سخنگوی صنعت آب کشور

سخنگوی صنعت آب گفت: هدف‌گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۴، بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب از حجم برداشت آب از منابع زیرزمینی با انسداد بخشی از چاه‌های غیرمجاز کاسته شود.

به گزارش ایراسین، سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: ۹۰۰ هزار چاه در کشور داریم که نیمی از آن‌ها غیرمجازند، این درحالی است که تا امروز ۱۳۰ هزار چاه غیرمجاز مسدود شده‌اند.

فیروز قاسم زاده افزود: هدف‌گذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۴، بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب از حجم برداشت آب از منابع زیرزمینی با انسداد بخشی از چاه‌های غیرمجاز کاسته شود.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: از مجموع حدود ۴۵۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز، ۱۱۰ هزار چاه شناسایی شده‌اند که ۹۰ درصد برداشت آب از منابع زیرزمینی توسط چاه‌های غیرمجاز از این چاه‌هاست.

وی افزود: همچنین با مدیریت توأمان آب، مقرر شده در بخش کشاورزی نیز ۶ میلیارد مترمکعب از برداشت آب زیرزمینی کاسته شود، البته چشم‌انداز این برنامه دو ساله نیست.

سخنگوی صنعت آب از افزایش سالانه کسری مخازن زیرزمینی آب کشور به میزان حدودی ۵ میلیارد مترمکعب خبر داد و گفت: به طور متوسط در ۳۰ سال اخیر، ۴۰ سانتیمتر در سال تراز آب آبخوان‌های کشور کاهش داشته و در برخی نقاط کشور حتی تا ۲ متر هم افت تراز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: تراز فعلی دریاچه ارومیه، ۱۲۷۰.۱ متر است که نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشدی ۳۰ سانتی‌متری داشته است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بارگذاری بیش از حد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از مشکلات اصلی این دریاچه است و درواقع تعداد قابل توجهی چاه که در اطراف دریاچه ارومیه و این حوضه حفاری شده، مشکل اصلی است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص دریافت حق آبه ایران در هیرمند گفت: در سال آبی گذشته فقط ۳۰۰ میلیون مترمکعب از حق آبه هیرمند را دریافت کردیم که البته نسبت به سال‌های قبل، وضعیت بهتری بود اما دریافت نیمی از حق آبه هم محقق نشد.

وی افزود: امسال بر اساس بررسی‌های مراکز بین‌المللی، سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب وزارت نیرو، پاییز هم از نظر میزان بارش‌ها وضعیت خوبی ندارد و هم در کنار کم‌بارشی، با افزایش متوسط دما در پاییز مواجهه‌ایم؛ یعنی هم در پاییز امسال کاهش تولید آب داریم و هم با افزایش تبخیر ناشی از دمای بیشتر، آب بیشتری از دسترس ما خارج خواهد شد.

قاسم‌زاده در پاسخ به‌سوالی مبنی بر جزئیات افزایش تعرفه آب در سال جاری گفت: افزایش تعرفه آب فقط برای مشترکان پرمصرف بوده که این مشترکان، بیشتر به کاهش مصرف و پیوستن به جمع مشترکان خوش مصرف ترغیب شوند؛ اما در سال جاری هیچ افزایش تعرفه‌ای برای مشترکان کم مصرف و خوش مصرف آب نخواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =