جرثقیل

مدیر ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه گفت: هم‌زمان با نوسازی خط تاندم‌میل ناحیه نورد سرد که در ماه‌های شهریور و مهر انجام شد، عملیات نوسازی و بهسازی تعدادی از جرثقیل‌ها، ریل‌ها و سازه‌های مربوط به آن‌ها، با موفقیت و بدون حادثه به اتمام رسید.

به گزارش ایراسین، بهزاد بهادرانی اظهار کرد: بسیاری از جرثقیل‌های این ناحیه، مانند جرثقیل‌های ورودی و خروجی خطوط تاندم‌میل و باکس‌آنیلینگ، به‌دلیل تداوم تولید، در شرایط عادی امکان توقف طولانی و بهسازی ندارد؛ ازاین‌رو توقف دوهفته‌ای تاندم‌میل و پنج‌روزه باکس‌آنیلینگ را برای بهینه‌سازی و رفع برخی مشکلات عمده تعدادی از جرثقیل‌ها و سالن‌های مربوط به آن غنیمت دانستیم و برای بهینه‌سازی و نوسازی آن‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دادیم.

سید محمدحسن امامی، رئیس تعمیرات مرکزی نورد سرد فولاد مبارکه در این زمینه گفت: به‌محض قطعی شدن زمان توقف تاندم‌میل از اسفندماه ۱۴۰۲ جلسات فشرده‌ای بین واحد تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد، شرکت بهسازان، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و ایمنی فنی برگزار شد و فهرست فعالیت‌های بهینه‌سازی آماده شد. پس از تهیه فهرست فعالیت‌ها، جلسات فشرده و پیچیده‌ای با سایر خطوط تولید ناحیه نورد سرد برای هماهنگی برنامه توقف جرثقیل‌ها برگزار و برنامه زمان‌بندی توقف هر جرثقیل مشخص شد.

محمد دهقانی، سرپرست تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده خطوط فولاد مبارکه نیز در این ارتباط اظهار کرد: فعالیت‌های انجام‌شده در این توقف به‌صورت کلی شامل تعویض تابلوهای برق، تعویض و اصلاح ریل‌های فرسوده، جوشکاری و اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل‌ها، تعریض راهروهای باریک دسترسی به جرثقیل‌ها، اصلاح سبد کفشک، تعویض و اصلاح شین، اصلاح اساسی درام و گیربکس قلاب، تعمیر اساسی هوک، تعویض چرخ، جوشکاری و اصلاح سازه پل و تعمیرات تابلوهای تغذیه AT جرثقیل‌ها بوده است.

همچنین اکبر شفیعی، کارشناس برق جرثقیل‌های نورد سرد فولاد مبارکه در این ارتباط تصریح کرد: در جریان اجرای این پروژه بهینه‌سازی، تابلوهای برق و کنترل فرسوده ۳ جرثقیل اصلی و پرکار نورد سرد در خطوط تاندم و باکس‌آنیلینگ با عمر ۳۰ سال که باعث توقفات مکرر می‌گردید با همکاری واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، شرکت احیا فرایند و آلفا برق به‌طور کامل تعویض شد. همچنین بخشی از شین‌های فرسوده جرثقیل‌های سالن باکس‌آنیلینگ توسط شرکت بهسازان تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد تعویض و اصلاح شد.

مهدی فروغی، کارشناس مکانیک ناظر جرثقیل‌های نورد سرد فولاد مبارکه نیز در این زمینه ابراز کرد: با توجه به توقف هم‌زمان واحدهای تاندم‌میل و باکس‌آنیلینگ و فراهم شدن شرایط اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل انبار بین تاندم و باکس، بررسی‌های دقیقی با همکاری تیم بازرسی فنی سازه و بازرسی فنی خوردگی انجام شد و ۷۰ ترک اصلی سازه این سالن با عمر کاری ۳۰ سال مشخص شد و با توجه به درگیری پرسنل تاندم در شات‌دان تاندم و دستور مدیریت ناحیه، واحد جرثقیل‌های نورد سرد جهت اصلاح این ترک‌ها همکاری کرد.

وی گفت: در این تعمیرات حدود ۲۰ ترک روی سازه بحرانی تشخیص داده شد که با توجه به زمان شات‌دان، این ترک‌ها به‌طور کامل جوشکاری و اصلاح گردید. همچنین تعریض راهروهای دسترسی به جرثقیل‌های ناحیه ازجمله پروژه‌هایی بود که در این زمان انجام شد و ایمنی و سرعت کار تعمیراتی جرثقیل‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش داد.

یوسف افخم نیا، کارشناس مکانیک جرثقیل‌های نورد سرد فولاد مبارکه نیز افزود: در این بازه زمانی ریل‌های سالن ورودی تاندم‌میل به‌دلیل شکستگی‌های زیاد، اصلاح و تعویض گردید. همچنین تعمیرات اساسی مکانیکی روی درام و گیربکس جرثقیل‌های ۲ و ۵ در ورودی تاندم و کارگاه غلتک انجام شد.

ایوب رزاقی، تکنسین برنامه‌ریزی دفتر فنی تعمیرات نورد سرد فولاد مبارکه تصریح کرد: در خصوص برنامه‌ریزی فعالیت‌های صورت‌گرفته بر روی جرثقیل‌ها باید گفت بیش از ۵۰ جلسه با گروه‌های مختلف در بازه شش‌ماهه قبل از شات‌دان برنامه‌ریزی و برگزار گردید و برای توقف جرثقیل‌ها طوری برنامه‌ریزی شد که اولاً سایر خطوط تولید نورد سرد بتوانند به تولید خود ادامه دهند و ثانیاً کمترین تداخل کاری بین گروه‌های مختلف کاری به وجود آید. در نهایت فعالیت بهینه‌سازی جرثقیل‌ها با بیش از ۸ هزار نفر ساعت و طبق برنامه مشخص‌شده به‌طور کامل انجام شد.

سید محمدحسن امامی، رئیس تعمیرات مرکزی نورد سرد، در پایان از همه معاونان، مدیران، رؤسا، سرپرستان، کارشناسان، تکنسین‌ها و تعمیرکاران بخش‌های مختلف فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری که با همدلی وصف‌ناپذیر در تحقق چنین پروژه سنگینی همکاری کردند، قدردانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =