کامودیتی

قیمت کامودیتی‌ها در جریان معاملات هفته گذشته افزایش چشم‌گیری به ثبت رساند. طوفان Helene قیمت گاز طبیعی را بیش از ۱۹ درصد بالا برد و آغاز چرخه انبساطی توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی با رشد قیمت فلزات همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه یافته جهان فرآیند کاهش نرخ بهره یا چرخه انبساطی را آغاز نموده‌اند و واکنش کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه به این اتفاق مثبت بود. اگرچه بازار نفت همچنان از ضعف شدید تقاضا رنج می‌برد ولی قیمت گاز در معاملات هفته گذشته جهش قابل توجهی را به ثبت رساند. نوسانات هفتگی قیمت کامودیتی‌ها به قرار نمودار زیر است:

افزایش قیمت کامودیتی‌ها در هفته پر خبر اقتصاد جهان

گاز طبیعی با جهش ۱۹.۲۳ درصدی قیمت در معاملات هفته گذشته به ۲.۹۰ دلار در هر میلیون BTU رسید. طوفان Helene متهم ردیف اول افزایش قیمت گاز است. هفته گذشته طوفان Helene روند تولید گاز در خلیج مکزیک را با اختلال گسترده‌ای مواجه کرد و نتیجه آن قطع برق میلیون‌ها نفر در فلوریدا، جورجیا و کارولینا بود. هواشناسی پیش‌بینی می‌کند بقایای این طوفان در روزهای آینده از مرز جورجیا-کارولینای جنوبی به سمت تنسی و کنتاکی حرکت کند. قیمت گاز اروپا و انگلیس نیز به دنبال همین اخبار صعودی شد ولی در بازار انرژی قیمت نفت کاهش پیدا کرد.

نفت برنت با کاهش ۳.۳۷ درصدی به ۷۱.۹۸ دلار در هر بشکه رسید و به دنبال آن قیمت بنزین هم نزولی شد ولی اخبار مثبت از آغاز چرخه انبساطی توسط بانک‌های مرکزی جهان با افزایش قیمت شدید کامودیتی‌ها به خصوص فلزات پایه همراه بود. فلز روی با افزایش بیش از ۷ درصدی قیمت صعودی‌ترین فلز هفته بود. قیمت آلومینیوم و مس نیز به ترتیب بیش از ۶ و ۵ درصد افزایش یافت. این جو مثبت در بازار فلزات پایه با توقف روند نزولی قیمت لیتیوم در هفته‌های گذشته همراه بود. قیمت لیتیوم در معاملات پایانی هفته گذشته ۱.۳۸ درصد افزایش یافت و به ۷۳۵۰۰ یوآن برای هر تن رسید.

در بازار مواد غذایی قیمت کاکائو و قهوه به روند صعودی ماه‌های گذشته خود ادامه دادند. کاکائو و قهوه در طول ۱ سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را به ثبت رسانده‌اند. قیمت هر تن کاکائو در مدتی کمتر از ۱ سال ۵ برابر شد. هفته گذشته هر تن کاکائو به قیمت ۸۲۸۹ دلار معامله شد. قیمت قهوه نیز به روند صعودی خود ادامه داد. همچنان اخبار امیدوارکننده‌ای از بازار کاکائو و قهوه منتشر نمی‌شود. برداشت قهوه و کاکائو از مزارع کشورهای تولیدکننده کمتر از سال گذشته بود و ادامه این روند منجر به افزایش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد. یک موسسه مالی قیمت هر تن کاکائو در سال ۲۰۲۵ را فراتر از ۲۰۰۰۰ دلار تخمین زد. در معاملات هفته گذشته قیمت بسیاری از مواد غذایی افزایش یافت، اگرچه بعضی از آنها مانند ذرت و گندم در ماه‌های گذشته بخش عمده‌ای از ارزش خود را از دست داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =