کنسانتره سنگ آهن

افت شدید تقاضا در بازار سنگ‌آهن با روند کاهشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی همراه بود. با این حال آخرین صورت مالی بعضی از تولیدکنندگان داخلی نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن در شهریورماه بالاتر از میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۳ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قصه پر غصه بازار سنگ‌آهن با آخرین روزهای ماه سپتامبر به پایان زیبایی نزدیک شد، بازار سنگ‌آهن در سال ۲۰۲۴ نوسانات کم‌سابقه‌ای را تجربه کرد. قیمت سنگ‌آهن در نخستین روز معاملاتی سال ۲۰۲۴ به سقف ۱۴۳ دلار در هر تن رسید و سپس تا کانال ۹۰ دلار ریزشی شد. قیمت‌ها در یک دوره کوتاه مجدد رشد کرد ولی ضعف شدید تقاضا در بازار محصولات فولادی و تولیدات پایین‌تر از برنامه، سنگ‌آهن را تا کف کانال ۹۰ دلار کاهشی کرد.

چشم‌انداز ضعیف قیمت‌ها در بازار سنگ آهن از احتمال سقوط به کانال‌های پایین‌تر خبر می‌داد در حالی که تولیدکنندگان سنگ‌آهن از قیمت‌ها رضایت نداشتند زیرا صورت مالی آنها از افت شدید درآمد خبر می‌داد، در مقابل آخرین درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ آهن در آخرین صورت‌های مالی افزایش یافته است. این تولیدکنندگان در شهریورماه یعنی زمانی که سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به کف ۹۰ دلاری برای هر تن رسیده بود، درآمد بالاتری نسبت به میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۳ و میانگین ۲ سال گذشته کسب کردند. روند درآمدی سه تولیدکننده بزرگ داخلی به قرار نمودار زیر است:

رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی سنگ‌آهن با وجود رکود در بازارهای جهانی

درآمد شهریور ماه کچاد و کگل بالاتر از میانگین ماهانه در سال ۱۴۰۳ بود. درآمد شهریورماه کگل نسبت به میانگین ماهانه ۳۷ درصد بالاتر است، این عدد برای کچاد به ۲۴ درصد می‌رسد. در مقابل کگهر در شهریورماه درآمد پایین‌تری نسبت به میانگین سالانه داشت. مجموع درآمد کگهر در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ به عدد ۲۲,۱۴۹ میلیارد تومان رسید، این درآمد نسبت به ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۸ درصد کاهش یافته است. میانگین درآمد ماهانه کگهر در سال ۱۴۰۳ نیز ۲.۳ درصد کمتر بود.

کچاد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ به مجموع درآمد ۲۴۶۲۰ میلیارد تومانی رسید، این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است. میانگین درآمد ماهانه کچاد در سال جاری نیز مانند کگهر کمتر از سال گذشته است ولی در درآمد در شهریورماه جهش بالایی به ثبت رساند. کگل در مقایسه با کچاد و کگهر از نظر درآمد شرایط به مراتب بهتری دارد. میانگین درآمد ماهانه کگل نسبت به دو سال گذشته روند صعودی دارد و درآمد این تولیدکننده در ۶ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافت. کگل در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ به مجموع درآمد ۳۶۶۱۴ میلیارد تومانی رسید. در انتهای شهریورماه بسته حمایتی جدید دولت چین منجر به رشد تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی شد. انتظار می‌رود در صورت ادامه روند صعودی سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و بهبود تقاضا در زنجیره فولاد، درآمد تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیز در ۳ ماه پایانی ۲۰۲۴ و به دنبال آن ۳ ماه سوم سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =