تاراز

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز گفت: بومی‌سازی سینک رول خط گالوانیزه صرفه‌جویی چشمگیر در فولاد تاراز را بر عهده داشت.

به گزارش ایراسین، حمیدرضا رضاپور مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز اظهار کرد: شرکت فولاد تاراز به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ آتیه‌فولاد در سال ۱۴۰۳ موفق به ثبت رکورد جدیدی در زمینه افزایش عمر سینک رول گالوانیزه شد.

وی ادامه داد: تجهیز سینک رول در پاتیل مذاب خط گالوانیزه استفاده می‌شود و دارای سه عدد غلتک غوظه ور در مذاب روی است که در مجموع، وظیفۀ هدایت ورق گالوانیزه از داخل پاتیل به سمت بیرون آن را برعهده دارد.

رضاپور با بیان اینکه پوشش‌دادن ورق گالوانیزه با فلز روی، باعث محافظت فلز مبنا در برابر خوردگی می‌شود و درصورتی که ورق گالوانیزه پوشش داده نشود، به سرعت اکسید شده و از بین می‌رود، اذعان کرد: باید توجه داشت که این تجهیز از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه لرزش آن موجب کاهش کیفیت محصول و کاهش عمر کاری سینک رول خواهد شد؛ به همین دلیل است که این تجهیز قیمت بسیار بالایی دارد و در حال حاضر، هر بار تعویض آن هزینه ۹۵۰ میلیون تومانی را به تولیدکننده تحمیل می‌کند.

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز درخصوص رکورد ثبت شده این شرکت در زمینۀ طول عمر سینک رول بیان داشت: بیشترین طول عمر ثبت شده برای سینک رول در فولاد تاراز در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ و به میزان ۲۲ هزارتن تولید ورق بود که این عدد درشهریور ۱۴۰۳ به مقدار ۲۷,۷۵۰ تن رسید.

وی با بیان اینکه کیفیت این غلتک و متعلقات آن، تعیین‌کننده عمر و مدت زمانی است که بتوان از آن داخل مذاب روی استفاده کرد، عنوان کرد: سینک رول به دلیل مجاورت با ماده مذابی که دارای خاصیت خورندگی است و همچنین به دلیل تنش‌هایی که به واسطه حرکت و کشش ورق‌ها به آن وارد می‌شود و نیز به‌علت دمای بالای مادۀ مذاب که بالغ بر ۴۶۰ درجۀ سانتی‌گراد است، به تدریج مستهلک شده و بایستی تعویض شود.

رضاپور اضافه کرد: از آن‌جا که سینک رول‌ها در میان ماده مذاب غلتان هستند و در چنین شرایطی، امکان استفاده از بلبیرینگ میسر نیست، دارای تعدادی بوش از جنس فولاد ضدزنگ ۳۱۶ با پوششی خاص هستند.

مدیر تولید و تعمیرات فولاد تاراز با تشریح ابتکار این شرکت برای افزایش عمر سینک رول ابراز کرد: با تغییر طراحی بوش‌ها و شیارهای سطح غلتک و نیز مهندسی ساخت آن موفق به کاهش ارتعاشات مجموعه و در نتیجه کاهش لرزش و خوردگی رول سینک شدیم و در نتیجۀ این اتفاق، میزان تولید با سینک رول افزایش یافت.

وی متذکر شد: از ابتدای راه‌اندازی خط تولید در فولاد تاراز، یعنی حدود ۹ سال پیش تاکنون، همواره شاهد بهبود و افزایش میزان تولید با سینک رول بوده‌ایم و در این مسیر، از ۸ هزار تن به ۲۷,۷۵۰ تن رسیده‌ایم.

رضاپور با اشاره به اینکه در حال حاضر رکورد شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه در کشور در زمینه عمر سینک رول معمولاً بین ۱۶ تا ۱۸ هزار تن است، تصریح کرد: در تابستان سال جاری، با قطعی مکرر برق مواجه بودیم که منجر به توقف و شروع دوبارۀ فعالیت خط تولید شد که همین مسئله، بر روی عمر سینک رول‌ها تأثیر منفی داشته است؛ اما با اقدامات اصلاحی توسط متخصصان فولاد تاراز بر روی سینک رول موفق شدیم عمر این تجهیز از یک ماه به دو ماه افزایش دهیم.

مدیر تولید و تعمیرات فولاد تاراز با بیان اینکه بهینه‌سازی و اصلاحات روی غلتک در داخل کشور انجام شده و با بومی‌سازی موفق به دست‌یابی به این سطح از کیفیت شده‌ایم، ابراز داشت: کارکنان بخش‌های تولید و واحد فنی مهندسی شرکت فولاد تاراز، ایده‌پردازی و طراحی این اصلاحات را برعهده داشته‌اند.

وی بهینه‌سازی غلتک و نوع عملکرد آن را تعیین‌کننده کیفیت محصول دانست و گفت: با تأمین ورق خام این غلتک از خارج از کشور، امکان ساخت کامل آن درداخل نیز وجود دارد.

رضاپور اذعان کرد: عمر غلتک‌های ساخته‌شده بستگی به مهندسی ساخت، کیفیت بوش‌های غلتک، نوع و دقت اعمال پوشش خاص روی سطح بوش‌ها و کیفیت و شکل هندسی شیارهای روی غلتک دارد و همچنین صحیح‌بودن بهره‌برداری از غلتک نیز مهم است که این پارامترها در شرکت فولاد تاراز به‌طور صحیح انجام شده و نتایج فوق را به ارمغان آورده است.

مدیر تولید و تعمیرات شرکت فولاد تاراز خاطرنشان کرد: هر اندازه میزان کیفیت و طول عمر سینک‌رول افزایش پیدا کند، در بهره‌وری تولید و همچنین کاهش هزینه‌ها تأثیر مثبت خواهد داشت؛ چراکه این امر باعث کاهش توقف خط و نیز ارتقای کیفیت محصول می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =