کمال زاده

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران گفت: تغییر روش تولید به کوره‌های قوس الکتریکی مزیتی بزرگ برای زنجیره تأمین فولاد سبز ایران ضروری است.

به گزارش ایراسین، بیست و ششمین دوره سمپوزیوم سالانه فولاد، دیروز اول آبان‌ماه با حضور فعالان صنعت فولاد کشور در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

این سمپوزیوم که با عنوان «فناوری‌های موجود و نوآورانه بازیافت پسماندها در فرآیند تولید فولاد سبز» برگزار می‌شود، به مدت سه روز از ۱ تا ۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

در جریان این سمپوزیوم، پنل تخصصی «فناوری‌های موجود و نوآورانه بازیافت پسماندها در فرآیند تولید فولاد سبز» برگزار شد که مهندس محمد کمال‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران، به‌عنوان یکی از سخنرانان اصلی در این پنل به بررسی راهکارهای کاهش انتشار کربن در صنعت فولاد پرداخت.

مهندس کمال‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در سخنرانی خود با تأکید بر تأثیر منفی انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی اکسیدکربن (CO2) بر محیط زیست و گرمایش جهانی، گفت: حدود ۷ درصد از کل حجم دی اکسیدکربن تولیدی جهان از صنایع فولادسازی است. ایران که یکی از ۱۰ تولیدکننده برتر فولاد در دنیا به شمار می‌آید، باید توجه ویژه‌ای به کاهش انتشار این گاز داشته باشد.

وی افزود: مهم‌ترین راهکار کاهش انتشار کربن، تغییر روش تولید از کوره بلند به سمت کوره قوس الکتریکی است. با توجه به اینکه تولید فولاد در ایران عمدتاً با کوره‌های الکتریکی انجام می‌شود، این رویکرد یک مزیت بزرگ در زنجیره تأمین فولاد سبز کشور به‌حساب می‌آید.

آینده تولید فولاد سبز در ایران

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران همچنین اشاره کرد که در آینده نزدیک، با توسعه فناوری‌های مرتبط با تولید هیدروژن سبز و اعمال مالیات‌های سنگین کربنی، تولید فولاد به روش‌های سنتی کمتر مورداستفاده قرار خواهد گرفت و صنعت فولاد به سمت استفاده از روش‌های پایدارتر و سبز حرکت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، تولید فولاد با استفاده از روش‌های نوآورانه مانند CCS و CCU (جمع‌آوری و استفاده از دی اکسیدکربن) بهترین راه‌حل برای فولادسازان ایرانی برای کاهش انتشار کربن به شمار می‌رود، اما با توجه به تحولات سریع در فناوری‌های مرتبط با هیدروژن، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه‌چندان دور، تولید فولاد سبز به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شود.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران ادامه داد: با توجه به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده ناشی از تولید فولاد در کشور و مخاطرات عدیده‌ای که در زمینه سلامت شهروندان ایرانی به وجود آمده ابتدایی‌ترین راه متصور برای اجتناب از مضرات مذکور پیاده‌سازی روش CCU می‌باشد.

گفتنی است، هدف از این رویداد بزرگ صنعتی، ایجاد زمینه‌های مناسب برای تعامل میان صنعتگران، پژوهشگران و دانشگاهیان و بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت فولاد است. این همایش، هر ساله با همکاری انجمن آهن و فولاد ایران و حمایت شرکت‌های فولادی برگزار می‌شود و بستری مناسب برای تبادل نظر درباره آخرین دستاوردهای پژوهشی، چالش‌های پیش‌رو و راهکارهای توسعه صنعت فولاد کشور فراهم می‌آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =