به گزارش خبرنگار ایراسین، علی اکبر اکبری، معاون توسعه تکنولوژی شرکت فولاد سنگان در پنل تخصصی رشد اقتصاد دیجیتال در ایران و جهان و نقش و جایگاه صنایع بزرگ در آن به عنوان اولین پنل تخصصی همایش اقتصاد دیجیتال در افق ملت و دولت که به همت شرکت ایریسا برگزار شد، در پاسخ به این سوال که به نظر شما صنعت معدن کشور چه میزان میتواند در رشد اقتصاد دیجیتال سهم داشته باشد؟ گفت: در کشور ۶۸ نوع ماده معدنی و ۳۷ میلیارد تن ذخایر معدنی شناسایی شده و ۵۷ میلیارد تن ذخایر بالقوه در کشور وجود دارد.
وی افزود: از این جهت کشور ما میتواند جز ۱۵ کشور برتر از حیث مواد معدنی در جهان باشد، ما با یک درصد از جمعیت دنیا حدود ۷ درصد از منابع معدنی دنیا را در اختیار داریم اما متأسفانه سهم ما از تولید ناخالص داخلی در بخش معدن حدود سه درصد است که در مقایسه با رقبا که معمولاً ۳ الی ۴ برابر است، سهم کمی را شامل میشود.
معاون توسعه تکنولوژی شرکت فولاد سنگان با بیان اینکه معادن کشور استرالیا ۱۱ برابر ما سهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص دادهاند، گفت: البته باید توجه داشت که این هم یک فرصت و هم یک تهدید برای ما است، از آن جهت که پتانسیلهای زیادی در کشور وجود دارد فرصتی است که رشد کنیم و از طرف دیگر ۸ درصد از اقتصاد ما متعلق به اقتصاد دیجیتال است و بر اساس برنامه توسعه هفتم باید این میزان به ۱۵ درصد برسد و با توجه به پتانسیل موجود در بخش معدن که به بکر نیز هست میتوان سهم بیشتری در افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در بخش معدن داشت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر معدن از ۸ درصد اقتصاد دیجیتال سهمی را ندارد، گفت: دو دلیل وجود داشته که ما نتوانستیم در این زمینه ورود کنیم یکی از این دلایل این بوده که سیستمهای هوشمندسازی در کشور به سمت سیستمهای B2C بوده است، مصرف گرایی بیشتر به سمت مشتریان و مردم عادی مانند اسنپ کافه بازار و غیره بوده است و هنوز نتوانستیم از سیستمهای B2B استفاده کنیم که صنایع را شامل میشود.
اکبری با بیان اینکه هوشمندسازی به سمت صنایع توسعه پیدا نکرده است، گفت: سرمایهگذاری در بخش صنعتی و به ویژه در حوزه معدن و در حوزه استخراج و اکتشاف ضعف زیادی را داریم. در مورد حفاری اکتشافی ما حدود ۷ میلیون متر حفاری اکتشافی داشتهایم اما کشورهایی مانند آمریکا و استرالیا و کانادا فقط در سالهای ۲۰۲۰ استرالیا ۳.۶ میلیون متر و کانادا حدود ۱۱ میلیون متر حفاری داشته است و این نشان میدهد که ما سرمایهگذاری کافی در صنعت نسل سوم خود هم انجام ندادهایم و نمیتوان انتظار داشت که به سمت دیجیتال شدن حرکت کنیم.
ما باید سرمایهگذاری کافی در این بخش داشته باشیم و از ایدهها و سیستمهای جدید استفاده کنیم و این معضل را برطرف کنیم و فعلاً سهمی در این بخش نداشتیم.
ارسال نظر