آهن آلات

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات برای هفته سوم مهرماه نیز ادامه داشت. فعالان بازار گزارش می‌دهند با وجود همبستگی مثبت نرخ ارز در بازار غیررسمی با قیمت آهن‌آلات ولی میلگرد و تیرآهن به جای رشد قیمت، حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، تقاضا برای آهن‌آلات در هفته سوم مهرماه کاهش پیدا کرد و نتیجه آن افت قیمت‌ها در این بازار بر خلاف افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی بود. به طور معمول قیمت دلار در بازار غیررسمی با قیمت آهن‌آلات در بازار آزاد همبستگی مستقیم دارد ولی هفته گذشته با افزایش قیمت دلار نیمایی و دلار غیر رسمی، قیمت آهن‌آلات نزولی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در بازارهای جهانی نیز طی هفته گذشته تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه میلگرد کاهش پیدا کرد.

در بازار داخلی قیمت میلگرد طی چند مرحله کاهش پیدا کرد. میلگرد ۱۰ میانه طی ۳ روز متوالی از کیلویی ۲۷,۲۰۰ تومان به ۲۶,۸۰۰ تومان رسید، میلگرد ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان از کیلویی ۲۷,۷۵۰ تومان تا ۲۷,۳۰۰ تومان عقب نشینی کرد و میلگرد ۱۶ ظفر بناب از کیلویی ۲۶,۸۵۰ تومان تا ۲۶,۰۰۰ تومان ریزشی شد. کاهش قیمت میلگرد تعدادی از فروشندگان بیشتر و تعدادی از آنها کمتر بود. محصولات بعضی از تولیدکنندگان مانند میلگرد ابهر نیز در معاملات هفته گذشته ثابت بود. البته باید در نظر داشت قیمت میلگرد سالانه در نیمه دوم مهرماه روند نزولی پیدا می‌کند. سال گذشته نیز در این بازه زمانی روند کاهشی قیمت میلگرد در بازارهای داخلی آغاز شد. کاهش قیمت میلگرد همراه با تیرآهن از نیمه دوم مهرماه در بازار آزاد آهن‌آلات طی سال‌های گذشته نیز تکرار شده است.

هفته سوم مهرماه قیمت تیرآهن تولیدی بسیاری از تولیدکنندگان در بازار داخلی نزولی بود. قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴ ذوب‌آهن از ۴ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عقب نشینی کرد. در معاملات کیلویی نیز قیمت‌ها به کانال ۲۶,۰۰۰ تومان سقوط کرد. اگرچه هنوز تیرآهن بعضی از تولیدکنندگان با قیمتی بالاتر از کیلویی ۲۹,۰۰۰ تومان نیز عرضه می‌شود ولی در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت کیلویی تیرآهن به کانال ۲۶,۰۰۰ تومان برگشت. در مقابل قیمت‌ها در بازار نبشی و پروفیل ثابت بود.

نوسانات در بازار نبشی و پروفیل از اواسط شهریورماه کاهش یافت. در بازار پروفیل کف قیمت‌ها در کانال ۳۳,۰۰۰ تومان قرار دارد و محصول بسیاری از تولیدکنندگان با قیمت کیلویی ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان به فروش می‌رسید، در بازار نبشی کف قیمت‌ها در کانال ۲۵,۰۰۰ تومان برای هر کیلوگرم قرار دارد ولی قیمت نبشی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی بین کیلویی ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است. فعالان بازار آهن‌آلات انتظار دارند روند ثبات قیمت نبشی و پروفیل ادامه داشته باشد ولی در بازار میلگرد و تیرآهن قیمت‌ها همچنان بر مدار نزول باشند. با این وجود قیمت میلگرد و تیرآهن در مقایسه با نرخ دلار در سطح پایینی ارزیابی می‌شود، به بیان دیگر در زمان دلار ۴۷ هزار تومانی قیمت میلگرد و تیرآهن به کانال کیلویی ۳۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. اکنون برخی از منابع نرخ غیررسمی دلار را در کانال ۶۴ هزار تومان اعلام می‌کنند ولی میلگرد و تیرآهن کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان را از دست داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =