• ۳ ساعت قبل
  • کد خبر: 62690
  • readingTime: ۲ دقیقه
تصفیه خانه

رئیس اداره نظارت بر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اصفهان گفت: تجهیزات تصفیه‌خانه جنوب اصفهان به‌منظور کنترل بیشتر بار میکروبی (کلیفرم) پساب در حال نوسازی است.

به گزارش ایراسین، سیدمحمد موسوی در رابطه با راهکار افزایش کیفیت مرحله گندزدایی و حفظ استاندارد لازم شاخص بار میکروبی (کلیفرم) پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان افزود: مشتقات کلر برای گندزدایی از فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد و مقدار آن نیز کافی بوده اما راهکار ما، ارتقای تصفیه‌خانه است که اجرا می‌شود.

وی گفت: بار میکروبی (کلیفرم) پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان از اول سال تاکنون کمتر از یکهزار و بار میکروبی «فکال» (کلیفرم‌های مدفوعی) زیر ۲۰۰ است که شاید در مواردی به‌دلیل تعمیرات یا قطعی برق، فاضلاب خام به پساب تصفیه‌خانه وارد شده اما در بیشتر مواقع، استانداردها رعایت شده است.

کلیفرم‌، شاخص میکروبی برای نشان دادن آلودگی مدفوعی در نمونه‌های آب است؛ حد استاندارد کلیفرم «توتال»(مدفوعی و غیر مدفوعی) عدد یکهزار (MPN به ۱۰۰) است و فکال (مدفوعی) ۴۰۰ (MPN به ۱۰۰) است.

رئیس اداره نظارت بر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه جنوب اصفهان از سال ۱۳۴۵ بهره‌برداری شد، گفت: ۱۱۰ هزار متر مکعب فاضلاب در روز در سال‌های گذشته وارد این تصفیه‌خانه می‌شد که اکنون به ۸۵ هزار متر مکعب کاهش یافته است.

موسوی خاطرنشان کرد: بخشی از فاضلاب تصفیه‌خانه جنوب به تصفیه‌خانه شرق و بخشی دیگر به تصفیه‌خانه شمال داده شده و همین امر دلیل کاهش ورودی به این واحد است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل قدمت تصفیه‌خانه جنوب اصفهان از ۱۰ سال پیش ارتقای سیستم آن آغاز شد، خاطرنشان کرد: کیفیت پساب تصفیه‌خانه جنوب اصفهان از سال ۱۳۹۰ به بعد استاندارد شده است و بیشتر مواقع هم استانداردهای لازم را دارد.

وی تصریح کرد: کیفیت شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی مانند مقدار اکسیژن‌خواهی بیولوژیکی (BOD)، اکسیژن‌خواهی شیمیایی (COD) و ذرات جامد معلق با اندازه بیشتر از ۲ میکرون (TSS) در پساب این تصفیه‌خانه پایین‌تر از حد مجاز استاندارد کشاورزی و محیط زیست است.

موسوی، میزان شاخص اکسیژن‌خواهی فیزیکی و شیمیایی و ذرات جامد معلق در پساب خروجی تصفیه‌خانه جنوب را به ترتیب ۱۸، ۴۳ و ۵۶ اعلام کرد و گفت: میزان استاندارد این شاخص‌ها برای رهاسازی پساب به آب‌های سطحی به‌ترتیب ۵۰، ۷۰ و ۱۰۰ اعلام شده است.

وی گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه بازسازی تصفیه‌خانه جنوب اصفهان، لجن‌روب‌های حوضچه‌ها و تانک‌های هاضم لجن (دایجسترها) شده است.

موسوی در رابطه با بوی بد پساب خروجی تصفیه‌خانه جنوب در منطقه اشکاوند و پل چوم تصریح کرد: در بخش لجن، تانک‌های هاضم لجن (دایجسترها) تخلیه شده اند و برای بازسازی با پیمانکار قرارداد بسته شد که این اقدام می‌تواند به کیفیت بهتر پساب و رفع مشکل بوی آن منجر شود.

وی افزود: بو و کف پساب فاضلاب که در اشکاوند اصفهان شاهد آن هستیم به‌خاطر رسوبات کف رودخانه است زیرا وقتی رودخانه، خشک و میزان پساب کم باشد، رسوبات کف رودخانه کنده شده و به تغییر رنگ و بوی پساب منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: پساب خروجی تصفیه‌خانه جنوب سرعت لازم برای عبور از مسیر را ندارد به‌همین دلیل رسوبات کف رودخانه جدا می‌شوند اما زمانی که آب رودخانه باز باشد این مشکل وجود ندارد.

بیشتر کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان به ایرنا گفت که در سال گذشته ۸۵ درصد از نمونه‌برداری‌های صورت گرفته از خروجی پساب تصفیه خانه جنوب استاندارد لازم جهت تخلیه به منابع آب سطحی را داشت اما مشکل متغیر بودن کیفیت خروجی پساب به لحاظ شاخص‌های میکروبی (کلیفرم) است که در برخی موارد، نتیجه نمونه‌برداری ها فاقد استانداردهای لازم بوده است.

شیران گفت: با توجه به این شرایط، مکاتبه لازم با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان انجام و از آنها خواسته شد که سیستم تصفیه‌خانه را اصلاح کنند و فرایند گندزدایی به‌صورت مستمر و مناسب انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =