• ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
  • کد خبر: 60997
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن لیتیوم

قیمت‌ لیتیوم از اواخر سال ۲۰۲۲ تا به امروز حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است و این ریزش قیمت‌ها تعطیلی معادن و تاخیر در پروژه‌های بهره‌برداری از معادن لیتیوم در سراسر جهان را به دنبال دارد که در آخرین اقدام چینی‌ها طی حرکتی غیرمنتظره یکی از بزرگ‌ترین معادن لیتیوم خود را تعطیل کردند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از بزرگ‌ترین معادن لیتیوم در چین تعطیل شد. شرکت (CATL Contemporary Amperex Technology) بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های لیتیومی در جهان به شمار می‌رود که یکی از بزرگ‌ترین معادن لیتیوم خود را در استان جیانگشی در جنوب شرقی چین را در یک اقدام غیر منتظره تعطیل کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت لیتیوم از اواخر سال ۲۰۲۲ تا به امروز حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است و این ریزش قیمت‌ها تعطیلی معادن و تأخیر در پروژه‌های بهره‌برداری از معادن لیتیوم در سراسر جهان را به دنبال دارد که در آخرین اقدام چینی‌ها عملیات استخراج و بهره‌برداری از برجسته‌ترین معادن لیتیوم خود را برای مدتی به حالت تعلیق درآوردند. تحلیل‌گران حوزه معادن معتقدند تعطیلی معدن شرکت CATL غیرمنتظره بود چرا که تصور می‌شد این معدن در انتهای لیست تعطیلی معادن لیتیوم در جهان جای داشته باشد و چینی‌ها با این حرکت خود تولیدکنندگان لیتیوم در سراسر جهان را حیرت‌زده کردند.

شوک تعطیلی معدن CATL به بازار جهانی لیتیوم

گزارش‌ها از عرضه حدود پنج تا شش درصد لیتیوم تولیدی در سطح جهان توسط معدن شرکت CATL حکایت می‌کند که تعطیلی این معدن و کاهش عرضه لیتیوم منجر به افزایش ارزش سهام شرکت‌های لیتیوم در سراسر نقاط جهان شد. بر این اساس قیمت سهام استخراج‌کنندگان لیتیوم از استرالیا تا آمریکای جنوبی طی روزهای اخیر پس از انتشار خبر تعطیلی معدن بزرگ چین افزایش چشمگیری یافت. همچنین بهای این فلز در معاملات آتی چین بالا رفت، به طوری که قیمت لیتیوم در معاملات آتی بورس گوانگژو (Guangzhou) در ۱۲ سپتامبر نزدیک به ۹ درصد رشد داشت. کارشناسان نیز مدعی‌اند تعطیلی معدن شرکت CATL باعث تقویت تقاضای پایین دستی خواهد شد و امکان افزایش قیمت لیتیوم تا ۲۵ درصد طی سه ماه آینده وجود دارد.

تعطیلی معادن لیتیوم مسکن موقتی

اگرچه تعطیلی تعداد زیادی از معادن لیتیوم در جهان سبب ریزش قیمت این فلز شده است. ولی کارشناسان عقیده دارند روند ریزشی لیتیوم موقتی بوده و تعطیلی معادن مانند یک مسکن فقط در کوتاه مدت بازار را وارد فاز کاهشی می‌کند. طبق آمار منتشر شده حجم استخراج و تولید لیتیوم از سال ۲۰۲۰ تاکنون در جهان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، به نحوی که بازار جهانی لیتیوم تا سال ۲۰۲۷ باوجود تعطیلی معادن با مازاد عرضه مواجه خواهد بود و به دنبال این موضوع روند کاهشی قیمت این فلز ادامه پیدا می‌کند. طبق گفته تحلیل‌گران مؤسسه UBS نیز حرکت اخیر چین بسیار مثبت بود ولی برای حل مازاد عرضه لیتیوم باید تصمیمات جدی طی سال ۲۰۲۵ اتخاذ و اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =