برنج

قیمت جهانی برنج در یک اتفاق بی‌سابقه طی ۱۵ سال اخیر، ۱۰ درصد در یک هفته سقوط کرد. عرضه برنج از سوی تولیدکنندگان بزرگ شدت گرفته‌ است، ضمن اینکه آب و هوای مساعد در کشورهای پاکستان و هند منجر به رشد تولید برنج در سال زراعی پیش‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت جهانی برنج در معاملات هفته گذشته با سقوط ۱۰ درصدی مواجه شد، این اتفاق بیشترین کاهش قیمت هفتگی برنج در ۱۵ سال اخیر بود. گزارش‌ها از آب و هوای مساعد در کشورهای تولیدکننده برنج خبر می‌دهد، ضمن اینکه لغو محدودیت‌های صادراتی هند و پاکستان چشم‌انداز مثبتی از افزایش عرضه برنج در بازارهای جهانی ترسیم می‌کند. آب و هوای نامناسب، خشکسالی و طوفان در سال جاری بسیاری از محصولات کشاورزی در جهان را از بین برد و نتیجه آن افزایش شدید قیمت کاکائو و قهوه بود ولی کشورهای تولیدکننده برنج از نظر آب و هوا در شرایط مساعدی قرار داشتند و نتیجه این اتفاق ریزش ۱۰ درصدی قیمت برنج در یک هفته بود.

شدیدترین ریزش قیمت برنج در ۱۵ سال گذشته / آیا قیمت برنج در بازار داخلی ارزان می‌شود؟

بلومبرگ در گزارشی از احتمال ریزش بیشتر قیمت رنج در هفته‌های پیش رو نوشت. انتظار می‌رود قیمت هر تن برنج تا پایان سال ۲۰۲۴ به کمتر از ۴۰۰ دلار برسد. گزارش‌های میدانی از ثبات یا کاهش قیمت انواع برنج در بازار داخلی طی هفته‌های گذشته حکایت دارد. فروشگاه‌داران از عرضه بالا در بازار برنج خبر می‌دهند و معتقدند حجم عرضه اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد.

در جریان آخرین روز معاملات هفته گذشته قیمت برنج فجر سوزنی معطر از کیلویی ۹۷۰۰۰ تومان، برنج طارم هاشمی ممتاز از کیلویی ۱۰۵۰۰۰ تومان، برنج بینام کشت اول ممتاز از کیلویی ۸۸۰۰۰ تومان، برنج نیم دانه کشت دوم از کیلویی ۶۸۰۰۰ تومان، برنج عنبربو از کیلویی ۵۳۰۰۰ و انواع برنج لنجان از کیلویی ۷۲,۰۰۰ تومان به فروش رسیدند. در بازار برنج‌های وارداتی نیز قیمت برنج ۱۱۲۱ کمتر از کیلویی ۶۵,۰۰۰ تومان است. انواع مختلفی از برنج‌های تایلندی نیز با قیمتی کمتر از کیلویی ۵۰,۰۰۰ تومان به فروش می‌رسند.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تأمین کنندگان و واردکنندگان برنج درباره مصرف برنج در کشور به خبرنگار ایراسین گفت: تجربه ده ساله نشان می‌دهد برنج مورد نیاز در کشور ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن است. البته در پنج ماه نخست سال جاری ۱۵۰ هزار تن برنج کم‌تر مصرف شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد سال ۲۰۲۳ وقتی قیمت برنج در بازارهای جهانی اوج گرفت در بازار داخلی نیز اندکی افزایش یافت ولی در ماه‌های گذشته همزمان با کاهش قیمت برنج در بازارهای جهانی، مصرف برنج در داخل کاهش پیدا کرد تا شرایط برای کاهش بیشتر قیمت در بازارهای داخلی فراهم شود. یکی از فروشندگان بزرگ برنج در بازار اصفهان دراین‌باره گفت: اثر کاهش قیمت برنج در بازار جهانی چند ماه بعد در بازار داخلی اثرگذار است ولی بعید است قیمت برنج بیش از ۵ درصد کاهش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =