روزبه شریعتی

روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: امکان ترسیم چشم‌انداز مشخصی برای بازار سرمایه وجود ندارد و اخبار سیاسی بیش از اخبار اقتصادی در شرایط فعلی به بورس جهت می‌دهد. در واقع بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن نتیجه تنش‌های منطقه به سر می‌برد و در دام محدودیت نوسان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بازار سرمایه در چهارمین روز معاملاتی هفته جاری سقوط تندی را تجربه کرد و در آستانه از دست دادن کانال دو میلیون واحدی قرار گرفت. در جریان معاملات سه‌شنبه ۲۴ مهرماه نزدیک به ۶۸۸ نماد بازار سهام منفی شدند و شاخص کل با کاهش ارتفاع ۲۱ هزار و ۷۲۷ واحدی در ایستگاه دو میلیون و ۶۹ هزار واحد متوقف شد. شاخص هم‌وزن با افت پنج هزار و ۵۴۵ واحدی در محدوده ۶۸۴ هزار و ۷۳۸ واحد به کار خود پایان داد. روز گذشته ۴۲۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

سایه اخبار سیاسی بر سر تالار شیشه‌ای/  بازار سرمایه در دام نوسان محدودیت نوسان

معامله‌گران در بازار سرمایه نزدیک شدن شاخص کل به محدوده دو میلیون واحدی را پایان روند نزولی بازار نمی‌دانند و مدعی‌اند سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی نباید به بازار سرمایه ورود پیدا کنند. روزبه شریعتی، کارشناس بازار سرمایه نیز عقیده دارد بورس در شرایط فعلی با ریسک تنش‌های ژئوپلیتیک دست و پنجه نرم می‌کند و در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار طی روزهای آینده به خبرنگار ایراسین می‌گوید: اکنون بازار سرمایه در دام محدودیت نوسان قرار گرفته و به نوعی قفل شده است. از طرفی تمامی افراد در انتظار مشخص شدن نتیجه تنش‌های منطقه به سر می‌روند. از این‌رو نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی برای بازار سرمایه ترسیم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر تنش‌های منطقه بر بورس توضیح می‌دهد: اگر تنش‌ها در منطقه شدت یابد، بازار سرمایه یکپارچه صف فروش خواهد شد و شاخص کل افت چشمگیری پیدا می‌کند. در چنین شرایطی دامنه نوسان نیز در محدوده یک یا سه درصد باقی می‌ماند. در مقابل اگر از شدت تنش‌های منطقه کاسته شود و صحبت از آتش بس در میان باشد، وضعیت بازار سرمایه بهبود خواهد یافت و می‌توان شاهد رشد قابل توجه آن بود. درمجموع اخبار سیاسی بیش از اخبار اقتصادی در شرایط فعلی به بازار سرمایه جهت می‌دهد.

وجود محرک‌های قوی برای صعود بازار سرمایه

طبق گفته‌های شریعتی بازار سرمایه دارای محرک‌های خوبی برای صعود است، وی دراین‌باره اظهار می‌کند: اگر تنش‌های منطقه فروکش کند، بازار سرمایه محرک‌های بسیار خوبی برای صعود دارد، برای نمونه باید به نرخ دلار در بازار غیررسمی اشاره کرد که از ابتدای سال حدود ۲۰ درصد رشد داشته است. علاوه‌بر این قیمت‌های جهانی مانند طلا و مس نیز از وضعیت خوبی برخوردارند و روند صعودی طی ماه‌های گذشته طی کرده‌اند. تمامی این محرک‌ها می‌تواند به بازار سرمایه پتانسیل صعود تا محدوده دو میلیون و ۳۰۰ تا دو میلیون و ۴۰۰ واحد را بدهد.

این کارشناس بازار سرمایه انتخابات آمریکا و نتیجه آن را نیز عامل تأثیرگذاری دیگری بر شرایط آتی بازار سرمایه عنوان می‌کند، شریعتی در این رابطه می‌گوید: انتخابات آمریکا موضوع بسیار مهمی برای بازار سرمایه است، اگر آتش بس در منطقه اعلام شود و دموکرات‌ها رأی بیاورند، شاهد ثبات نرخ دلار در بازار آزاد برای دو تا سه ماه خواهیم بود و به دنبال این موضوع شاخص کل بازار سرمایه تا انتهای سال به محدوده دو میلیون و ۶۰۰ واحد خواهد رسید. ولی اگر باوجود فروکش کردن تنش‌ها در منطقه جمهوری خواهان آمریکا رأی بیاورند، بازار غیررسمی دلار وارد فاز صعودی خواهد شد و بورس در محدوده دو میلیون و ۲۰۰ واحد نوسان می‌کند. با این حال تنش‌های منطقه در شرایط فعلی بیش از هر عاملی بورس را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =