خودرو

قیمت انواع خودرو در بازار آزاد طی هفته گذشته کاهشی بود. فعالان بازار معتقدند تقاضا در سطح پایینی قرار دارد ولی فروشندگان نیز به ندرت قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش می‌دهند. با این حال قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در هفته‌های گذشته بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان عقب نشینی کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار داخلی خودرو برخلاف نرخ ارز در بازار غیررسمی در حال کاهش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با آغاز مهرماه قیمت خودرو در بازار آزاد کاهشی بود. اگرچه این کاهش با شیب کم در جریان است ولی قیمت بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی کاهش پیدا کرد.

روند نزولی قیمت خودرو برای محصولات مونتاژی چینی بیشتر از سایر اتومبیل‌های موجود در بازار است. آگهی‌های ثبت شده در پلت‌فرم‌های آنلاین نشان می‌دهد امروز تعدادی از خودروهای چینی مونتاژی در بازار آزاد قیمت پایین‌تری از نمایندگی دارند. نسخه صفر کیلومتر بسیاری از محصولات مدیران خودرو در بازار آزاد تا ۱۰ درصد قیمت کمتری نسبت به نمایندگی به فروش می‌رسند. این شکاف قیمتی برای محصولاتی مانند دیگنیتی و لاماری وجود ندارد.

در جریان معاملات بازار خودرو طی هفته سوم مهرماه قیمت دیگنیتی پرایم به ۱ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان رسید، این خودرو در نمایندگی حدود ۱ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قیمت دارد در مقابل ایکس ۳۳ کراس (اتوماتیک) با قیمتی حدود ۱ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان در نمایندگی عرضه می‌شود ولی در بازار آزاد با قیمت ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون تومان نیز برای فروش آگهی شده است. در بازار خودروهای داخلی همچنان شکاف قیمتی زیادی بین قیمت نمایندگی با بازار آزاد وجود دارد و این شکاف قیمتی برای محصولات ایران خودرو بیشتر است.

دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت نمایندگی ۷۰۰ میلیون تومان در جریان معاملات پنج‌شنبه با قیمت ۱ میلیارد تومان معامله شد. این خودرو در هفته پایانی شهریورماه تا ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان نیز خرید و فروش می‌شد. قیمت پژو ۲۰۷ پانورما و اتوماتیک نیز به ۹۹۳ میلیون تومان رسید. آخرین قیمت رسمی این خودرو در نمایندگی ۶۱۰ میلیون تومان است. بررسی‌ها از شکاف قیمتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی قیمت محصولات ایران خودرو طی هفته سوم مهرماه حکایت می‌کند. این شکاف برای محصولاتی مانند هایما تا ۵۰۰ میلیون تومان نیز افزایش پیدا می‌کند. قیمت هایما اس ۷ در بازار آزاد با کاهش ۳۰ میلیون تومانی به ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان رسید. قیمت نمایندگی این خودرو کمتر از ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

شکاف قیمتی بازار آزاد و قیمت نمایندگی در محصولات سایپا به مراتب کمتر است. در جریان معاملات هفته سوم مهرماه ساینا اس با قیمتی کمتر از ۴۲۰ میلیون تومان معامله شد، قیمت نمایندگی این خودرو ۳۴۵ میلیون تومان است. قیمت خودروی ساینا اس در بازار آزاد طی ۳ هفته اخیر ۲۵ میلیون تومان کاهش یافته است. اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد برای مدل‌های مختلف کوییک به بیش از ۸۰ میلیون تومان می‌رسد. برای مثال کوییک اس ۲۹۹ میلیون تومانی، در بازار آزاد با قیمت ۴۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود. این اختلاف قیمت برای خودروهایی مانند شاهین بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

فعالان بازار عقیده دارند کاهش شدید تقاضا در هفته‌های گذشته منجر به افت چند درصدی قیمت خودرو شد ولی اکنون با وجود سطح پایین تقاضا، بسیاری از فروشندگان تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ها ندارند. بازار خودرو به طور سنتی در نیمه دوم هر سال و با آغاز نیمه سرد سال وارد رکود فصلی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =