ درصدی همراه بود با این حال تغییر و تحولات در ریاست سازمان بورس، چشم‌انداز بسیاری از فعالان بازار را مثبت کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حاشیه‌های تغییر در ریاست سازمان بورس پس از چند هفته حرف و حدیث به پایان رسید و حجت‌اله صیدی هفته گذشته جایگزین مجید عشقی شد. حواشی بورس در هفته‌های گذشته به سر خط اخبار اقتصادی کشور تبدیل شده است، این مسائل در طول هفته اخیر به اوج رسید و به دنبال آن برآیند هفتگی شاخص کل بورس منفی شد. شاخص کل بورس با عقب نشینی ۱.۲۵ درصدی از ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار واحد به ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحد رسید.

توقف روند صعودی شاخص کل بورس در آستانه تغییرات مدیریتی

ابتدای معاملات هفته گذشته دامنه نوسانات در بازار سرمایه از ۲ درصد به ۳ درصد رسید ولی شاخص‌ها حکایت از کاهش قدرت خریداران دارد. شاخص کل بورس پس از ۳ هفته صعودی، در معاملات هفته گذشته قرمز شد و اکنون فعالان بازار دو هدف احتمالی ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد یا در صورت نزول ۲ میلیون واحد را برای شاخص کل معرفی می‌کنند. به طور معمول بازار سرمایه پس از هر بار تغییر و تحول در مدیریت سازمان دست کم برای چند روز صعودی می‌شد و فعالان بازار به پشتوانه همین مسئله از احتمال صعودی شدن قیمت‌ها می‌گویند.

در طرف مقابل برآیند شاخص کل هم‌وزن در معاملات هفته گذشته برای چهارمین هفته پیاپی به روند صعودی خود ادامه داد. شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۲.۰۳ درصدی از ۶۶۰ هزار واحد به ۶۷۳ هزار واحد رسید.

توقف روند صعودی شاخص کل بورس در آستانه تغییرات مدیریتی

رشد شاخص‌کل هم‌وزن در مقابل کاهش شاخص کل به معنای افزایش تقاضا برای سهام شرکت‌های کوچک‌تر بازار است. سایر شاخص‌های بازار نیز از ورود پول حقیقی به سهم‌های کوچک بازار خبر می‌دهند. با این شرایط سرمایه‌گذاران بسیاری عقیده دارند شاخص‌کل هم‌وزن دست‌کم تا محدوده ۷۰۰ هزار واحدی به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. در بسیاری از روزهای هفته سهم شرکت‌های کوچک‌تر بازار به صف خرید رسیدند در حالی که سهام شرکت‌های بزرگ‌تر در دامنه منفی معامله می‌شدند، ولی میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه با کاهش ۲.۵ درصدی به ۳,۲۹۴ میلیارد تومان رسید.

توقف روند صعودی شاخص کل بورس در آستانه تغییرات مدیریتی

سال گذشته در هفته سوم شهریور ماه میانگین ارزش معاملات خرد بازار سرمایه ۴,۲۵۵ میلیارد تومان بود. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه در طول هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند ارزش معاملات خرد در محدوده رکود قرار دارد. در موج‌های صعودی بازار سرمایه طی سال‌های گذشته میانگین ارزش معاملات خرد هفتگی به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. اگرچه کاهش دامنه نوسان به ۳ درصد به عنوان یکی از دلایل افت ارزش معاملات بورس عنوان می‌شود. پایان هفته سوم شهریورماه چشم‌انداز بسیاری از فعالان بازار به رشد بورس تا انتهای سال مثبت شد و کارشناسان نیز از احتمال رشد شاخص کل تا نزدیک سقف تاریخی می‌گویند با این حال همه در انتظار تعیین تکلیف دامنه نوسان با مدیریت جدید هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =