انس طلا

پیش‌بینی‌های بانک گلدمن ساکس نشان می‌دهد چشم‌انداز منفی از اقتصاد جهانی به ویژه چین بر بازار جهانی آلومینیوم، مس، سنگ آهن و نیکل در طول سال آینده تاثیرات منفی خواهد گذاشت. درمقابل خطرات ژئوپلیتیکی و مالی موجود در سطح جهان مسیر رسیدن انس طلا به قله ۲۷۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۵ را هموار می‌سازد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پیش‌بینی‌ها از کاهش چشمگیر قیمت فلزات در سال ۲۰۲۵ حکایت می‌کند. طبق پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس در اوایل سال ۲۰۲۴ بهای مس در سال ۲۰۲۵ به سطوح بالایی خواهد رسید و تقاضا برای این فلز افزایش پیدا می‌کند. در مقابل جدیدترین پیش‌بینی‌های گلدمن ساکس نشان می‌دهد وضعیت نابه‌سامان اقتصاد چین نه‌تنها بازار جهانی مس بلکه دیگر فلزها از جمله آلومینیوم، نیکل و … را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا رکود به بازار فلزات راه پیدا کند. از این رو مس شاید به جای سال ۲۰۲۵ در سال ۲۰۲۶ سطوح قیمتی بالایی را مشاهده کند.

سال ۲۰۲۵، سال ریزشی برای فلزات

بانک گلدمن ساکس پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود قیمت هر تن آلومینیوم در سال ۲۰۲۵ به حوالی ۲۸۵۰ دلار خواهد رسید و هر تن مس حدود ۱۲ هزار دلار رشد قیمتی در طول سال آینده تجربه می‌کند. در مقابل طبق پیش‌بینی گلدمن ساکس رشد ۱۲ هزار دلار در هر تن برای مس شاید در سال ۲۰۲۶ در صورت بهبود یافتن اقتصاد جهانی به ویژه چین رخ دهد و آلومینیوم سال آینده قیمتی بیش از ۲۵۴۰ دلار در هر تن را نخواهد دید. همچنین پیش‌بینی‌های این بانک چند ملیتی بیانگر تداوم روند نزولی قیمت سنگ آهن و نیکل در سال ۲۰۲۵ حکایت است. تغییر در دیدگاه گلدمن ساکس در حالی رخ می‌دهد که موجودی فلزات در انبارهای چین افزایش یافته ولی فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به طرز ضعیفی پیش می‌رود. همچنین رکود دائمی املاک و مستغلات کشور در چین مانع از دستیابی به هدف رشد اقتصادی سالانه پنج درصدی پکن خواهد شد. درنتیجه چشم‌انداز منفی از اقتصاد چین بازار جهانی فلزات را در سال ۲۰۲۵ بیش از سال جاری تحت تأثیر قرار خواهد داد.

فتح قله ۲۷۰۰ دلاری انس طلا در سال ۲۰۲۵

اگرچه اعضای بانک گلدمن ساکس روند نزولی برای فلزات از قبیل آلومینیوم، سنگ آهن، مس و نیکل در سال آتی پیش‌بینی می‌کنند. ولی به گفته شماری از تحلیل‌گران بزرگ گلدمن ساکس از جمله سامانتا دارت و دان استرویون (Samantha Dart and Daan Struyven) قیمت جهانی طلا در سال ۲۰۲۵ مانند سال میلادی جاری سطوح بسیار بالایی را خواهد دید و انس طلا به دلیل خطرات ژئوپلیتیکی و مالی موجود در سطح جهان رکوردهای جدیدی را به ثبت می‌رساند. گلدمن ساکس در اوایل سال میلادی جاری رکورد ۲۵۰۰ دلاری را در سال ۲۰۲۴ برای انس طلا و هدف ۲۷۰۰ دلاری را برای سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرد که انس طلا اواخر آگوست قله ۲۵۳۲ دلاری را فتح کرد تا پیش‌بینی گلدمن ساکس را به وقوع بپیوند. اعضای این بانک عقیده دارند تلاش فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بدون شک منجر به رسیدن انس طلا به هدف ۲۷۰۰ دلاری خود در سال آینده می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =