• ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
  • کد خبر: 62589
  • readingTime: ۲ دقیقه
لیتیوم

جدیدترین پیش‌بینی‌ها از انفجار قیمت لیتیوم از سال ۲۰۲۷ و رشد ۲.۶برابری تقاضای جهانی برای این فلز معدنی در هفت سال آینده حکایت می‌کند. شرکت معدنی ساوانا به عنوان پیشرو در تولید لیتیوم در اروپا نیز با درنظر گرفتن این موضوع درصدد تولید سالانه لیتیوم برای نیم میلیون باتری EV است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت لیتیوم به عنوان فلز معدنی پرکاربرد در تولید باتری لوازم برقی و خودروهای الکتریکی در طول یک سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افت پیدا کرد که علت اصلی این موضوع به تولید بیش از حد لیتیوم در چین و کاهش تقاضا از سوی صنعت وسایل نقلیه الکتریکی در سال میلادی جاری بازمی‌گردد. ریزش بهای لیتیوم در سال ۲۰۲۴ منجر به تعلیق فعالیت شمار زیادی از شرکت‌های معدنی فعال در این حوزه در سراسر جهان شده است. در مقابل جدیدترین پیش‌بینی‌ها از انفجار قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۷ حکایت می‌کند. بر این اساس امانوئل پروئنسا (Emanuel Proenca)، مدیر عامل شرکت ساوانا (Savannah) طی نشست خبری در هفته گذشته از افزایش چند برابری قیمت لیتیوم از سال ۲۰۲۷ خبر داد و به دنبال این موضوع شرکت ساوانا میزان تولید لیتیوم خود را افزایش می‌دهد. در واقع شرکت معدنی ساوانا پیشرو در تولید لیتیوم در اروپا به شمار می‌رود که حجم بالایی از مواد خام لیتیوم در اروپا را در اختیار دارد. از این رو تصمیم مدیرعامل این شرکت معدنی بزرگ جهت بالا بردن میزان تولید لیتیوم بر عملکرد سایر شرکت‌های معدنی در سراسر جهان نیز تأثیرگذار خواهد بود. طبق توضیحات مدیرعامل شرکت ساوانا بازار لیتیوم در شرایط فعلی با مازاد عرضه روبه‌رو است ولی انتظار می‌رود این بازار از سال ۲۰۲۷ به بعد دچار کسری چشمگیری شود، به عبارتی تقاضای جهانی لیتیوم در هفت سال آینده ۲.۶ برابر افزایش می‌یابد و تأمین منابع لیتیوم بسیار دشوار خواهد شد. شرکت ساوانا نیز با در نظر گرفتن این موضوع میزان تولید لیتیوم خود را در شرایط فعلی افزایش می‌دهد ولی به جای عرضه تولیدات خود به بازار جهانی به ذخیره آن‌ها با هدف فروش و کسب سود بیشتر از سال ۲۰۲۷ می‌پردازد.

احداث چهار معدن روباز لیتیومی توسط شرکت ساوانا

شرکت ساوانا تاکنون به موفقیت‌های بسیاری در زمینه تولید لیتیوم در اروپا دست یافته است و تأثیر بسزایی در کاهش وابستگی اروپا به واردات لیتیوم از چین داشته است. مسئولین این شرکت درصدد راه‌اندازی پروژه باروسو (Barroso) با هدف افزایش تولید و ذخیره لیتیوم برای سال ۲۰۲۷ هستند. جزئیات این پروژه نشان می‌دهد شرکت ساوانا برنامه احداث چهار معدن روباز در منطقه باروسو شمالی را دارد تا هر ساله لیتیوم کافی برای حدود نیم میلیون باتری EV را استخراج و به بازار عرضه کند. همچنین مشارکت‌هایی بین شرکت ساوانا و شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی ریوتینتو (Rio Tinto) صورت گرفته است تا تولید لیتیوم در اروپا تا سال ۲۰۲۷ افزایش قبل توجهی پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =