معاون صندوق توسعه ملی

صالح معاون صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلار برای توسعه نیروگاه‌ها در نظر گرفته که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار آن برای توسعه تجدیدپذیرها است.

به گزارش ایراسین، علیرضا صالح معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی در ششمین همایش نیروگاه‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: صندوق توسعه ملی آماده است با معرفی وزارت نیرو تسهیلات ارزی ۵ میلیارد دلاری را به فعالان تجدیدپذیر واگذار کند.

وی افزود؛ همچنین آمادگی داریم ۷.۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی را نیز با معرفی وزارت نیرو پرداخت کنیم.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها اختصاص داده است که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرها است.

وی با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق بین نسلی است، خاطرنشان کرد: منابعی که در این صندوق قرار می‌گیرد باید برای نسل آینده یک سرمایه گذاری زاینده باشد.

صالح خاطرنشان کرد: صندوق از سال ۸۹ نزدیک به ۱۴۶ میلیارد دلار از منابع مختلف وارد صندوق شده که بخشی از آن تسهیلات داده شده است.

وی ادامه داد: حدود ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق برای تأمین مالی نیروگاه‌ها انجام شده است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی به مشکلاتی که در باز پرداخت تسهیلات داده شده ایجاد شد اشاره کرد و از آمادگی برای طراحی مکانیزم جدید در این زمینه خبر داد.

وی خواستار اصلاح نرخ صفر سوخت نیروگاه‌های حرارتی از سوی وزارت نیرو شد و گفت: اگر این اصلاح صورت نگیرد مشکلات تداوم خواهد داشت و در این رابطه ما آمادگی داریم برای منطقی کردن این نرخ همکاری کنیم.

معاون منابع و مصارف صندوق توسعه ملی ادامه داد: وزارت نیرو باید تعهد دهد سرمایه گذارانی که از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه استفاده کرده اند از محدودیت‌های تأمین برق در زمان پیک مصرف معاف شوند. ضمن اینکه برق تولیدی این سرمایه گذاران نباید مشمول قیمت‌های تنظیم بازاری شود.

بر اساس گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه تسهیلات صندوق توسعه ملی به صورت ارزی پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن نیز باید ارزی باشد، ادامه داد: به همین دلیل بانک مرکزی باید متعهد به تأمین ارز بازپرداختی سرمایه گذاران نیروگاهی که تسهیلات ارزی دریافت کرده اند، شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =