فلزات اساسی

جدیدترین صورت مالی تولیدکنندگان در گروه فلزات اساسی نشان می‌دهد درآمد درصد بالایی از آنها در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به ۶ ماه اول ۱۴۰۲ کاهش یافته‌ است. اگرچه درآمد فپنتا و فجهان در همین بازه زمانی بیش از ۵۰ درصد رشد کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به روزهای پر چالش تولیدکنندگان در گروه فلزات اساسی تبدیل شد. در بازارهای جهانی کاهش شدید تقاضا و رکود، قیمت‌ها را ریزشی کرد و در داخل محدودیت‌های توزیع انرژی برای بسیاری از تولیدکنندگان این گروه دردسرساز شد. با این حال صورت مالی تعدادی از تولیدکنندگان این گروه از رشد درآمد در ۶ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد. بسیاری از تولیدکنندگان در شهریورماه درآمد بالایی به ثبت رسانده‌اند. درآمد تعدادی از تولیدکنندگان گروه فلزات اساسی در طول شهریور ۱۴۰۳ به قرار نمودار زیر است:

کارنامه قرمز گروه فلزات اساسی در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

در میان شرکت‌های مورد بررسی فجهان با درآمد ۲۵۴۹ میلیارد تومانی در صدر قرار می‌گیرد، کاوه و ارفع نیز به ترتیب با درآمدهای ۱۹۷۵ و ۱۳۵۱ میلیارد تومانی در رتبه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرد. در انتهای لیست نیز شرکت‌هایی مانند فماک و فروسی به درآمد کمتر از ۵۰ میلیارد تومانی رسیدند. با ثبت این درآمد مجموع درآمد این تولیدکنندگان در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به قرار نمودار زیر است:

کارنامه قرمز گروه فلزات اساسی در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

مجموع درآمد کاوه در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به ۱۶,۱۷۸ میلیارد تومان می‌رسد. این شرکت در شهریورماه فروش پایینی داشت و پس از فجهان در رتبه دوم قرار می‌گیرد ولی مجموع فروش کاوه در ۶ ماه ابتدایی سال از سایر تولیدکنندگان مورد بررسی بیشتر است. فجهان با فروش ۱۲۱۳۵ میلیارد تومانی در رتبه دوم قرار می‌گیرد. در میان شرکت‌های بالا ۷ شرکت موفق به ثبت درآمد فراتر از ۵ هزار میلیارد تومانی در ۶ ماه ابتدایی سال شدند، ۹ شرکت نیز بین هزار میلیارد تا ۵ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند و مجموع درآمد ۵ شرکت نیز در ۶ ماه اول سال به هزار میلیارد تومان نمی‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد بسیاری از این شرکت‌ها در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ کمتر از مدت مشابه سال قبل بود.

کارنامه قرمز گروه فلزات اساسی در ۶ ماه اول ۱۴۰۳

تنها درآمد ۸ شرکت طی ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته‌است و در مقابل درآمد ۱۳ شرکت نیز در بازه زمانی مورد بررسی کاهش یافته‌است. درآمد ۶ ماه اول ۱۴۰۳ برای کویر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است. درآمد فغدیر، فروژ و فصبا نیز در این بازه زمانی بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت. کاوه در میان این شرکت‌ها بالاترین مجموع درآمد ۶ ماهه را داشت ولی نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۳ درصد افت درآمد مواجه شد.

در نیمه بالایی جدول درآمد فپنتا و فجهان در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ نسبت به ۶ ماه اول ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته‌است. درآمد فخاس نیز در این بازه زمانی ۲۵ درصد رشد کرد. اگرچه این تولیدکنندگان در نیمه دوم سال نیز باید با چالش‌هایی مانند محدودیت توزیع انرژی دست و پنجه نرم کنند ولی همزمان با ارائه بسته حمایتی جدید در دولت چین تقاضا فلزات اساسی افزایش یافته است و انتظار می‌رود این تولیدکنندگان در ۶ ماه دوم سال شرایط بهتری را تجربه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =