• ۲ ساعت قبل
  • کد خبر: 61843
  • readingTime: ۲ دقیقه
نقره

انس نقره پس از طلا بیشترین میزان افزایش قیمت را در بازار فلزات جهانی طی سال ۲۰۲۴ تجربه کرد و به بالاترین رقم از ۲۰۱۲ تابه امروز رسید. کارشناسان عقیده دارند روند صعودی نقره ادامه می‌یابد و بسته جدید محرک اقتصادی چین سبب انفجار قیمت انس نقره در سال۲۰۲۵ می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت طلا جهانی پس از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به بالاترین رقم خود یعنی به محدوده ۲۶۸۵ دلار در هر انس رسید. به دنبال افزایش قیمت انس طلا در طول هفته گذشته بهای نقره نیز دستخوش تغییراتی شد و این فلز با ارزش، رالی صعودی خود را آغاز کرد، به طوری که بهای انس نقره هفته گذشته به ۳۲.۷۱ دلار افزایش یافت و این رقم بالاترین قیمت نقره از دسامبر ۲۰۱۲ تاکنون است. در این لحظه هر انس نقره حوالی ۳۱.۳۸ دلار قیمت دارد که از رشد ۳۵ درصدی ارزش این فلز در طول سال ۲۰۲۴ حکایت می‌کند. درمجموع انس نقره پس از انس طلا بیشترین میزان افزایش قیمت را در طول سال میلادی جاری تجربه کرد. کارشناسان اقتصادی علت این موضوع را علاوه بر روند صعود طلا جهانی، اقدامات اقتصادی چین عنوان می‌کنند چرا که بانک مرکزی چین (PBOC) هفته گذشته در اقدامی غافلگیرکننده از بزرگ‌ترین بسته محرک اقتصادی خود رونمایی کرد. این بسته محرک اقتصادی چین شامل کاهش نرخ بهره و تزریق حجم بالایی نقدینگی به اقتصاد این کشور با هدف خروج اقتصاد چین از رکود تورمی و بازگرداندن آن به مسیر رشد می‌شود. چینی‌ها پیش‌تر در زمان همه‌گیری کووید -۱۹ چنین اقدامات اقتصادی را در دست اجرا قرار دادند.

صعود در انتظار بازار جهانی نقره

چین در شمار بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نقره در جهان قرار می‌گیرد که میزان تولید نقره در این کشور در طول ماه آگوست ۲۰۲۴ به دلیل افت تقاضا داخلی به پایین‌ترین حد خود در پنج ماه گذشته کاهش یافت. با این حال کارشناسان اقتصادی روند صعودی قوی را برای نقره در پی اقدامات اخیر چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان پیش‌بینی می‌کنند. بر اساس گفته‌های اوله هانسن (Ole Hansen)، رئیس استراتژی کالا ساکسو بانک، سیاست‌های اقتصادی چین و اقدامات جدید بانک مرکزی این کشور به بازار فلزات صنعتی به ویژه نقره رونق بخشیده است و معامله‌گران انس نقره به زودی به سود زیادی دست خواهند یافت. پیش‌بینی‌های ساکسو بانک نشان می‌دهد روند صعودی طلا جهانی باعث رشد چشمگیر بهای نقره در سال ۲۰۲۵ می‌شود زیرا نقره همبستگی زیادی با طلای جهانی دارد. از این رو انس نقره به محدوده ۷۰ تا ۷۵ دلار راه پیدا خواهد کرد و عملکرد بهتری در مقایسه با طلا در طول سال ۲۰۲۵ به ثبت می‌رساند.

مکس لیتون (Max Layton)، تحلیلگر سیتی بانک نیز به تازگی از صعودی قیمت انس نقره در پی اقدامات اخیر چین و آمریکا به همراه رشد طلا جهانی خبر داد و به اعتقاد وی بهای انس نقره طی سه ماه آینده حدود ۳۵ دلار و در طول شش تا ۱۲ ماه آتی حوالی ۳۸ دلار بالا خواهد رفت و تقاضا برای این فلز در سطح جهان افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند. در ادامه باید به پیش‌بینی‌ها جدید مکواری (Macquarie)، شرکت خدمات مالی و بانکداری استرالیایی اشاره کرد که به عقیده کارشناس این بانک استرالیایی کاهش عرضه و رشد تقاضا برای طلا و نقره به دلیل سیاست‌های جدید اقتصادی در سطح جهانی سبب انفجار قیمت انس نقره در آینده نزدیک خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =