اقتصاد چین

شاخص قیمت Tech-heavy Chinext در پایان هفته گذشته با جهش ۸.۲ درصدی بزرگترین رشد تاریخی خود را به ثبت رساند. گزارش‌ها نشان می‌دهد چشم‌انداز قیمتی بسیاری از کامودیتی‌ها در بازار چین مثبت شد. این موج رشد قیمت‌ها پس از ارائه بسته حمایتی جدید بانک مرکزی چین آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز دوشنبه رئیس بانک مرکزی چین به سخنرانی پیرامون شرایط اقتصادی این کشور پرداخت. طی ۲ سال گذشته داده‌های اقتصادی ناامیدکننده بیانگر رکود عمیق در بسیاری از بازارهای داخلی چین شد. تقاضا در بازار مسکن چین به شدت کاهش یافته‌است و قیمت املاک نوساز در یک سرازیری قرار دارد. شرکت‌های ساخت و ساز این کشور نه قدرت پرداخت بدهی‌های خود را دارند و نه تمایلی برای آغاز پروژه‌های جدید نشان می‌دهند. در نتیجه تقاضا برای محصولات فولادی و فلزات پایه به شدت کاهش پیدا کرد. بخش ساخت و ساز چین بزرگترین مصرف‌کننده محصولات فولادی و فلزات پایه در جهان است. شاخص مدیران خرید این کشور دو ماه قبل به پایین‌ترین سطح در طول ۱۳ ماه اخیر رسید.

هفته‌های گذشته اخبار ضد و نقیض بسیاری پیرامون تدوین یک بسته حمایتی جدید در دولت خلق چین منتشر می‌شد تا اینکه دوشنبه رئیس بانک مرکزی چین به بانک‌ها اجازه داد سطح تسهیلات را افزایش دهند. بازار کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه در واکنش به این بسته حمایتی به شدت صعودی شدند و این روند را تا پایان هفته حفظ کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در پایان هفته چشم‌انداز قیمتی در بسیاری از بازارهای داخلی چین مثبت شد. شاخص قیمت Tech-heavy Chinext جهش بی‌سابقه و تاریخی ۸.۲ درصدی به ثبت رساند. این جهش در طول تاریخ نظیر نداشت.

رالی دیوانه‌وار قیمت‌ها در بنادر چین / بزرگترین جهش شاخص قیمت‌ها در چین به ثبت رسید

قیمت هر تن فلز مس لحظاتی بعد از خبر بسته حمایتی جدید چین به فاصله ۲۰۰ دلاری تا کانال ۱۰ هزار دلار رسید و در پایان هفته کانال ۱۰ هزار دلار را فتح کرد. انس طلا نیز سقف تاریخی جدیدی به ثبت رساند و قیمت نقره به بالاترین سطح در طول یک دهه اخیر رسید. قیمت سایر فلزات مانند قلع، روی، آلومینیوم و نیکل نیز صعودی شد و سنگ آهن به بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر تن بازگشت.

افت شدید تقاضا برای محصولات فولادی قیمت سنگ‌آهن را نزولی کرده‌بود. قیمت سنگ آهن در نخستین روزهای سال ۲۰۲۴ به فراتر از ۱۴۰ دلار در تن رسید ولی ماه گذشته با قیمتی کمتر از ۹۵ دلار در هر تن معامله می‌شد و انتظار می‌رود به کانال ۸۰ دلار یا پایین‌تر سقوط کند. با این حال سنگ آهن نیز در یک جهش کم‌سابقه به کانال ۱۰۰ دلار در هر تن برگشت.

رالی دیوانه‌وار قیمت‌ها در بنادر چین / بزرگترین جهش شاخص قیمت‌ها در چین به ثبت رسید

دولت چین در طول ماه‌های گذشته بارها بسته‌های حمایتی مختلفی برای خروج از رکود معرفی کرده‌است و هر کدام تنها برای مدت کوتاهی قیمت‌ها را متاثر کردند. اگرچه واکنش قیمتی کامودیتی‌ها به آخرین بسته حمایتی دولت چین بیشتر بود ولی تعداد زیادی از بسته‌های حمایتی در سال گذشته تنها در کوتاه مدت اثر روانی مثبت داشتند و خیلی سریع بی اثر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =