نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت در طول ۱ ماه گذشته نزدیک به ۱۱ درصد کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی مدعی شد افت تقاضا برای نفت در ماه‌های پیشرو ادامه‌دار است و در سال ۲۰۲۵ اوج می‌گیرد. با این شرایط احتمال سقوط قیمت نفت به کانال ۶۰ دلار و پایین‌تر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کابوس کاهش قیمت‌ها در بازار نفت تمامی ندارد، روز جمعه قیمت هر بشکه نفت برنت وارد کانال ۶۹ دلار شد، اگرچه در پایان معاملات هفتگی دوباره به محدوده ۷۱.۶۰ دلار برگشت ولی نفت برنت در معاملات این هفته به پایین‌ترین قیمت از نوامبر ۲۰۲۱ رسید. برآیند قیمت نفت در طول ۱ ماه گذشته حدود ۱۱ درصد منفی است و همچنان پرقدرت بر روند نزولی خود ادامه می‌دهد. بلومبرگ در گزارشی از احتمال کاهش قیمت نفت به محدوده ۶۰ دلار در هر بشکه خبر داد.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در ماه‌های پیش‌رو ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. این آژانس مدعی است تقاضای چین برای نفت مجدد کاهش پیدا می‌کند.

کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت در یک ماه گذشته/ هر بشکه نفت برنت ۷۱ دلار شد!

چین چهارمین کاهش متوالی مصرف ماهانه نفت را در ماه جولای به ثبت رساند. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرد با وجود کاهش تولید اوپک پلاس، مازاد عرضه در سال ۲۰۲۵ بزرگ‌تر خواهد بود. پیش از این انتظار می‌رود تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۵ روند صعودی داشته باشد ولی داده‌های اقتصادی چین در ماه‌های گذشته چشم‌انداز تقاضا برای نفت را نزولی کرد.

کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت در یک ماه گذشته/ هر بشکه نفت برنت ۷۱ دلار شد!

اکنون قیمت نفت در محدوده‌ای قرار دارد که اگر حمایت نشود احتمال از دست رفتن کانال ۶۰ دلار نیز وجود دارد. تولیدکنندگان نفت در اوپک پلاس برنامه‌هایی برای کاهش سطح تولیدات مطرح کرده‌اند ولی این اخبار تا کنون مانع از کاهش قیمت‌ها نشده‌است. در طرف مقابل با افزایش شدید قیمت انس طلا در جمعه گذشته نسبت طلا به نفت به بالاترین سطح ۴ سال اخیر رسید.

کاهش ۱۱ درصدی قیمت نفت در یک ماه گذشته/ هر بشکه نفت برنت ۷۱ دلار شد!

نسبت طلا به نفت تنها در دوران کویید ۱۹ بالاتر از سقف فعلی قرار داشت و از سال ۱۹۹۸ تا کنون هر بار از این محدوده کاهشی شده است. با این وجود انتظار می‌رود این نسبت در هفته‌های آینده تعدیل شود. شرایط بد اقتصاد چین مانع بزرگی برای افزایش قیمت‌ها در این بازار است. چینی‌ها در ماه‌های گذشته نه تنها نفت بلکه فلزات کمتری خریداری کرده‌اند. برای مثال واردات مس توسط چین به شدت کاهش یافته است و در طرف مقابل آنها به صادرکننده بزرگ مس تبدیل شده‌اند. چینی‌ها آلومینیوم، روی و سنگ آهن کمتری می‌خرند و جدیدترین داده‌های اقتصادی این کشور خبر می‌دهد شاید سطح تقاضای پایین در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه داشته باشد و با این شرایط انتظار می‌روند قیمت نفت به کانال ۶۰ دلار یا پایین‌تر برسد. رویترز در گزارشی درباره این موضوع نوشت چشم‌انداز مثبتی به افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =