حرمت ا.. رفیعی

حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می‌گوید: افزایش قیمت‌ها توسط ایرلاین‌ها بی‌سابقه نیست و به امری طبیعی تبدیل شده است. ولی این افزایش قیمت‌ها بی‌رویه بوده و نباید چنین اتفاقی رخ دهد. درواقع نرخ حمل و نقل هوایی در کشور با جهان همخوانی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، افزایش چند برابری قیمت بلیط هواپیما طی سال‌های اخیر موجب شده اقشار زیادی توان خرید بلیط و استفاده از خطوط حمل و نقل هوایی را از دست دهند. با این شرایط اخبار از افزایش مجدد بلیط هواپیما طی روزهای گذشته حکایت می‌کند. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که اکنون فردی برای سفر از اصفهان به تهران باید حدود دو میلیون تومان جهت خرید بلیط هواپیما بپردازد و یا این فرد برای سفر هوایی از تهران به تبریز باید بودجه دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی در نظر داشته باشد. حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در رابطه با افزایش قیمت بلیط هواپیما به خبرنگار ایراسین می‌گوید: افزایش قیمت‌ها توسط ایرلاین‌ها بی‌سابقه نیست و به امری طبیعی تبدیل شده است. درواقع این افزایش قیمت‌ها بی‌رویه است و نباید چنین اتفاقی رخ دهد. ما طی سال‌های گذشته بارها اعلام کرده‌ایم که نرخ حمل و نقل هوایی در کشور با جهان همخوانی ندارد و این حجم از تغییرات در سطح دنیا اتفاق نمی‌افتد. ولی متأسفانه کسی اهمیت نمی‌دهد و وزرای مربوطه به دلیل مشغله‌های موجود کم‌تر به این موضوع توجه می‌کنند.

رفیعی اضافه می‌کند: قیمت بلیط‌های هواپیما باتوجه به ضعف‌های موجود در این حوزه بسیار بالا رفته و حقوق مردم ضایع می‌شود چراکه هزینه سفر بالا بوده و این حق مردم ما نیست.

چارترها مقصر گرانی بلیط هواپیما نیستند

شماری از مسئولان گران‌فروشی بلیط پروازها را تقصیر چارترکنندگان و وب‌سایت‌ها می‌دانند و بر این باورند چارترها گاهی اوقات بلیط‌های پر تقاضا را با افزایش قیمت چند برابری عرضه می‌کنند. در مقابل رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با رد این موضوع، درباره نقش چارترها در افزایش قیمت بلیط هواپیما توضیح می‌دهد: چارترها در شرایط فعلی به یک مقوله برای فرار از حقانیت تبدیل شده است و بنده چنین نظریه‌ای را به کل رد می‌کنم. ولی اگر بر فرض چنین نظریه را قبول کنیم، چارتر باید زمانی رخ دهد که با مازاد عرضه مواجه باشیم. پروازها باید به صورت برنامه‌ای صورت گیرند و هنگامی که مازاد برنامه پرواز داریم، شرکت هواپیمایی قادر به فروش این مازاد به چارترکننده خواهند بود.

رفیعی با اشاره به عرضه بیش از نیمی از بلیط‌های پرواز به چارترکنندگان ادامه می‌دهد: به عبارت ساده‌تر هنگامی که بلیط‌های پرواز بیشتر از تقاضای مردم باشد، ما می‌توانیم مازاد آن را در اختیار چارترکننده قرار دهیم. در مقابل اکنون بیش از ۶۰ درصد پروازها در اختیار چارترکننده‌هاست چراکه نفع در این بوده که بلیط‌ها را با قیمت بالاتر به چارترها عرضه کنند. وقتی که پروازها بیش از نیاز مردم بوده باید به سمت چارترکننده برود، نه اینکه ما بدون ارزیابی نیاز مردم در تمام مسیرها چه داخلی و چه خارجی پروازهای خود را با قیمت بالا به چارترها بفروشیم.

به اعتقاد رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران فروش بلیط‌ها به چارترها نه‌تنها منجر به گرانی حمل و نقل هوایی شده بلکه به کسب و کار آژانس‌های هواپیمایی نیز ضرر سنگینی وارد ساخته است، رفیعی در این خصوص بیان می‌دارد: نقش آژانس‌های هواپیمایی به دلیل حضور گسترده چارترها در این حوزه کمرنگ شده و آژانس‌ها در حال انقراض هستند. علاوه بر این قیمت‌ها بدون مبنا و کارشناسی به چارترها اعلام می‌شود و هیچکدام از چارترکننده‌ها تعیین کننده قیمت نیستند. اگرچه چارترها نیز به دلیل قیمت‌های اعلامی بالا متضرر می‌شوند ولی طمع کرده و در تلاش‌اند در این بازار حضور پیدا کنند.

در پایان رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به افزایش چشمگیر قیمت پروازهای داخلی نسبت به خارجی می‌گوید: اکنون قیمت‌ها در مسیرهای داخلی افزایش یافته است و پروازهای داخلی به دلیل ساعت کاری کم‌تر و مقرون به صرفه بودن بیش از خارجی برگزار می‌شوند. درحالی‌که ایرلاین‌ها در سابق بیشتر برای پروازهای خارجی به دلیل سود بالا برنامه‌ریزی می‌کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =