مسکن

بازار مسکن اصفهان تا چند روز دیگر وارد رکود فصلی در نیمه سرد سال خواهد شد با این حال تعداد زیادی از فروشندگان موفق به فروش ملک خود نشده‌اند، آنها بارها قیمت‌های پیشنهادی را کاهش دادند ولی خریداری در بازار نیست.

به گزارش خبرنگار ایراسین، فصل تابستان وارد ۱۰ روز پایانی شد ولی بنا بر ادعای مشاوران املاک سطح تقاضا برای مسکن پایین است. بر اساس آمار رسمی معاملات بازار مسکن در فصل تابستان هر سال افزایش می‌یابد و در نیمه سرد سال بازار مسکن رکود فصلی را تجربه می‌کند. مشاوران املاک سطح شهر از کاهش شدید تقاضا در تابستان ۱۴۰۳ می‌گویند. سید مهدی حجازی رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: بازار مسکن وضعیت نا به‌سامانی دارد و از شدت رکود این بازار کاسته نشده است.

بررسی آخرین آگهی‌های درج شده در پلت‌فرم‌های آنلاین نشان می‌دهد تعداد زیادی از فروشندگان به دلیل افت شدید تقاضا قیمت‌های پیشنهادی خود را تا ۲۰ درصد کاهش داده‌اند ولی همچنان مشتری وجود ندارد. محمد نوروزانی یکی از مشاوران املاک با سابقه شهر در این باره گفت: تعدادی از فروشندگان روی قیمت‌های اول سال پافشاری می‌کنند و تعدادی قیمت را کم کرده‌اند ولی برای هیچکدام مشتری نیست. این اتفاق تعادل قیمت‌ها در بسیاری از محله‌های شهر اصفهان را برهم زده است. نوروزانی دراین‌باره گفت: مثلاً در محله دکتر حسابی ما می‌گوئیم قیمت هر مترمربع ۵۰ میلیون تومان به بالاست ولی تا ۴۰ میلیون تومان هم فروشنده داریم.

بنا بر ادعای چند مشاور املاک با سابقه اصفهان در محله‌های همجوار با رودخانه کمترین افت قیمت دیده می‌شود، در سایر محله‌های شهر قیمت‌های پیشنهادی تا ۲۰ درصد کاهش یافته و در محله‌های حاشیه‌ای شهر افت قیمت آپارتمان به مراتب بیشتر است. با این وجود تقاضا برای خرید در همه محله‌ها پایین‌تر از تابستان گذشته است. نوروزانی دراین‌باره گفت: آنهایی که عجله ندارند روی قیمت‌های اول سال پافشاری می‌کنند ولی اگر کسی پول لازم داشته باشد باید قیمت پیشنهادی‌اش را واقعی کند. تعدادی از مشاوران املاک مدعی‌اند در فصل تابستان حتی موفق به ثبت یک قرارداد خرید و فروش نیز نشده‌اند و اگر فصل تابستان به پایان برسد پیک احتمالی بعدی اسفند ماه خواهد بود.

آمار نشان می‌دهد خرید و فروش آپارتمان از مهر تا اسفندماه به شدت کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه امسال در اسفند، ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد و شاید ۱۰ روز باقی مانده از فصل تابستان همراه با روزهای ابتدایی مهرماه تنها فرصت فروشندگان پیش از رکود فصلی بازار مسکن باشد. گفت‌وگو با فروشندگان نیز نشان می‌دهد تعدادی از آنها مدت زیادی در تلاش برای نقد کردن آپارتمان خود هستند. یکی از این فروشندگان در این باره گفت: از اسفند ۱۴۰۲ در پلفت‌فرم‌های آنلاین آگهی زدم، اوایل چند نفری با ۵ درصد تخفیف حاضر به خرید بودند ولی پس از آن با وجود کاهش قیمت ماه‌هاست کسی حتی تماس نمی‌گیرد. بازار مسکن در بازه‌های زمانی مختلف چنین رکودی را تجربه کرده است، گاهی این رکود برای مدتی بیش از ۱ سال نیز ادامه دار بود و گاهی تنها چند ماه دوام می‌آورد. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از فروشندگان ماه‌هاست در بازار مسکن به دنبال مشتری می‌گردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =