آهن آلات

نوسانات نرخ ارز طی هفته اول مهرماه با افزایش قیمت آهن آلات در بازار آزاد همراه شد ولی هیجانات این بازار پس از یک هفته فروکش کرد تا قیمت آهن آلات در معاملات هفته دوم مهرماه نزولی شود. فعالان بازار از افت تقاضا به خصوص برای نبشی و پروفیل خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت آهن آلات در آغاز مهرماه بر مدار صعود قرار گرفت، فعالان بازار معتقد بودند با افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی قیمت میلگرد و تیرآهن و نیز صعودی شد ولی همزمان با فروکش کردن هیجانات در بازار غیر رسمی ارز، قیمت آهن آلات در معاملات هفته دوم مهرماه کاهش پیدا کرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بیشترین کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد به ثبت رسید. قیمت میلگرد ۱۰ ابهر از کیلویی ۲۷,۰۰۰ تومان تا ۲۶,۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد.

قیمت میلگرد ۱۴ بافق یزد نیز در معاملات پایان هفته از کیلویی ۲۶۶۰۰ تا کیلویی ۲۶,۰۰۰ تومان عقب نشینی کرد. میلگرد راد همدان در معاملات این هفته سنگین‌ترین ریزش قیمت را در میان محصولات تولید داخل تجربه کرد. میلگرد ۱۶ راد همدان از کیلویی ۲۹,۸۰۰ تومان تا کیلویی ۲۸,۳۰۰ تومان ریخت. در بخشی از بازار نیز قیمت محصولات چند شرکت کمی افزایش پیدا کرد ولی جو بازار میلگرد ریزشی بود. در بازار تیرآهن قیمت بیشتر محصولات در ابتدای هفته دوم مهرماه کاهش پیدا کرد و سپس تا پایان هفته ثابت بود.

قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ محصول ذوب آهن اصفهان از ۴ میلیون و ۲۹۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت هر شاخه تیرآهن ۲۲ ذوب آهن نیز از ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. قیمت تیرآهن یزد، تیرآهن بناب و تیرآهن اطلس نیز کاهشی شدند. قیمت انواع تیرآهن در هفته اول مهرماه رشد چشم‌گیری به ثبت رسانده‌بود. فعالان بازار از افزایش تقاضا برای تیرآهن می‌گفتند ولی این موج تقاضا در هفته دوم مهر ماه فروکش کرد. در مقابل سطح تقاضا در بازار نبشی و پروفیل در هفته‌های گذشته کاهش یافته‌است و بررسی قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز نیز موفق به تحریک تقاضا یا رشد قیمت‌ها در این بازار نشد به خصوص در بازار نبشی قیمت‌های اعلامی در طول دو هفته اخیر ثابت بود.

قیمت بعضی از محصولات کمی افزایش یافت ولی به طور کلی بازار نبشی نوسان قیمت خاصی را در هفته دوم مهرماه به ثبت نرسانده‌است. در بازار پروفیل قیمت بعضی از اقلام کاهش یافته است. فعالان بازار مدعی اند قیمت پروفیل تهران یا محصول سایر شرکت‌ها در معاملات هفته گذشته ثابت بود و بیشترین افت قیمت‌ها مربوط به محصولات پروفیل اصفهان است. برای مثال قیمت پروفیل ۲ محصول پروفیل اصفهان از کیلویی ۳۳,۴۰۰ تومان به ۳۳,۲۰۰ تومان رسید.

تقاضا در بازار آهن آلات هر سال با آغاز نخستین موج سرمای پاییزی کاهش پیدا می‌کند و همین مسئله با افت قیمت آهن آلات همراه است ولی پاییز ۱۴۰۳ نوسانات ارزی تا کنون مانع از افت قیمت آهن آلات شده‌است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =