مسئولیت اجتماعی

دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی گفت: مسئولیت اجتماعی علم به معنای موضعگیری هر حوزه علمی یا پارادایم فکری به مفاهیمی چون ماهیت علم و نقش ارزشها در روند تولید علم و توسعه معرفت علمی است و در باب مسئولیت اجتماعی دانشگاه، کارآفرینی مطرح است.

داوود ضامنی در گفت و گو با خبرنگار ایراسین با اشاره به مفهوم مسئولیت اجتماعی (responsibility social) اظهار کرد: در یک تعریف ساده مسئولیت اجتماعی به معنای التزام به یک چارچوب اخلاقی است و بیانگر این است که هر شخص اعم از یک فرد یا سازمان باید با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کند تا عملکردش به نفع جامعه به کار گرفته شود.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی مسئولیتی است که هر فرد باید انجام دهد تا تعادل میان اقتصاد و اکوسیستم را حفظ کند، این تعریف نشان می‌دهد که مسئولیت اجتماعی بیش از آنکه از حوزه علم بهره‌برداری نظری کند، به حوزه اخلاقیات و ایدئولوژی نزدیک شده است.

این دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی بیان داشت: هر فرد یا سازمانی تأثیراتی بر جامعه دارد و به میزان این تأثیرگذاری باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باشد. گفته می‌شود مسئولیت اجتماعی سازمان در چهار بُعد قابل تعریف است، بُعد مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت اجتماعی و مسئولیت اخلاقی.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی نهاد علم یا سازمان دانشگاه با بحث‌هایی که در باب تغییر اهداف و ماهیت آموزش عالی در اواخر دهه نود میلادی مطرح شد گسترش یافت. ایده دانشگاه کارآفرین به عنوان نسل سوم دانشگاه، مباحث مربوط به مسئولیت اجتماعی دانشگاه را بیش از پیش توسعه داد.

ضامنی با اشاره به تفکیک دو گفتمان مسئولیت اجتماعی علم از مسئولیت اجتماعی دانشگاه، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی علم به معنای موضعگیری هر حوزه علمی یا پارادایم فکری به مفاهیمی چون ماهیت علم و نقش ارزشها در روند تولید علم و توسعه معرفت علمی است.

وی افزود: مسئولیت اجتماعی علم در پارادایم‌های علوم غربی را به سه دسته کلی می‌توان تقسیم کرد که شامل پارادایم اثباتی، پارادایم تفسیری، پارادایم انتقادی می‌شود.

این دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی یادآور شد: مسئولیت اجتماعی علوم فرهنگی در هر سه پارادایم عمدتاً بر پایه ارزشهای اومانیستی، لیبرالیستی و سکولاریستی شکل گرفته‌اند. مسئولیت در قبال خداوند و مسئولیت در قبال نفس مهمترین مفاهیم غایب در نظریه‌های مسئولیت اجتماعی علم است.

ضامنی افزود: تعهدات معرفت‌شناختی، هستی‌شناختی، ارزش‌شناختی و انسان‌شناختی علوم فرهنگی در پارادایم علوم غربی با پارادایم علوم دینی تفاوت‌های بنیادین دارد.

وی گفت: خداوند در علوم غربی ابژه شناخت است. در حالی که در علم دینی، خداوند علم اصیل و علم مطلق است اگرچه گفتمان علوم فرهنگی غربی مرزهای مشترکی با گفتمان علوم فرهنگی دینی در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی علم دارد، اما تلقی این دو گفتمان در باب چیستی علم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که روش و منش آنها را در بحث مسئولیتهای اجتماعی علم از یکدیگر متمایز می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =