• ۴ ساعت قبل
  • کد خبر: 61238
  • readingTime: ۸ دقیقه
خودرو برقی

پیش‌بینی رشد جهانی خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ وجود دارد، اما چالش‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴، درآمد بازار خودروهای الکتریکی به ۷۸۶.۲ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. این رشد در نهایت منجر به حجم پیش‌بینی شده بازار ۱۰۸۴ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۹ خواهد شد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که فروش بازار خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۲۹ به ۱۸.۸۴ میلیون دستگاه برسد.

استتیستا گزارش کرد که بدیهی است چین با تخمین ۳۷۶ هزار و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴ بیشترین درآمد را ایجاد خواهد کرد و این نشان دهنده حضور چشمگیر بازار خودروهای الکتریکی در بخش بازار چین است. استفاده از خودروهای الکتریکی در سراسر جهان به سرعت در حال افزایش است و کشورهایی مانند نروژ از نظر سهم بازار پیشتاز هستند.

علیرغم شرایط فعلی بازار که منجر به اصلاحات در پیش‌بینی جهانی خودروهای الکتریکی شده است، انتظار می‌رود بازار همچنان بهبود یابد. بازار جهانی خودروهای سبک، متشکل از خودروهای سواری و وسایل نقلیه تجاری سبک در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. با این حال، این اعداد همچنان کمتر از سال ۲۰۱۹ بود و این نشان‌دهنده تأثیر مداوم کووید- ۱۹ است که کمبود عرضه و بحران هزینه زندگی را به همراه داشت.

برای درک وضعیت فعلی بخش خودروهای الکتریکی، باید به آنچه در چند سال گذشته رخ داده است نگاه کنیم. سال ۲۰۲۰ رشد قابل‌توجهی در ثبت نام کلی خودروهای جدید نشان نداد. بازار جهانی انواع خودروها تحت تأثیر همه‌گیری کووید- ۱۹ و رکود اقتصادی پس از آن قرار گرفت. در میان همه‌گیری، چشم انداز فروش جهانی خودروهای برقی در ابتدای سال کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بود. با این حال، همان‌طور که زمان نشان داد، سال ۲۰۲۰ به طور شگفت‌انگیزی سال مثبت بود و فروش جهانی خودروهای برقی ۴۳ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد کرد و سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی به رکورد ۴.۶ درصد افزایش یافت.

در حالی که رشد دو رقمی در اروپا و آمریکای شمالی (ترکیب ایالات‌متحده و کانادا) وجود داشت، در چین و منطقه‌های دیگر رشد کمتر بود. خرده فروشی در چین پس از کاهش شدید در سال ۲۰۲۲ بهبود یافت. دولت این کشور به دنبال تحریک اقتصادی است که از مشکل بخش املاک، بازار سهام ضعیف و بیکاری بالای جوانان رنج می‌برد.

تقاضای خودروهای برقی که شامل خودروهای باتری دار و پلاگین هیبریدی است، علیرغم جریان‌های اقتصادی همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. حجم جهانی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۳۵ درصد رشد کرد و به ۱۴.۲ میلیون واحد رسید که معادل سهم بازار ۱۶.۷ درصد از ۱۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ است.

سال ۲۰۲۱ یک جهش بزرگ برای فروش خودروهای الکتریکی بود زیرا از سال ۲۰۲۰ دو برابر شد و به ۶.۷۵ میلیون رسید. سال ۲۰۲۲ با شکستن رکوردهای قوی همراه شد. فروش خودروهای برقی از مرز ۱۰ میلیون فراتر رفت و ۱۴ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده برقی بودند که نسبت به ۹ درصد در سال ۲۰۲۱ و کمتر از ۵ درصد در سال ۲۰۲۰ جهش کامل داشت.

در سال ۲۰۲۴، انتظار ۱۶.۶ میلیون فروش خودروهای الکتریکی است که معادل ۱۹.۲ درصد از سهم بازار خودروهای سبک است. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که تحویل پلاگین ۱۷ درصد رشد کند، در حالی که انتظار می‌رود کل بازار تنها یک درصد بهبود یابد. با این حال، پیش‌بینی سهم جهانی خودروهای برقی کاهش یافته است، به طوری که حجم خودروهای الکتریکی انتظار ۱.۲ میلیون فروش کمتر از چشم‌انداز قبلی خود را دارد و این تا حد زیادی به دلیل پیش‌بینی محتاطانه‌تر برای چین و توسعه آهسته جذب خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی است. این به معنای حدود ۴۷۰ هزار فروش کمتر خودروهای برقی در هر منطقه نسبت به چشم‌انداز قبلی است.

شکنندگی اقتصادی در ژاپن و کره در سایر اقتصادهای آسیایی تأثیر منفی دارد. پیش‌بینی می‌شود که حجم فروش جهانی خودروهای برقی در سال‌های آینده بیش از دو برابر شود. طبق آخرین داده‌ها، این میزان از ۱۴ میلیون واحد در سال ۲۰۲۳ به ۲۹ میلیون واحد در سال ۲۰۲۷ خواهد رسید. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که سهم جهانی خودروهای برقی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ کمتر از آنچه قبلاً انتظار می‌رفت، به ۲۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۵ و ۳۵ درصد در سال ۲۰۲۸ برسد.

کاهش یارانه‌ها در اروپا، منجر به انتظارات برای کاهش سهم خودروهای برقی شده است. خودروهای برقی قرار است نقشی محوری در هدف بلندپروازانه اهداف آلایندگی صفر تعیین شده برای سال ۲۰۵۰ ایفا کنند و صنعت در حال آماده شدن برای آن است.

فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ که با چالش کربن‌زدایی همراه است، اکنون به طور جدی مورد توجه کشورهای پیشرو قرار گرفته و با حمایت از سیاست‌ها و مشوق‌های مختلف، افزایش یافت. طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به تقریباً ۱۴ میلیون رسید که نشان‌دهنده افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است. این رشد به این معنی است که ناوگان برق جهانی به ۴۰ میلیون در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. به نظر می‌رسد این روند در سال ۲۰۲۴ مثبت باقی بماند. تنها در سه ماهه اول سال، فروش ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشد کرد.

پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۴ شاهد ۱۷ میلیون فروش باشیم. خودروهای برقی می‌توانند تا آن زمان ۲۰ درصد از کل فروش خودرو را تشکیل دهند. آژانس بین المللی انرژی پتانسیل رشد زیادی را به ویژه در خارج از بازارهای اصلی چین، اروپا و ایالات‌متحده آمریکا می‌بیند. این نشانه خوبی است که حرکت الکترونیکی در حال یافتن راه خود به سایر نقاط جهان است.

چین، اروپا و ایالات‌متحده آمریکا بزرگ‌ترین بازارهای خودروهای الکتریکی هستند و در مجموع حدود ۹۵ درصد از کل فروش را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به در دسترس بودن مدل‌های خودروهای الکتریکی، در مجموع ۵۹۰ مدل خودروی الکتریکی در سال ۲۰۲۳ برای مصرف‌کنندگان در دسترس بود که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش داشته است. پیش بینی می‌شود که ۱۰۰۰ مدل در سال ۲۰۲۸ در دسترس باشد.

محبوبیت اتوبوس‌های برقی از سال ۲۰۲۰ در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳، تقریباً ۵۰ هزار اتوبوس برقی در سطح جهان فروخته شد، که موجودی جهانی را به بیش از ۶۳۵ هزار رساند. چین قبلاً بر بازار تسلط داشت. در سال ۲۰۲۰، بیش از ۹۰ درصد از فروش اتوبوس برقی را بر عهده داشت، اما در سال ۲۰۲۳، تقاضای چین کاهش یافت. این می‌تواند به دلیل موجودی اتوبوس برقی بزرگ آن و پایان یارانه خرید باشد. این کشور همچنان صادرکننده اصلی به کشورهای آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اروپا است. فرانسه، آلمان و اسپانیا تنها چند کشور اتحادیه اروپا هستند که شاهد افزایش فروش اتوبوس برقی هستند. بلژیک، نروژ و سوئیس بیش از ۵۰ درصد از سهم فروش را در سال ۲۰۲۳ به دست آوردند.

گرین مچ گزارش داد که وسایل نقلیه دست دوم با افزایش آمار فروش خودروهای الکتریکی، به طور فزاینده‌ای در دسترس و مقرون به صرفه‌تر می‌شوند. در سال ۲۰۲۳، بازار خودروهای الکتریکی کارکرده شامل حدود ۸۰۰ هزار خودرو در چین، ۴۰۰ هزار خودرو در ایالات‌متحده و بیش از ۴۵۰ هزار خودرو در فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بریتانیا بود. قیمت خودروهای برقی دست دوم به سرعت در حال کاهش است و در مقایسه با موتورهای احتراقی معمولی رقابتی‌تر می‌شود.

بازار خودروهای دست دوم برای وسایل نقلیه الکتریکی نقش تعیین کننده‌ای در ترویج تحرک الکتریکی خواهند داشت. مشابه موتورهای احتراق داخلی، که خرید خودروی دست دوم اغلب روش ترجیحی خرید در کشورهای نوظهور و صنعتی است، می‌توان انتظار داشت که الگوی مشابهی برای خودروهای الکتریکی شکل بگیرد. در اقتصادهای نوظهور با بازارهای بزرگ خودرو، یارانه‌ها و مشوق‌ها برای خودروهای الکتریکی همچنان نقش کلیدی در رشد بیشتر دارند.

طبق گزارش، تقریباً ۵۸۵ میلیون خودروی برقی تا سال ۲۰۳۵ در جاده‌های جهانی تردد خواهند کرد که حدود ۶۶ درصد از سهم فروش را تشکیل می‌دهد. اگر بخواهیم تا سال ۲۰۵۰ به خالص صفر برسیم، موجودی جهانی خودروهای برقی باید در سال ۲۰۳۵ به ۷۹۰ میلیون خودروی برقی برسد و فروش خودروهای برقی تا ۹۵ درصد از کل فروش خودرو در سال ۲۰۳۵ افزایش یابد.

اروپا یک هدف بلندپروازانه برای تبدیل شدن به یک قاره خنثی از نظر آب‌وهوا تا سال ۲۰۵۰ دارد. کمیسیون اروپا در حال ارائه پیشنهادهای قانونی جدید برای دستیابی به این هدف است. بسیاری از آنها تحرک را هدف قرار می‌دهند.

قرار است تا سال ۲۰۳۰، ناوگان خودروهای برقی اروپا به ۴۰ میلیون برسد که افزایش قابل توجهی از هشت میلیون خودروی برقی فعلی در جاده‌های اروپا است. دستیابی به این هدف مستلزم مجموعه‌ای از مقررات و اهداف برای هدایت دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در مسیر درست است. سه شرکت برتر در صنعت جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲، بی وای دی، تسلا، و شرکت خودروسازی چینی سایک-جی‌ام-ولینگ بودند که تسلا بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است.

حمل ونقل تقریباً یک چهارم از انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا را نشان می‌دهد، بنابراین تقویت تحرک الکترونیکی برای دستیابی به اهداف آب وهوایی بسیار مهم است.

‌چالش‌های بازار خودروهای برقی

بازار خودروهای برقی در سال گذشته در چندین کشور با چالش‌هایی مواجه بود. فرانسه شاهد کاهش یارانه خود بود. در همین حال، آلمان به مشوق‌های خرید تجاری در ماه سپتامبر و به طور ناگهانی برای خریداران خصوصی در دسامبر پایان داد. حتی نروژ که بازار پیشرو در اروپا برای خودروهای برقی محسوب می‌شود، اعلام کرد که معافیت مالیات بر ارزش افزوده را برای پلاگین‌ها پایان می‌دهد. با این وجود، ثبت نام خودروهای برقی در اروپا در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷.۳ درصد افزایش یافت و به ۳.۱۵ میلیون دستگاه رسید. این به این فناوری اجازه داد تا سهم مشترک ۲۱.۳ درصدی از کل تحویل خودروهای سبک را به خود اختصاص دهد که نسبت به ۲۰.۷ درصد در سال گذشته افزایش یافته است.

چالش‌های بیشتری در سال ۲۰۲۴ وجود دارد زیرا دریافت سفارش به دلیل نرخ‌های بهره بالا کاهش یافته است. بدون هیچ انگیزه‌ای در آلمان، بازار خودروهای برقی این کشور اولین سال خود را بدون کمک مالی برای خریداران تجربه خواهد کرد. در فرانسه، یارانه‌ها برای خریداران شرکت‌ها به پایان رسیده است و مدل‌های الکتریکی صادر شده به اروپا دیگر واجد شرایط مشوق نیستند.

در چین، رونق خودروهای برقی در سال ۲۰۲۲ ادامه یافت و سهم پیشرانه از ۱۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۷ درصد رسید. حجم خودروهای برقی در سال گذشته در برخی بازارها بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است. این شامل استرالیا، تایلند، برزیل، ترکیه، مالزی و مکزیک می‌شود. در همین حال، هند و ژاپن شاهد رشد بالای ۵۰ درصدی بودند. با این وجود، مجموع سهم خودروهای برقی تنها ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ بود، البته از ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۲. بازارهایی مانند هند، ژاپن، برزیل و مکزیک هنوز خودروهای برقی بسیار کمی را نسبت به اندازه خود می‌فروشند. این همچنین میانگین جهانی سهم خودروهای الکتریکی را کاهش می‌دهد.

طبق گزارش اوتوویستا، انتظار داریم از سال ۲۰۳۵ به بعد، ۱۰۰ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در اروپا الکتریکی باشند. البته، تنها زمان و داده‌های جدید به ما می‌گوید که آیا آن پیش بینی‌ها به واقعیت تبدیل می‌شوند یا خیر. با این حال، آخرین روندها در مسیر درستی قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =