عسگری

نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری اصفهان گفت: عوامل متعددی از جمله تکنولوژی‌های پیشرفته و خطوط تولید، مدیریت منابع آب و انرژی و اقدامات نوین مسئولیت اجتماعی، فولاد مبارکه را به یک مقصد مناسب برای گردشگری صنعتی تبدیل کرده است که خودکفایی در تولید از مهم‌ترین شاخص‌ها و برگ برنده فولاد مبارکه برای جذب گردشگر است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، از قرن هفدهم که جهان صنعت شکل و شمایل متفاوتی به خود گرفت، گردشگری صنعتی در جوار آن متولد شد. پدیده‌ای که امروزه بسیار بیش از گذشته مورد توجه است و ارزش اقتصادی بالایی دارد. در مبحث گردشگری صنعتی، گردشگر برای دیدار از یک مجموعه صنعتی یا مرتبط با صنعت سفر می‌کند. ساز و برگ صنعت پس از انقلاب صنعتی بقدری متنوع و بزرگ است که همواره علاقه‌مندان این حوزه را به خود جذب می‌کند.

در واقع گردشگری صنعتی با هدف دیدار از فرایند تولید یک محصول یا آشنایی با عملکرد دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی انجام می‌شود. جدای از جنبه‌های آموزشی و مطالعات شغلی و حرفه‌ای، این شاخه از گردشگری برای علاقه‌مندان به کسب تجربه‌های تکرار نشدنی نیز منجر می‌شود.

در این میان استان اصفهان و کلان‌شهر اصفهان به عنوان قطب صنعتی ایران با برخورداری از جاذبه‌های صنعتی بسیاری مثل پالایشگاه نفت، شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، شرکت شهرک‌های صنعتی، سیمان سپاهان و … می‌توان به قطب گردشگری صنعتی تبدیل شود که هرکدام برای گردشگران حرف‌های ناگفته بسیاری دارند.

شرکت فولاد مبارکه یکی از مراکز صنعتی شاخص در اصفهان است که به دلیل ویژگی‌های خاص تکنولوژیکی و محیط‌زیستی خود، قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری صنعتی را دارد و به عنوان یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین صنایع فولادسازی در خاورمیانه شناخته می‌شود. گردشگران صنعتی معمولاً علاقه‌مند به دیدار از صنایع بزرگ و تأثیرگذار هستند که فولاد مبارکه به‌طور قابل توجهی در این دسته قرار می‌گیرد.

حال برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی را با علیرضا عسکری کارشناس روابط عمومی فولاد و نایب رئیس انجمن صنفی و حرفه‌ای راهنمایان گردشگری استان اصفهان انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید؛

با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی اصفهان کدامیک از مراکز صنعتی استان قابلیت جذب گردشگر بیشتری دارد؟

باید این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که شاخص جهانی صنعتی بودن یک کشور می‌تواند مقوله صنعت فولاد و میزان تولید سالیانه محصولات فولادی باشد که در استان اصفهان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با تولید ۳ میلیون تن فولاد شامل انواع فولاد ساختمانی و ریل ملی مورد استفاده در پروژه‌های عظیم و مطرح کشور نظیر راه آهن جمهوری اسلامی، پل‌ها و سدهای مختلف و نیز شرکت فولاد مبارکه با تولید ۹ میلیون تن فولاد در سال شامل انواع ورق‌های صنعتی اعم از قلع اندود، رنگی و گالوانیزه مورد استفاده در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی باعث می‌شوند تا کشور عزیزمان ایران به لحاظ صنعتی در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشد.

از سویی دیگر مهمترین شاخص فولاد مبارکه علی رغم تحریم‌های ظالمانه، خود نشانگر خودکفایی اقتصادی است که با تکیه بر دانش و تخصص نخبگان داخلی به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده و همین امر برگ برنده صنعت فولاد ایران در جذب گردشگران صنعت و علاقمندان است.

برای چه طیف گروه‌ها و با چه هدفی بازدید از فولاد مبارکه جذابیت دارد؟

این کارخانه از تکنولوژی‌های پیشرفته و خطوط تولید مدرن در فرآیندهای خود خصوصاً در زمینه مدیریت بهینه میزان آب مصرفی و صرفه‌جویی در فرایند خط تولید و خنک نمودن تجهیزات و ماشین آلات خود بهره می‌برد.

گردشگران صنعتی، به ویژه دانشجویان و متخصصان حوزه‌های مرتبط، تمایل دارند تا از نحوه کارکرد این تکنولوژی‌ها بازدید کنند و از نزدیک با فرآیندهای تولید فولاد آشنا شوند. همچنین در این راستا مبحث استفاده از هوش مصنوعی در روند تولید مطرح است که همین امر می‌تواند متخصصان این حوزه را بیشتر به این مرکز جذب کند.

علاوه بر آن فولاد مبارکه می‌تواند به عنوان یک محل آموزشی تحقیقاتی برای دانشجویان و پژوهشگران در حوزه‌های مهندسی مواد، مدیریت صنعتی و محیط زیست تبدیل شود. ارائه تورهای صنعتی و جلسات آموزشی قطعاً می‌تواند این بخش را برای آنان جذاب‌تر نماید.

چه فعالیت‌های شاخصی را فولاد مبارکه انجام داده تا بتوان از آنها به عنوان الگو استفاده و برای بازدید گردشگران از آن بهره برد؟

فولاد مبارکه به عنوان یک نیروی محرکه بزرگ اقتصادی برای منطقه اصفهان و حتی کل کشور نقش دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند درک بهتری از تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این صنعت بر جامعه محلی و کشور کسب کنند. این شرکت رویکرد نوینی را در عمل به مسئولیت اجتماعی در پیش گرفته که در این راستا الگوی جامع پیشرفت و آبادانی به ویژه در روستاها را تدوین کرده است و دو اصل توانمندسازی و اشتغال‌زایی با مشارکت مردم را به پیش می‌برد.

این اقدام موفق با همکاری شرکت دانش‌بنیان «رستا» اجرا شده و اقدامات ویژه‌ای را در این مسیر برای تعدادی از روستاها به صورت پایلوت عملیاتی کرده است.

آیا مدیریت آب و توسعه پایدار فولاد مبارکه نیز به عنوان جاذبه‌ای برای گردشگران مطرح است؟

بله قطعاً این موضوع یک مبحث جهانی است که می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. این مجموعه می‌تواند الگوی خوبی از توسعه صنعتی پایدار باشد. گردشگران می‌توانند از پروژه‌های مدیریت منابع، به‌ویژه مدیریت منابع آب و انرژی و تلاش‌های این شرکت در زمینه کاهش آلاینده‌های محیط زیستی آگاه شوند.

در مجموع، تمامی این عوامل، شرکت فولاد مبارکه را به یک مقصد مناسب برای گردشگری صنعتی تبدیل می‌کند، به ویژه برای کسانی که به نوآوری‌های صنعتی و توسعه اقتصادی علاقه‌مند هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =