کنترل ظرفیت تولید فولاد در چین جدی تر می شود

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ که جهش تولید را در دستور کار خود داشت، با تعهد و غیرت مثال‌زدنی کارکنان خود و با مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب، اجازه نداد سه ماه کمبود شدید انرژی خللی در دست‌یابی به اهدافش ایجاد کند. این شرکت از دل محدودیت‌ها فرصت‌سازی کرد و بالاترین رکوردهای تولید شش‌ماهه در طول دوران بهره‌برداری شرکت را به ثبت رساند.

به گزارش محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در گزارشی به تشریح دستاوردهای درخشان این شرکت در طول۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: در حال حاضر که تولید از نظر اقتصادی و اهداف استراتژیک به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کشور مبدل شده، ناترازی در برخی بخش‌ها، ازجمله انرژی، مواد اولیه و لجستیک به موانعی بزرگ برای دست‌یابی به اهداف تولید تبدیل شده است؛ بااین‌حال تنها آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی که از زیرساخت‌های و توانمندی فنی، دانش، تجربه و مدیریت لازم برخوردار باشند می‌توانند در این شرایط سخت تاب‌آوری داشته باشند؛ هرچند چنانچه برای آینده چاره‌ای عاجل و اساسی اندیشیده نشود، همین بنگاه‌های اقتصادی بزرگ نیز نخواهند توانست در عرصه رقابت باقی بمانند.

وی از در مدار قرار گرفتن فاز اول و دوم نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه و خودتأمینی در این حوزه، جابه‌جایی زمان تعمیرات خطوط و چابک‌سازی آن‌ها برای تولید بهینه در سه‌ماهه نخست که خطوط تولید ازجمله فولادسازی با محدودیت کمتری در حوزه انرژی مواجه بودند و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید به‌عنوان اصلی‌ترین دلایل عدم توقف کامل خطوط تولید فولاد مبارکه در شش‌ماهه نخست سال جاری یاد کرد.

به گفته مدیرعامل فولاد مبارکه، اگرچه از ابتدای سال تاکنون، کمبود انرژی فرصت‌های زیادی را برای تولید بیشتر از فولاد مبارکه گرفته است، اما باید ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را بی‌نظیرترین نیم‌سال ایام بهره‌برداری فولاد مبارکه دانست؛ زیرا در بخش تولید آهن اسفنجی، همکاران پرتلاش ما در ناحیه آهن‌سازی و به‌طور مشخص در واحدهای احیا مستقیم، در بازه زمانی یادشده، با ۴ میلیون و ۴۵۵ هزار تن آهن اسفنجی و تحقق ۱۰۲ درصدی برنامه، رشد ۱۰.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کردند. در بخش تولید فولاد خام نیز خوشبختانه علی‌رغم محدودیت‌های برق و از دست رفتن زمان زیاد برای تولید، کارکنان غیور ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با عملکرد خوب خود در سه ماهه نخست سال، در مجموع ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این رقم تحقق ۹۹ درصدی برنامه و رشد ۳.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به افتخارآفرینی کارکنان نورد گرم فولاد مبارکه گفت: در این ناحیه آمارها از تولید ۲ میلیون و ۹۴۹ هزار تن کلاف گرم، تحقق ۱۰۸ درصدی برنامه و رشد ۲.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد. خوشبختانه در بخش نورد سرد نیز علی‌رغم اجرای عملیات توسعه در بخش تاندم پنج‌قفسه‌ای، در۶ ماهه نخست سال جاری، با تولید ۷۸۹ هزار تنی، شاهد افتخارآفرینی همکاران و تحقق صددرصدی برنامه‌های این ناحیه و رشد ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.

طیب‌نیا در ادامه سخنان خود، ضمن قدردانی از عملکرد خوب کارکنان مجتمع فولاد سبا گفت: در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۳ کارکنان ناحیه آهن‌سازی این مجتمع نیز توانستند با تولید ۸۳۸ هزار تن آهن اسفنجی و تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه، رشد ۶.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را به ثبت برسانند. همچنین ۸۰۵ هزار تن کلاف گرم در این مجتمع تولید شده است که این میزان تولید، رشد بی‌سابقه ۱۱.۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل و تحقق ۹۷ درصدی برنامه را نشان می‌دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: همان‌گونه که اشاره شد، اگرچه در ۶ ماهه نخست سال جاری با محدودیت‌های بسیار زیادی در حوزه انرژی مواجه بودیم؛ اما با تمهیدات اتخاذشده، شرایطی فراهم شد که در مدت یادشده، در بسیاری از نواحی شاهد دست‌یابی به رکورد شش‌ماهه باشیم، ازجمله تولید نورد گرم فولاد مبارکه در ۶ ماهه اول سال با ۲ میلیون و ۹۴۹ هزار تن بیشترین میزان تولید در نیمه نخست اول سال‌های مختلف از بدو راه‌اندازی تاکنون بوده است که نسبت به بیشترین مقدار تولیدشده در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ رشد ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲ فولاد مبارکه نیز تولید ۶ ماهه امسال به ۴ میلیون و ۴۵۵ هزار تن رسیده است که با رشد ۱۰.۳ درصدی نسبت به ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ که بالاترین رکورد ۶ ماهه قبلی بوده است، بیشترین میزان تولید در طول بهره‌برداری این واحدها را نشان می‌دهد. علاوه بر این در مجتمع فولاد سبا نیز در ۶ ماهه نخست سال جاری ۸۰۵ هزار تن تولید محقق شده که بیشترین تولید ۶ ماهه در سال‌های بهره‌برداری از این مجتمع است و از رشد ۹.۷ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ که بالاترین میزان رکورد ۶ ماهه بوده، حکایت دارد.

طیب‌نیا تصریح کرد: در حال حاضر، شاهد حاکمیت سخت‌ترین شرایط بر صنعت فولاد جهان هستیم؛ چراکه رکود در این بازار و روانه شدن سیل واردات به‌خصوص از سوی کشور چین از یک طرف و متأسفانه نبود کنترل و نظارت دقیق بر واردات و در نهایت، همچنان که اشاره شد، وجود مشکلات فراوان در زنجیره فولاد از طرف دیگر، هر روز عرصه را برای حضور در عرصه رقابت و دست‌یابی به اهداف تولید سخت و سخت‌تر کرده است؛ بنابراین ایجاد ساختاری قوی برای حل این چالش‌ها، ادغام برخی شرکت‌های کوچک در شرکت‌های بزرگ‌تر، حرکت در مسیر تولید فولادهای خاص با ارزش‌افزوده بیشتر که فولاد مبارکه در مسیر آن گام برداشته است و حضور بیش‌ازپیش بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های این بخش می‌تواند یاری‌رسان صنعت فولاد کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =