آهن آلات

قیمت انواع آهن‌آلات در بازار آزاد طی ۱۰ روز پایانی تابستان کاهش پیدا کرد. هر کیلوگرم میلگرد تا کانال ۲۴ هزار تومان عقب نشینی کرد، کف قیمت نبشی به کانال ۲۵ هزار تومان رسید و هر کیلوگرم تیرآهن در کانال ۲۷ هزار تومان قیمت خورد. فعالان بازار عقیده دارند سطح تقاضا در تابستان ۱۴۰۳ پایین بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۱۰ روز پایانی تابستان برای فعالان بازار آزاد آهن‌آلات شیرین تمام نشد، اگرچه آنها عقیده دارند تقاضا در تابستان ۱۴۰۳ ضعف شدیدی داشت و برخی مدعی‌اند نسبت به تابستان ۱۴۰۲ فروش آهن‌آلات کاهش چشم‌گیری پیدا کرده بود. داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای آهن‌آلات نه تنها در اصفهان بلکه در کشورهای مختلف جهان طی سال جاری به شدت افت کرد. در کشورهای همسایه به خصوص از مهر گذشته تقاضا برای محصولاتی مانند میلگرد کاهش یافت. در کشور چین نیز به دنبال رکود حاکم بر بخش ساخت و سازها قیمت آهن‌آلات کاهش یافت.

سطح پایین تقاضا کار را به جایی رساند تا تولید محصولات فولادی در چین و ترکیه کاهش پیدا کرده و همچنان برنامه‌هایی برای کاهش بیشتر تولیدات وجود دارد. در بازار داخلی، تابستان فصل رونق بازار آزاد آهن‌آلات است ولی بازاریان از افت تقاضا خبر می‌دهند و همین مسئله قیمت آهن‌آلات را ریزشی کرده است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد قیمت بسیاری از انواع میلگرد در هفته گذشته کاهش یافت.

قیمت میلگرد نیشابور سایز ۱۴ از کیلویی ۲۶۴۵۰ به ۲۵,۸۱۰ تومان رسید، قیمت میلگرد سایز ۱۴ فایکو از کیلویی ۲۶۱۰۰ تا ۲۵,۳۰۰ تومان کاهش یافت و میلگرد سایز ۱۶ جهان فولاد سیرجان از کیلویی ۲۵,۰۰۰ تومان تا ۲۴,۷۰۰ تومان ریزشی شد. با پایان معاملات در هفته گذشته پایین‌ترین قیمت میلگرد به کانال ۲۴ هزار تومان رسید، کف قیمت تیرآهن نیز در معاملات کیلویی در کانال ۲۷ هزار تومان قرار گرفت.

بازار تیرآهن نیز مانند میلگرد در روزهای پایانی شهریور ریزشی شد. قیمت تیرآهن ۱۴ محصول ذوب‌آهن اصفهان از هر شاخه ۴ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان کاهش یافت. انواع تیرآهن فایکو نیز مانند محصولات ذوب‌آهن ریزشی شد ولی کاهش قیمت‌ها در بازار تیرآهن به مراتب کمتر از بازار میلگرد بود. در بازار پروفیل محصول بسیاری از تولیدکنندگان در روز ۲۶ شهریورماه کاهش پیدا کرد. قیمت پروفیل سایز ۲ محصول پروفیل اصفهان از ۳۳۴۵۰ به ۳۳,۰۰۰ تومان کاهش یافت. پروفیل سایز ۲ محصول پروفیل تهران نیز از کیلویی ۳۵۲۰۰ تا ۳۴,۷۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

پروفیل سایز ۲ محصول اطلس فولاد مازندران نیز از کیلویی ۳۴۶۰۰ به ۳۴,۰۰۰ تومان رسید. یکی از فعالان بازار آهن‌آلات اصفهان پیش‌بینی کرد ریزش قیمت پروفیل در معاملات هفته آینده شدت می‌گیرد. این خطر برای بازار نبشی نیز وجود دارد. در معاملات ۱۰ روز پایانی تابستان قیمت نبشی نیز مانند سایر آهن‌آلات کاهشی بود. قیمت نبشی سایز ۳ محصول آریان فولاد از کیلویی ۲۶۸۰۰ تا ۲۶,۶۰۰ تومان رسید. نبشی سایز ۸ محصول شکفته نیز از ۲۷۵۰۰ تا ۲۷,۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم عقب نشینی کرد. کف قیمت نبشی با این کاهش‌ها به کانال ۲۵,۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم رسید.

قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات با ثبت این نوسانات نزولی معاملات فصل تابستان را به پایان رساند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت آهن آلات در بسیاری از هفته‌های تابستان کاهشی بود و همچنان انتظاری برای افزایش قیمت‌ها در این بازار وجود ندارد زیرا بازار آهن‌آلات به طور سنتی در نیمه سرد سال کم تقاضا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =