بازار سرمایه

براساس اساسنامه صندوق‌های اهرمی اگر ارزش واحدهای ممتاز آنها به کمتر از ۱۰ درصد ارزش واحدهای عادی برسد، صندوق وارد فرایند انحلال می‌شوند. صندوق‌های اهرمی در حالی در بدترین شرایط تاریخ خود قرار دارند که بازدهی سالانه تعدادی از صندوق‌های مبتنی بر طلا به بیش از ۸۰ درصد رسیده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازدهی سالانه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در هفته پایانی مهر ماه به بیش از ۸۰ درصد رسید، در حالی که تعدادی از صندوق‌های اهرمی بازار سرمایه در آستانه انحلال قرار دارند. صندوق‌های اهرمی به دلیل استفاده از اهرم مالی قابلیت انحلال دارند. به بیان ساده اگر ضریب صندوق اهرمی ۲ باشد، با کاهش ۵۰ درصدی ارزش واحدهای صندوق، کل سرمایه به صفر می‌رسد، زیرا این صندوق‌های نمی‌توانند بیشتر از دارایی خود ضرر کنند.

بر اساس اساسنامه صندوق‌های اهرمی اگر ارزش واحدهای ممتاز به کمتر از ۱۰ درصد ارزش واحدهای عادی برسد، صندوق وارد فرایند انحلال می‌شود. طی روزهای گذشته مدیران تعدادی از این صندوق‌ها با هدف جلوگیری از انحلال بخشی از واحدهای عادی خود را ابطال کردند. این کار انحلال صندوق را به تأخیر می‌اندازد، با این حال محاسبات نشان می‌دهد اگر روند نزولی بازار برای مدتی کمتر از ۲۰ روز ادامه داشته باشد، تعدادی از این صندوق‌ها به خصوص صندوق‌های تازه تأسیس به مرز انحلال می‌رسند.

شرایط دشوار صندوق‌های اهرمی همزمان با ثبت بازدهی بیش از ۸۰ درصدی صندوق‌های طلا در بازار سرمایه همراه شد. روز گذشته بازدهی سالانه تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا از مرز ۸۰ درصد عبور کرد. صندوق طلای نفیس با بازدهی یک ساله نزدیک به ۸۲ درصد در صدر این صندوق‌ها قرار می‌گیرد. بازدهی سالانه زرفام و عیار نیز بیش از ۸۱ درصد است و صندوق زر با بازدهی ۸۰.۸۸ درصدی در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

بازدهی سالانه صندوق‌های گنج، طلا، کهربا و گوهر نیز به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد. بازدهی صندوق‌های مبتنی بر طلا نسبت به بازار فیزیکی شرایط متفاوتی دارد. بازدهی سالانه سکه امامی در بازار آزاد حدود ۹۰ درصد است. هفته اول آبان ۱۴۰۲ قیمت هر سکه امامی کمتر از ۲۹ میلیون تومان بود. البته باید در نظر داشت حباب سکه در ابتدای آبان ماه به کانال ۱۴ میلیون تومان رسید. بازدهی سالانه طلای آبشده کمتر از ۸۲ درصد است، با این حساب بازدهی بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در بازار سرمایه با طلای آبشده تفاوت چندانی ندارد ولی نسبت به سکه امامی کمتر است.

تقاضا برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا در نیمه دوم سال افزایش چشم‌گیری داشت و بسیاری از این صندوق‌ها پابه‌پای بازار فیزیکی در فصل پاییز رشد کردند ولی در طرف مقابل همزمان با روند نزولی شاخص کل، تقاضا برای صندوق‌های اهرمی نیز کاهش یافت. کاهش تقاضا و افت سرمایه در صندوق‌های اهرمی جدید به مراتب بیشتر است، زیرا بسیاری از این صندوق‌های با هدف جذابیت بیشتر و جذب سرمایه‌گذار از ضریب‌های بالاتری استفاده می‌کنند، با این حال در صورت توقف روند ریزشی بورس، صندوق‌های اهرمی نیز با سرعت بیشتری زیان خود را جبران می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =