مسیح کشاورز

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران گفت: اگر زمان ممنوعیت واردات برنج کوتاه‌تر باشد، بازار به سمت تحولات مثبت سوق پیدا می‌کند و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود. واردکنندگان درپی ممنوعیت واردات، برنجی برای عرضه در طول مرداد و شهریور۱۴۰۳ نداشتند و کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران در بازه زمانی منتهی به ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۳ از افزایش قیمت برنج وارداتی حکایت می‌کند. بر اساس جزئیات این گزارش هر کیلوگرم برنج وارداتی در میادین میوه و تره بار تهران با بهای ۶۸ هزار تومان و در سطح شهر با قیمت ۷۱ هزار تومان به فروش می‌رسد که این ارقام بیانگر افزایش ۱۱ هزار تومانی هر کیلوگرم برنج نسبت به مدت مشابه ماه قبل است. همچنین طبق گزارش مرکز آمار ایران قیمت برنج ایرانی درجه یک در میادین میوه و تره بار از ۱۱۵ هزار تومان به ۱۲۳ هزار تومان در هفته گذشته رسید.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در خصوص افزایش قیمت برنج طی روزهای گذشته به خبرنگار ایراسین گفت: دولت طی مقطعی در سال ۱۳۹۰ مقادیر زیادی برنج به کشور وارد کرد، سپس دولتمردان با هدف حمایت از تولید داخلی واردات را ممنوع اعلام کردند. با گذر زمان این مسئله به یک قانون در کشور تبدیل شد که شاهد اجرای آن در طول سال جاری بودیم. ولی نکته قابل توجه در این قانون مدت زمان اجرای آن است.

کشاورز ادامه داد: هرچه زمان حذف ممنوعیت کوتاه‌تر باشد، بازار به سمت تحولات مثبت سوق پیدا می‌کند، به طوری که از افزایش قیمت برنج خارجی جلوگیری می‌شود و وضعیت بازار و قیمت برنج ایرانی متعادل خواهد شد.

به اعتقاد دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران قبل از اجرای قانون ممنوعیت واردات برنج باید مقادیری از این محصول در انبارها ذخیره شود، کشاورز در این خصوص اظهار داشت: واردکنندگان در سال جاری مانند سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار تن برنج قبل از دوره ممنوعیت وارد کشور کردند. با این تفاوت که میزان قابل توجهی برنج از سال ۱۴۰۱ در انبارها باقی مانده بود و مشکلی در خصوص کمبود برنج در سال ۱۴۰۲ رخ نداد زیرا برنج‌های باقی مانده از سال ۱۴۰۱ نیاز بازار را در سال گذشته برطرف می‌کرد. در مقابل هیچ ذخیره‌ای برنجی در سال جاری وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران اضافه کرد: واردکنندگان در طول مرداد و شهریور ۱۴۰۳ حتی یک کیلوگرم برنج برای عرضه نداشتند و از همان زمان شاهد کمبود عرضه برنج در کشور بودیم. درنهایت کمبود عرضه منجر به افزایش قیمت‌ها شد.

گزارش‌های میدانی از بازار برنج وارداتی در اصفهان نشان می‌دهد اکنون هر کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنجی هندی و پاکستانی بسته به کیفیت بین ۶۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، برای مثال کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج پاکستانی درجه یک دیانا حدود ۶۷۰ هزار تومان، برنج هندی طبیعت ۷۰۵ هزار تومان، برنج هندی محسن ۷۱۰ هزار تومان، برنج هندی خاطره ۷۷۰ هزار تومان، برنج پاکستانی درجه یک طبیعت ۷۸۰ هزار تومان، برنج پاکستانی دانه بلند غزال ۸۵۰ هزار تومان، برنج پاکستانی سوپرباسماتی هزاردستان ۸۶۰ هزار تومان، برنج پاکستانی دانه بلند معطر خوشبخت یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان و برنج پاکستانی معطر نفیس یک میلیون و۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. در حال حاضر هر کیلوگرم برنج ایرانی نیز باتوجه به کیفیت با قیمت ۷۰ هزار تومان تا حوالی ۱۵۰ هزار تومان در بازار اصفهان عرضه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =