محسن گلستانی

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران گفت: وضعیت بازار نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی جدید بسیار نابه‌سامان بود و مردم کم‌تر از قبل اقلام مورد نیاز برای مدرسه را خریداری می‌کنند. این درحالیست که قیمت نوشت افزار درمقایسه با نرخ تورم رشد جزئی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سال‌های گذشته بازار نوشت‌افزار در واپسین روزهای تابستان و روزهای ابتدایی پاییز جای سوزن انداختن نداشت و محصلان به همراه والدین خود با شور خاصی نوشت افزار مورد نیاز برای مدرسه را تهیه می‌کردند. ولی گفت‌وگو با شماری از فعالان صنف نوشت افزار نشان می‌دهد این روزها تورم گریبان این بازار را گرفته و خبری از رونق و جنب و جوش خریداران مانند سال‌های گذشته نیست. به اعتقاد آن‌ها خانواده‌ها از میزان خرید خود در مقایسه با سال‌های قبل کاسته‌اند و به دنبال نوشت افزار با قیمت پایین هستند.

با توجه به شروع سال تحصیلی جدید و گلایه فعالان بازار نوشت افزار از وضعیت این بازار، گفت‌وگویی با محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف نوشت‌افزار تهران درباره شرایط بازار نوشت افزار صورت گرفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وضعیت بازار نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ چگونه بود؟

وضعیت بازار نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی جدید بسیار نابه‌سامان بود. سال‌های گذشته ما شاهد رونق بازار نوشت افزار از تاریخ ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهر ماه بودیم. ولی میزان تقاضا در این بازار طی سال‌های اخیر به ویژه از زمان همه‌گیری ویروس کرونا افت پیدا کرده است و مردم کم‌تر نوشت‌افزار و اقلام مورد نیاز برای مدرسه را خریداری می‌کنند.

علت کاهش تقاضا در بازار نوشت افزار با وجود شروع سال تحصیلی جدید چیست؟

مجموع عواملی از قبیل افت قدرت خرید مردم، دیجیتالی شدن بخش آموزش و حتی زندگی روزمره و تغییر رفتار مصرف کننده که به نوعی با مصرف اضافه و بحث‌های مرتبط با محیط زیستی مقابله می‌کند منجر به افت چشمگیر تقاضا در این بازار شده است. ولی وضعیت نامناسب اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم علت اصلی رکود این بازار محسوب می‌شود. افت قدرت خرید باعث شده مردم برخلاف گذشته مایحتاج خود را به صورت عمده و برای یک سال خریداری نکنند و اکنون شاهد خرید نوشت‌افزار توسط مصرف کننده تنها برای مصرف یک تا دو ماه هستیم. از سوی دیگر وضعیت اقتصادی سبب شده مردم به دنبال کالاهایی با قیمت پایین باشند و به نوعی ارزانی را به کیفیت و مرغوبیت ترجیح می‌دهند. متأسفانه مردم بودجه مشخصی را برای خرید نوشت افزار در نظر می‌گیرند و نسبت به سال‌های قبل اقلام کم‌تری خریداری می‌کنند.

مصرف‌کنندگان در سال جاری نسبت به قیمت بالای نوشت افزار گله‌مندند، نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا قیمت نوشت افزار در سال جاری افزایش یافته است؟

بله، متأسفانه قیمت نوشت‌افزار بالا رفته است. ولی واقعیت امر این است که مردم به طوری معمول سالی یک‌بار برای خرید نوشت‌افزار اقدام می‌کنند و با افزایش قیمت این اقلام نسبت به سال قبل مواجه می‌شوند که پذیرش این رشد قیمت‌ها برای آن‌ها دشوار است. در مقابل قیمت سایر اقلام به صورت تدریجی و مدام در حال افزایش است، برای مثال مردم محصولات لبنی را به صورت هفتگی یا ماهانه تهیه می‌کنند و رشد قیمت این محصولات به صورت تدریجی در طول سال وجود دارد، درنتیجه فشار کم‌تری به مصرف کننده وارد می‌شود و رشد قیمت‌ها قابل هضم‌تر است. ولی خرید در حوزه نوشت افزار به صورت معمول سالی یک بار رخ می‌دهد و پذیرش بالا رفتن قیمت‌ها دشوارتر است. فعالان صنف نوشت افزار این موضوع را درک می‌کنند ولی خواهش ما از مردم نیز درک و پذیرش این مسئله است.

صنف نوشت افزار از مردم در سال تحصیلی جدید چه انتظاری دارد؟

ما شاهد تورم در کشور هستیم و زمانی‌که تورم نقطه به نقطه کشور در شهریور سال جاری نسبت به شهریور سال گذشته حدود ۳۸ درصد ارزیابی می‌شود، افزایش قیمت‌ها اجتناب ناپذیر است. البته میزان افزایش قیمت‌ها در بازار نوشت افزار کم‌تر از تورم بوده و میزان اختلاف بین تورم با افزایش قیمت‌ها منجر به ورود فشار سنگین به فعالان حوزه نوشت افزار از تولیدکننده و واردکننده گرفته تا توزیع کننده و خرده فروش می‌شود. ما این فشار را در درون خود هضم می‌کنیم تا فشار کم‌تری به بخش مصرف وارد شود و مصرف‌کننده بتواند کالای مورد نیاز خود را تأمین کند. بنابراین بهای نوشت افزار در مقایسه با نرخ تورم رشد جزئی را تجربه کرده است و ما شرایط سختی را سپری می‌کنیم. لذا ما از مردم انتظار داریم این موضوع را درک کرده و با ما همکاری کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =